Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Friggebod revs efter Telgenytts granskning

Montage Alex Ataseven

Bild till vänster tagen onsdag 31/8. Höger bild tagen en dag senare, torsdag 1 september. Foton: Alex Ataseven.

Efter en granskning av kommunanställda upptäckte Telgenytt att Anna Flink, kommunens säkerhetschef, utnyttjat kommunal mark otillåtet.

Men efter Telgenytts granskningen och samtal med Flink, knappt en dag senare, har friggeboden nu helt monterats ned.

Enligt Andreas Klingström, samhällsbyggnadsdirektör på Södertälje kommun, är utgångspunkten att inte acceptera att någon tar kommunens mark i anspråk utan att det finns någon form av formell upplåtelse.

Men någon formell upplåtelse fanns inte i Anna Fliks ärende.

– Vi utgår från likabehandlingsprincipen så att oavsett vem det är så måste vi hantera det när det kommer till vår kännedom, säger Andreas Klingström samhällsbyggnadsdirektör på Södertälje kommun i ett mail till Telgenytt.

Anna Flink, Södertälje kommuns säkerhetschef nyttjade kommun mark otillåtet. Foto: Alex Ataseven. Pressbild: Södertälje kommun.

I samtal med Telgenytt, om den otillåtna markanvändningen, påstod Anna Flink att friggeboden just då revs, samt att den i stort sett var borta.

– Det är jätteviktigt för mig förstås att göra rätt, men jag visste faktiskt inte om det. Det är jättedåligt av oss. Vi håller faktiskt på att riva den. Den är borta i sort sett, sa Anna Flink till Telgenytt under onsdagen.

Men så var inte fallet just då. Under onsdagen fanns inga tecken på att rivningsarbete pågick.

När Telgenytt tog sig en titt på Anna Flinks otillåtna markanvändning av kommunal mark på onsdagen den 31 augusti klockan 14:30, stod friggeboden stadigt och orörd.

Idag, dagen därpå klockan 11:30, var friggeboden helt nedmonterad.

– Familjen uppmärksammade under våren att del av deras friggebod låg utanför tomtgräns och på kommunens mark. Därefter har familjen valt att riva friggeboden så att i skrivande stund är den avvecklad och därmed finns ingen byggnad på vår mark, säger samhällsbyggnadsdirektör Klingström till Telgenytt.

Säkerhetschefen Anna Flink nyttjar kommunal mark otillåtet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2022 13:21
Senast uppdaterad: 1 september 2022 15:07

Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

2022_05_haglin

Södertäljesonen Carl Hagelin. Foto: Cc.

Södertäljesonen och tvåfaldige Stanley Cup-mästaren Carl Hagelin avslutar sin hockeykarriär. Detta meddelade han på onsdagskvällen lokal tid.

Det var under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året som Hagelin drabbades av en allvarlig ögonskada. Han fick en klubba rakt i vänster öga som spräckte åderhinnan och tvingade honom till en lång paus.

Sedan olyckan har 35-åringen genomgått flera operationer i hopp om att kunna återvända, vilket han också gjorde.

Hösten 2022 gjorde han comeback på isen, där han bar ett överdimensionerat, tonat visir för att kunna delta. Men nu meddelar han på sociala medier att ögonskadan är alltför allvarlig för att kunna fortsätta i sporten som har gett honom så många minnen.

– Jag kommer att sakna att gå i strid med mina lagkamrater dagligen, jag kommer att sakna säsongernas toppar och dalar. Inget gör mig mer exalterad än att kliva ut på isen inför 20 000 passionerade fans. Jag vill tacka alla mina fantastiska lagkamrater, tränare, läkare och övrig personal som jag har träffat och spelat med under åren. Slutligen vill jag tacka min familj, min fru och mina barn, för allt deras stöd. De har gjort det möjligt för mig att leva ut min dröm. Tack så mycket, skriver Södertäljesonen Carl Hagelin på Instagram.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 21:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 07:37

Fordon voltade vid Nykvarn – En person förd till sjukhus

Ambulans

Arkivbild.

En singelolycka inträffade på onsdagseftermiddagen nära Nykvarn, varpå flera räddningsenheter ryckte ut. Enligt polisens uppgifter blev en äldre man fastklämd och fördes senare till sjukhus.

En man i 70-års ålder skadades i en singelolycka på väg 576 nära Nykvarn. Olyckan inträffade strax efter klockan 17 på onsdagen när han blev fastklämd efter att hans fordon voltade. Räddningspersonal lyckades få ut mannen från bilen, men skadeläget är i nuläget oklart. Den äldre mannen har förts till sjukhus för vidare kontroll.

I samband med olyckan var vägen svåråtkomlig i båda riktningarna, men kort efter incidenten kunde vägen öppnas upp för trafik och fordonet bärgades från platsen.

Enligt polisen kommer en anmälan om vårdslöshet att upprättas.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 18:20
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 18:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors