Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Friggebod revs efter Telgenytts granskning

Montage Alex Ataseven

Bild till vänster tagen onsdag 31/8. Höger bild tagen en dag senare, torsdag 1 september. Foton: Alex Ataseven.

Efter en granskning av kommunanställda upptäckte Telgenytt att Anna Flink, kommunens säkerhetschef, utnyttjat kommunal mark otillåtet.

Men efter Telgenytts granskningen och samtal med Flink, knappt en dag senare, har friggeboden nu helt monterats ned.

Enligt Andreas Klingström, samhällsbyggnadsdirektör på Södertälje kommun, är utgångspunkten att inte acceptera att någon tar kommunens mark i anspråk utan att det finns någon form av formell upplåtelse.

Men någon formell upplåtelse fanns inte i Anna Fliks ärende.

– Vi utgår från likabehandlingsprincipen så att oavsett vem det är så måste vi hantera det när det kommer till vår kännedom, säger Andreas Klingström samhällsbyggnadsdirektör på Södertälje kommun i ett mail till Telgenytt.

Anna Flink, Södertälje kommuns säkerhetschef nyttjade kommun mark otillåtet. Foto: Alex Ataseven. Pressbild: Södertälje kommun.

I samtal med Telgenytt, om den otillåtna markanvändningen, påstod Anna Flink att friggeboden just då revs, samt att den i stort sett var borta.

– Det är jätteviktigt för mig förstås att göra rätt, men jag visste faktiskt inte om det. Det är jättedåligt av oss. Vi håller faktiskt på att riva den. Den är borta i sort sett, sa Anna Flink till Telgenytt under onsdagen.

Men så var inte fallet just då. Under onsdagen fanns inga tecken på att rivningsarbete pågick.

När Telgenytt tog sig en titt på Anna Flinks otillåtna markanvändning av kommunal mark på onsdagen den 31 augusti klockan 14:30, stod friggeboden stadigt och orörd.

Idag, dagen därpå klockan 11:30, var friggeboden helt nedmonterad.

– Familjen uppmärksammade under våren att del av deras friggebod låg utanför tomtgräns och på kommunens mark. Därefter har familjen valt att riva friggeboden så att i skrivande stund är den avvecklad och därmed finns ingen byggnad på vår mark, säger samhällsbyggnadsdirektör Klingström till Telgenytt.

Säkerhetschefen Anna Flink nyttjar kommunal mark otillåtet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2022 13:21
Senast uppdaterad: 1 september 2022 15:07

Sparkad tjänsteman kräver skadestånd – ”Arbetsgivaren har inte följt lagen”

IMG_6012

En högt uppsatt kommuntjänsteman dömdes för mutbrott och sparkades från tjänsten i juni. Nu kräver han skadestånd från kommunen samt att hans avsked ogiltigförklaras, enligt rapporter från SVT.

– Arbetsgivaren har inte följt lagen om anställningsskydd, exempelvis prövades inte en omplacering först, säger Thomas Witting, lokal fackförbundsordförande, till SVT Södertälje.

Det var i juni 2022 som polisen stormade mannens bostad och förde honom till stationen, där han förklarades misstänkt för mutbrott i tingsrätten. En lång utredning inleddes och i april tidigare i år dömdes han för mutbrott. Kort därefter meddelade kommunen att tjänstemannen inte fick jobba kvar.

På onsdagen rapporterade SVT att tjänstemannen krävde att avskedandet ogiltigförklaras, samtidigt som han via fackförbundet Vision begär ett skadestånd på 250 000 kronor samt 24 månadslöner.

”Södertälje kommun vet verkligen hur man behandlar personal på ett bra sätt. Jag har varit anställd i drygt 16 år i Södertälje kommun, nu avskedad på olagliga grunder.”, skrev tjänstemannen till sin tidigare chef i ett mail, som SVT tagit del av.

Nu tar tjänstemannen bladet från munnen och berättar för Lt att han kräver rättvisa från kommunen. Han påpekar att de stängde av honom från löneutbetalningar i åtta långa månader och dessutom underlät att betala ut hans sjukpenning.

(Annonslänk)

– Att den här kommunen där jag är uppväxt i, där mina barn växer upp behandlar någon så här som har jobbat där i 16 år för att han har spelat fem padelmatcher i en väns padelhall. Det är ju det som det här handlar om. Jag tycker väldigt mycket om Södertälje och jag är fortfarande väldigt förvånad över att en så stor arbetsgivare behandlar sin personal på det här sättet, det kan jag säga, säger han till tidningen.

Tjänstemannen fälldes av Södertälje tingsrätt till en villkorlig dom och 70 dagsböter för tagande av muta i samband med padeltider, med ett totalbelopp på 17 500 kronor.

Vidare berättar han för Lt att familjen har blivit uthängd sedan nyheten uppdagades förra året. Hans familj har mått dåligt och har behövt söka professionell hjälp för att kunna hantera den påfrestande situationen.

– Jag har inte gått ut i medier och sagt något illa om min arbetsgivare, men de har tagit varje chans att gå ut och tala om att jag har förstört Södertäljes varumärke med mera, säger den avskedade tjänstemannen till Lt.

Den dömda tjänstemannen överklagade tingsrättens dom till hovrätten, som i maj beslutade att ompröva fallet. Dock har inget datum satts för när förhandlingen kommer att inledas.


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 06:23
Senast uppdaterad: 1 september 2023 06:23

Fluortanterna är på turné igen – Besöker Södertälje

901f3ec6f4b24505_org

Pressbild: Folktandvården

Enligt rapporter drabbas barn i utsatta områden oftare av hål i tänderna än andra barn. Idag kommer Folktandvårdens fluortanter till Södertälje för att prata om hur man får en frisk mun genom hela livet.

– Det här är en av de roligaste delarna av mitt jobb! Barnen tycker alltid att det är spännande när man kommer, och många vill visa upp sina tänder och berätta hur de borstar varje dag. Det känns att vi gör skillnad när vi är ute, säger Sivajini Suren, fluortant och tandsköterska i Södertälje.

2022 genomförde Region Stockholm en undersöknign där de kunde konstatera att barn i utsatta områden löper större risk att drabbas av karies. Trots att vårdbehovsområdenas indelning inte direkt kopplas till socioekonomi, kolliderar de ofta med socialt utsatta eller isolerade områden med högst vårdbehov.

På Fluortantens dag, idag den 1 september, besöker Folktandvården olika delar av Stockholm för att diskutera betydelsen av en frisk mun genom livet. Dessa personer arbetar normalt med att lära grundskolebarn om korrekt tandvård, med målet att förbättra tandhälsan i regionen.

Idag mellan klockan 10.00 och 13.00 finns vi här för att möta barn och föräldrar samt svara på frågor kring livslång tandvård.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 03:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors