Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Friggebod revs efter Telgenytts granskning

Montage Alex Ataseven

Bild till vänster tagen onsdag 31/8. Höger bild tagen en dag senare, torsdag 1 september. Foton: Alex Ataseven.

Efter en granskning av kommunanställda upptäckte Telgenytt att Anna Flink, kommunens säkerhetschef, utnyttjat kommunal mark otillåtet.

Men efter Telgenytts granskningen och samtal med Flink, knappt en dag senare, har friggeboden nu helt monterats ned.

Enligt Andreas Klingström, samhällsbyggnadsdirektör på Södertälje kommun, är utgångspunkten att inte acceptera att någon tar kommunens mark i anspråk utan att det finns någon form av formell upplåtelse.

Men någon formell upplåtelse fanns inte i Anna Fliks ärende.

– Vi utgår från likabehandlingsprincipen så att oavsett vem det är så måste vi hantera det när det kommer till vår kännedom, säger Andreas Klingström samhällsbyggnadsdirektör på Södertälje kommun i ett mail till Telgenytt.

Anna Flink, Södertälje kommuns säkerhetschef nyttjade kommun mark otillåtet. Foto: Alex Ataseven. Pressbild: Södertälje kommun.

I samtal med Telgenytt, om den otillåtna markanvändningen, påstod Anna Flink att friggeboden just då revs, samt att den i stort sett var borta.

– Det är jätteviktigt för mig förstås att göra rätt, men jag visste faktiskt inte om det. Det är jättedåligt av oss. Vi håller faktiskt på att riva den. Den är borta i sort sett, sa Anna Flink till Telgenytt under onsdagen.

Men så var inte fallet just då. Under onsdagen fanns inga tecken på att rivningsarbete pågick.

När Telgenytt tog sig en titt på Anna Flinks otillåtna markanvändning av kommunal mark på onsdagen den 31 augusti klockan 14:30, stod friggeboden stadigt och orörd.

Idag, dagen därpå klockan 11:30, var friggeboden helt nedmonterad.

– Familjen uppmärksammade under våren att del av deras friggebod låg utanför tomtgräns och på kommunens mark. Därefter har familjen valt att riva friggeboden så att i skrivande stund är den avvecklad och därmed finns ingen byggnad på vår mark, säger samhällsbyggnadsdirektör Klingström till Telgenytt.

Säkerhetschefen Anna Flink nyttjar kommunal mark otillåtet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2022 13:21
Senast uppdaterad: 1 september 2022 15:07

SENASTE NYTT: Ännu en högt uppsatt kommunchef avgår

8a2cb38b0fe5a836_org

Foto: Södertälje kommun

En högt uppsatt kommunchef sätter fokus på förändringar inom stadshuset. HR-direktören Johan Lefverström, 63, har meddelat sin avgång genom det interna nätverket för kommunanställda, enligt uppgifter till Telgenytt. Han blir den andra högt uppsatta kommunchefen som plötsligt avgår.

– Jag stortrivs med mitt jobb i Södertälje, det är här varit en jätterolig period i mitt yrkesliv, skriver HR-direktören, Johan Lefverström, genom kommunens privata nätverk.

Johan Lefverström har varit anställd inom kommunen i flera år, och de senaste åren har han varit en framträdande gestalt bakom det kritiserade initiativet att införa regelbundna bakgrundskontroller för samtliga anställda inom Södertälje kommun.

Ett initiativ som lett till flera JO-anmälningar och stark kritik från facket.

Under tisdagsmorgonen publicerades information om att har valt att säga upp sig samtiigt som processen för att rekrytera en ersättare inleds när en ny Stadsdirektör finns på plats.

I juni lämnade Stadsdirektören Stefan Holmark sin chefsposition efter knappt två år för ett nytt uppdrag. Men om 63-åriga Lefverström tar anställning någon annanstans efter tjänsten i Södertälje framgår dock inte.

– Nu vill jag få tid till annat i livet, avsluter HR-direktören.

Lefverström jobbar fram till slutet av oktober och avslutar därefter sin anställning med semester i november.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 13:02
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 13:08

Färre besökte årets festival – Så här många kom

372347109_999430211258686_4758124821735311127_n

Foto: Shamash Oyal

Tre dagars fullspäckat schema med många aktiviteter, uppträdanden, matupplevelser och tivoli. Dock hindrade vädret många från att besöka Södertäljefestivalen.

Efter en tvåårig paus gjorde Södertäljefestivalen sin efterlängtade comeback 2022 och imponerade genom att locka över 100 000 besökare. Årets festival mötte emellertid vissa utmaningar när det gällde besöksantalet, vilket delvis kan tillskrivas det ogynnsamma vädret.

Men trots att vädret satte käppar i hjulet för många potentiella besökare, lyckades tusentals ändå ta sig till stadskärnan för att delta i helgens festlighet. Centrumchefen Aljoša Lagumdžija, som Lt talat med, konstaterar dock att målet på 100 000 besökare inte nåddes.

– Det kom ungefär 96 000. Vi kom inte riktigt upp till vår målbild. Orsakerna är förstås det sämre vädret. Jag tror också att säkerhetsnivån som höjts i Sverige gjort att folk varit oroliga. Vi har fått många frågor om säkerheten. Kanske man valt att inte besöka festivalen, säger han till tidningen.

BILDEXTRA: Södertäljefestivalen

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 09:13
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 09:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors