Företag i fokus:

Läkare anmäler vården efter flera avslagna remisser

Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

En läkare på Scanias husläkarmottagning anmäler vården till IVO, inspektionen för vård och omsorg. Detta efter att en patient med hjärtproblem fått tre avslag av fyra remisser.

Det var den 19 juli 20200 som en läkare på Scanias husläkarmottagning beslutade att anmäla vården till IVO pågrund av underdimensionerad hjärtsjukvård.

Bakgrunden till anmälan var att läkaren bedömde att en patient brådskande behövdes undersökas av en kardiolog, hjärtspecialist, men fick fick avslag flera gånger. Fyra av tre remisser avslog och resulterade i att patienten akutopererades.

Handläggandet visar på att det finns en underdimensionering i hjärtsjukvården söder om Stockholm. Motivation som geografisk tillhörighet som argument till resursbrist leder till avslag av remissen och onödig fördröjning av handläggandet sker, skriver läkaren i Lex Maria-anmälan.

Den första remissen skickades till Karolinska i Huddinge, där sjukhuset har möjlighet att genomföra ett PCI. Men Karolinska sa nej till remissen med hänvisning till långa väntetider och att patienten tillhörde Södertäljes upptagningsområde. Den andra remissen skickades till Södertälje sjukhus där de svarar att de enbart har möjlighet att följa upp patienter som behöver sjukhusets resurser och hänvisar till privata mottagningar.

Läkare på Scanias husläkarmottagning anmäler vården till IVO. Foto: Alex Ataseven.

En tredje remiss skickas till en hjärtmottagning i Stockholm vid Globen, men då kommer nästa avslag pågrund av att dessa saknar vårdavtal kardiologi.

När den färde remissen skickas ut till Aleris Kardiologi Sabbatsberg hinner kallelsen inte skickas ut då patienten akut söker vård och opereras.

– Vi kan inte förväntas skicka 4 remisser med samma frågeställning. Handläggandet innebar en fördröjning av patientens tillstånd och hade kunnat leda till en vårdskada, skriver läkare till IVO

Nu kritiserar läkare vården och anser att prioritering utav handläggning bör ske av första mottagande kardilogmottagnin. Läkaren menar att om första mottagaren har resursbrist ska det vara dennes uppgift att vidarebefordra remissen till en annan lämplig annan specialistmottagning och inte studsa tillbaka till primärvården.

– Primärvårdens resurser räcker inte till ytterligare administrativt merarbete, skriver läkaren i sin Lex Sara-anmälan till IVO.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2022 05:00
Senast uppdaterad: 28 augusti 2022 17:40

En död på anstalten Hall i Södertälje

Polis-4-1

Arkivbild: Shamash Oyal

En intagen vid Anstalten Hall i Södertälje har hittats död i sin cell under dagen. Trots omedelbara livräddningsförsök av personalen kunde den intagnes liv inte räddas.

(Annonslänk)

Under onsdagen upptäcktes en intagen avliden i sin cell på Anstalten Hall i Södertälje. Räddningstjänsten, polisen samt ambulanspersonal larmades till platsen där en intensiv räddningsinsats påbörjades. Anstaltspersonalen inledde omedelbart hjärt-lungräddning (HLR), men trots deras ansträngningar kunde den intagnes liv inte räddas.

– Han hittades död i sin cell under dagen. Polisen och Kriminalvården har inlett en utredning, men mer information har jag för närvarande inte möjlighet att lämna ut, säger Olaf Zobel på Kriminalvården till Telgenytt.

Detaljerna kring dödsfallet är fortfarande begränsade, och det är i nuläget oklart exakt när under dagen dödsfallet inträffade. Även den avlidnes ålder är för tillfället okänd, och anhöriga har enligt Kriminalvården ännu inte hunnit bli kontaktade.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 15:13
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 17:52

Från grus till gemenskap – lanserar nya mötesplatser

FD99F51F-8372-4D6C-A400-FB127DB5B78F

Foto: Södertälje kommun/ Unisport

I ett nyskapande initiativ tar Södertälje kommun steg för att förvandla två stora grusplaner till dynamiska mötesplatser, rika på aktiviteter för invånarna.

I centrum av Södertäljes samhällsutveckling står nu två tidigare grusplaner, belägna vid Innovitaskolan längs Prästgårdsvägen i Geneta och i Brunnsäng vid Nydalavägen. Dessa platser, som en gång var enkla, inhägnade ytor, är på väg att omformas till fleraktivitetsytor, designade för att främja både fysisk aktivitet och social interaktion.

Den första planen, placerad mitt emot Innovitaskolan i Geneta, kommer att utrustas för en rad olika sporter inklusive fotboll, basket och fotbollstennis. För att göra området ännu mer inbjudande, planeras även installation av nya sittmöbler, vilket underlättar för både vila och socialt umgänge.

Exempel på hur platserna kan se ut när de står klara.
Foto: Södertälje kommun/Unisport

Den andra omvandlingen sker vid Nydalavägen i Brunnsäng, där liknande uppdateringar förutspås. Här kommer invånare att kunna ta del av faciliteter för fotboll och basket, kompletterat med sittmöbler som möjliggör avkoppling och samvaro.

Dessa nya fleraktivitetsytor representerar Södertälje kommuns engagemang för att skapa levande och inkluderande gemenskapsytor. Med projektets fullbordan i augusti 2024, ser Södertälje fram emot att välkomna invånare av alla åldrar till dessa nyutvecklade platser för motion, lek och gemenskap.

Grusplanen vid Nydala i Brunnsäng. 
Foto: Södertälje kommun

Grusplanen vid Prästgårdsvägen i Geneta. 
Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 11:59
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 14:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors