Företag i fokus:

Här invigs nya förbindelsen mellan Södertälje och Salem

Södertälje kommun

Tage Gripenstam (C) och Rickard Livén (M). Bild: Södertälje kommun.

Idag invigdes den nya förbindelsen mellan Södertälje och Salems kommun.

En 2,2 km lång gång- och cykelväg mellan kommunerna.

– Det känns kul att vi nu landat en bra cykelförbindelse mellan Salem och Södertälje. Vi bygger broar mellan våra kommuner och invånare, säger Tage Gripenstam, ordförande i tekniska nämnden i Södertälje kommun, i ett pressmeddelande.

Den nya vägen startar från riksväg 225 i höjd med Gärtuna, och går längs med järnvägen och delvis längs med vattnet. Gång- och cykelvägen ses som en viktig satsningen som kopplar kommunerna samman och bildar ett nytt regionalt cykelstråk.

Totalt är vägen 2,2 km lång där Södertälje kommun stod för 1,2 km från sin sida och mötte Salems kommun ungefär halvvägs.

Salems kommun byggde även en 42 meter lång rostfri bro i betong över Dånviken som stod klart sommaren 2022.

– Det har tagit många år att färdigställa bron, men nu är den äntligen klar och vi är väldigt glada över att kunna erbjuda ett enkelt och tryggt sätt att ta sig över till grannkommunen. Salems kommun har många invånare som arbetar i Södertälje och Dånviksbron bidrar till en bättre framkomlighet som vi hoppas leder till att fler väljer cykeln över bilen, säger Rickard Livén (M), kommunstyrelsens ordförande tillika ordförande för kommunstyrelsens tekniska utskott.

Den nya förbindelsen invigdes under torsdagen av Södertäljepolitikern, Tage Gripenstam (C), och Rickard Livén (M) från Salems kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2022 17:21
Senast uppdaterad: 1 september 2022 17:21

Skottskadad 16-åring nedsövd i månader har nu vaknat

A747BD55-5C4C-42F9-AE1F-70156FD33CAD

Foto: Shamash Oyal

För snart tre månader sedan skottskadades en 16-åring allvarligt i Hovsjö och har varit nedsövd sedan dess. Nu har pojken, enligt uppgifter till LT, vaknat upp på sjukhus.

(Annonslänk)

Den 9 december sköts tre personer mitt i ett bostadsområde i Hovsjö. Två av de skadade klarade sig med lindriga skador, men den tredje, en 16-åring, hölls nedsövd på grund av allvarliga skador. Enligt uppgifter till Telgenytt sköts 16-åringen i ansiktet.

Efter skjutningen i Hovsjö lyckades polisen gripa tre misstänkta, varav två senare släpptes fria. Den tredje, även han 16 år, häktades misstänkt på sannolika skäl för försök till mord och grovt vapenbrott.

Dagarna innan jul grep spansk polis ytterligare två misstänkta män för inblandning: en 22-årig man från Södertälje och en 19-åring skriven i Stockholmsområdet. De misstänks för grovt skyddande av brottsling efter att ha hjälpt den yngre mannen, som misstänks för mordförsök, att fly med bil ner till Spanien.

16-åringen, som var kritiskt skadad, sövdes ner men ska nu ha vaknat upp på sjukhus efter två och en halv månad, rapporterar LT. Enligt tidningens uppgifter vågade läkarna inte väcka honom tidigare på grund av hans svåra skador.

BILDEXTRA: Skjutningen i Hovsjö

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö.
Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 18:25
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 18:25

Länsstyrelsen bötfäller företag för miljöbrott

Länsstyrelsen (Kartor)

Bild: Kartor

Ett företag med säte i Hölö har ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor. Detta för otillåten miljöverksamhet efter att ha brutit mot länsstyrelsens villkor.

Det var vid en inspektion i april förra året som det upptäcktes att företaget inte uppfyllde de miljövillkor som fastställts av Länsstyrelsen. Företaget, som bedriver näringsverksamhet på en fastigheten i Hölö, hade enligt ett tillstånd från 2006 skyldighet att placera dropplåtar under bussar för att förhindra läckage av föroreningar. Denna åtgärd hade inte vidtagits för flera bussar som riskerade att läcka.

Dessutom hade företaget förvarat kemikalier och farligt avfall, inklusive blybatterier, på ett sätt som stred mot villkoren. Dessa behållare skulle ha förvarats på en tät och invallad yta, vilket inte var fallet vid inspektionstillfället.

Företaget anses av oaktsamhet ha bedrivit otillåten miljöverksamhet, då de saknat adekvata rutiner och metoder för att efterfölja tillståndsvillkoren. Som en konsekvens av dessa överträdelser har företaget ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 14:53
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 14:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors