Företag i fokus:

Här invigs nya förbindelsen mellan Södertälje och Salem

Södertälje kommun

Tage Gripenstam (C) och Rickard Livén (M). Bild: Södertälje kommun.

Idag invigdes den nya förbindelsen mellan Södertälje och Salems kommun.

En 2,2 km lång gång- och cykelväg mellan kommunerna.

– Det känns kul att vi nu landat en bra cykelförbindelse mellan Salem och Södertälje. Vi bygger broar mellan våra kommuner och invånare, säger Tage Gripenstam, ordförande i tekniska nämnden i Södertälje kommun, i ett pressmeddelande.

Den nya vägen startar från riksväg 225 i höjd med Gärtuna, och går längs med järnvägen och delvis längs med vattnet. Gång- och cykelvägen ses som en viktig satsningen som kopplar kommunerna samman och bildar ett nytt regionalt cykelstråk.

Totalt är vägen 2,2 km lång där Södertälje kommun stod för 1,2 km från sin sida och mötte Salems kommun ungefär halvvägs.

Salems kommun byggde även en 42 meter lång rostfri bro i betong över Dånviken som stod klart sommaren 2022.

– Det har tagit många år att färdigställa bron, men nu är den äntligen klar och vi är väldigt glada över att kunna erbjuda ett enkelt och tryggt sätt att ta sig över till grannkommunen. Salems kommun har många invånare som arbetar i Södertälje och Dånviksbron bidrar till en bättre framkomlighet som vi hoppas leder till att fler väljer cykeln över bilen, säger Rickard Livén (M), kommunstyrelsens ordförande tillika ordförande för kommunstyrelsens tekniska utskott.

Den nya förbindelsen invigdes under torsdagen av Södertäljepolitikern, Tage Gripenstam (C), och Rickard Livén (M) från Salems kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2022 17:21
Senast uppdaterad: 1 september 2022 17:21

Mustiga Mauri expanderar till en helt ny bransch

Mauri-scaled-1

Järnasonen Mauri Hermundsson.
Foto: Oliver Martin Henriquez/ TV4

Mauri Hermundsson, känd som en av Sveriges mest inflytelserika sociala medieprofiler, tar klivet in i snacksindustrin med planer på att lansera en egen kollektion från Södertälje.

(Annonslänk)

Med en följarbas på 270 tusen på Instagram och en framstående plats i Maktbarometern, är Mauri Hermundsson inte främmande för framgång.

Rankad som den 13:e mest inflytelserika personen på svenska sociala medier och även känd för sitt populära program ”Uppdrag mat”, fortsätter Järnasonen att göra avtryck. I kategorin Årets makthavare, som inkluderar 100 svenska konton, hamnar Hermundsson på en imponerande 21:a plats, före kända namn som Bianca Ingrosso och Zlatan Ibrahimovic.

Nu avslöjar nyhetssajten Breakit att Hermundsson planerar att lansera en egen snackskollektion från Södertälje. Enligt LTs uppgifter har han siktet inställt på ett samarbete med den etablerade chipstillverkaren Lantchips i Hovsjö, vilket markerar hans inträde i en helt ny bransch. Med sin starka närvaro på sociala medier och etablerad publik, står Hermundsson inför spännande möjligheter i snacksindustrin.

– Han vill göra något gott till folket – av folket. Han är uppväxt nära fabriken, och det blir ett sett att hålla kvar i hans rötter, säger Varga Moshtagh på Myllra, som hjälper kreatörer och influensers i Scandinavien, till Breakit.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 17:19
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 17:19

MINGELBILDER v.8 – Se vilka som var ute i helgen

Sham

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.5

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 16:24
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 16:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors