Företag i fokus:

Läkare anmäler vården efter flera avslagna remisser

Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

En läkare på Scanias husläkarmottagning anmäler vården till IVO, inspektionen för vård och omsorg. Detta efter att en patient med hjärtproblem fått tre avslag av fyra remisser.

Det var den 19 juli 20200 som en läkare på Scanias husläkarmottagning beslutade att anmäla vården till IVO pågrund av underdimensionerad hjärtsjukvård.

Bakgrunden till anmälan var att läkaren bedömde att en patient brådskande behövdes undersökas av en kardiolog, hjärtspecialist, men fick fick avslag flera gånger. Fyra av tre remisser avslog och resulterade i att patienten akutopererades.

Handläggandet visar på att det finns en underdimensionering i hjärtsjukvården söder om Stockholm. Motivation som geografisk tillhörighet som argument till resursbrist leder till avslag av remissen och onödig fördröjning av handläggandet sker, skriver läkaren i Lex Maria-anmälan.

Den första remissen skickades till Karolinska i Huddinge, där sjukhuset har möjlighet att genomföra ett PCI. Men Karolinska sa nej till remissen med hänvisning till långa väntetider och att patienten tillhörde Södertäljes upptagningsområde. Den andra remissen skickades till Södertälje sjukhus där de svarar att de enbart har möjlighet att följa upp patienter som behöver sjukhusets resurser och hänvisar till privata mottagningar.

Läkare på Scanias husläkarmottagning anmäler vården till IVO. Foto: Alex Ataseven.

En tredje remiss skickas till en hjärtmottagning i Stockholm vid Globen, men då kommer nästa avslag pågrund av att dessa saknar vårdavtal kardiologi.

När den färde remissen skickas ut till Aleris Kardiologi Sabbatsberg hinner kallelsen inte skickas ut då patienten akut söker vård och opereras.

– Vi kan inte förväntas skicka 4 remisser med samma frågeställning. Handläggandet innebar en fördröjning av patientens tillstånd och hade kunnat leda till en vårdskada, skriver läkare till IVO

Nu kritiserar läkare vården och anser att prioritering utav handläggning bör ske av första mottagande kardilogmottagnin. Läkaren menar att om första mottagaren har resursbrist ska det vara dennes uppgift att vidarebefordra remissen till en annan lämplig annan specialistmottagning och inte studsa tillbaka till primärvården.

– Primärvårdens resurser räcker inte till ytterligare administrativt merarbete, skriver läkaren i sin Lex Sara-anmälan till IVO.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2022 05:00
Senast uppdaterad: 28 augusti 2022 17:40

Måns Möller återvänder till Södertälje med en ny show

Mans-Moller

Pressbild

Den folkkära komikern Måns Möller gör comeback på scenen med sin nya humorföreställning ”Mitt Perfekta Liv”. Showen gästar Estrad i Södertälje den 8 november.

Möller, som för 10 år sedan framgångsrikt turnerade med komedishowen ”Jävla Pajas”, återvänder nu till rampljuset för att dela med sig av sina senaste erfarenheter kring att vara pappa till en snart vuxen son med autism.

I showen utlovar Möller en humoristisk och gripande inblick i hans resa genom åren, från att cykla genom USA till att bestiga ett av världens högsta berg. Han berättar också om sitt arbete med organisationen Viggo Foundation, som samlar in pengar för att stödja barn med autism.

– Jag hittade Mitt Perfekta Liv genom Viggos devis – det är kul att vara glad, säger Måns Möller.

Biljetter till föreställningen släpps den 3 mars.

Skirbent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 03:36

Här är årets finalister till Södertäljes Jämställdhetspris

IMG_9199-1

Kristina Jamil, Maria Geni och Madeleine Onnela.
Bild: Södertälje kommun

Tre framstående kandidater tävlar om det åtråvärda priset, som uppmärksammar jämställdhetsarbete i kommunen. Vinnaren av det prestigefyllda priset avslöjas på Quality Hotell Park.

Sedan starten 2016 har Södertälje kommuns Jämställdhetspris belönat framstående insatser för jämställdhet. I år har juryn, bestående av representanter från kommunen, Telge, Länstidningen och Södertäljepolisen, valt att bryta traditionen och redan nu avslöja de tre finalister som tävlar om 2024 års pris.

(Annonslänk)

En av finalisterna är Kristina Jamil som kämpar för flickors och kvinnors utbildning globalt genom sin ideella verksamhet och lyfter viktiga samhällsfrågor i sina krönikor. Madeleine Onnela, en lokal advokat, arbetar både professionellt och ideellt för att bekämpa orättvisor och stärka rättigheterna för utsatta grupper. Samt Maria Geni som bidrar genom sina föräldrakurser till att öka medvetenheten kring jämställd uppfostran och hur föräldrars egna erfarenheter påverkar barnen.

Marie Samre, tidigare vinnare av Jämställdhetspriset, kommer att agera konferencier under prisutdelningen, som äger rum den 8 mars, där även bandet Långbacka/Bådagård står för underhållningen. Dessutom arrangeras Peppfesten av Ung Fritid för tjejer och icke-binära ungdomar, med dansuppträdanden och aktiviteter, direkt efter prisutdelningen.

På kommunens hemsida informeras det att alla är välkomna att delta i firandet och att det inte krävs någon föranmälan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 05:51
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 05:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors