Företag i fokus:

Stor kortege när Assyrian Riders uppmärksammar Seyfo

Brace

Tomas Rhawi, president Assyrian Riders. Foto: Daniel Brace.

Imorgon, söndag 4 september, är det återigen dags för Assyrian Riders att uppmärksamma folkmordet Seyfo i Turkiet 1915 i en stor motorcykelkortege.

Från parkeringen vid Kaknästornet i Stockholm till Södertälje med många motorcyklar och bilar som följer efter.

Assyrian Riders som har rötter i Mellanöstern där förfäderna föll offer under folkmordet Seyfo år 1915. Mer än två miljoner kristna assyrier/kaldéer/syrianer, armenier och greker slaktades av under det dåvarande osmanska riket.   

Över 100 år senare lever minnet vidare i hjärtan på ättlingarna som kämpar för ett erkännande  

– Vi gör det för att uppmärksamma folkmordet Seyfo, men även det som hände i Irak och Syrien år 2015, säger Tomas Rhawi, president för Assyrian Riders och medgrundare, till Telgenytt. 

Kortegen startar under söndagen från Kaknästornet och passerar turkiska ambassaden, vidare till Mynttorget, Östermalm, Kungsgatan, Sveagatan och vidare mot Botkyrka. I Botkyrka passerar man minnesmonumentet i Hallunda  där familjerna ansluter sig för att åka sista sträckan mot Södertälje. 

Assyrian Riders i Södertälje 2019. Foto: Daniel Brace, Braceiller Productions.

– Från Kaknästornet till Botkyrka åker vi enbart motorcyklar på grund trafiksäkerheten. När vi är över 50-60 motorcyklar blir kortegen uppemot 1200 meter lång. Men vi välkomnar alla som vill ansluta sig, säger Rhawi.

I Södertälje kör Assyrian Riders kortege förbi minnesmonumentet vid S:t Afrems kyrka i Geneta för att sedan avsluta med minnesstund i katedralen St: Jacob i Hovsjö.  

– Vi började Ride For Seyfo 2015 i samband med minnesdagen på 100-årsdagen. Men även för att uppmärksamma det som hände i Irak och Syrian i samband med terrorgruppens ISIS framfart. Vi fick i princip uppleva ett nytt folkmord i modern tid, säger Rhawi. 

I Södertälje pågår just nu planeringar om ett Sefyo-monument i centrala Södertälje för att hedra offren i nuvarande Turkiet 2015. Men planerna blev dock uppskjutna pågrund av att berörda parter inte känt sig inkluderande och därför väntas nya förslag presenteras. 

Assyrian Riders åker från Kaknästornet vid 11:00 och väntas nå slutdestinationen vid St Jacob i Södertälje klockan 14:30.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2022 18:22
Senast uppdaterad: 3 september 2022 18:24

Militära insatser i samarbete med Södertäljepolisen

Militar

Foto: Försvarsmakten.

Ett nytt samarbete mellan militären och Södertäljepolisen tar form för att öka säkerheten och effektiviteten i brottsbekämpningen. Enligt information som har nått Telgenytt kommer militären att spela en aktiv roll i flera olika insatser.

Under veckan har militären, klädd i gröna uniformer och maskerade, varit synlig på flera olika platser i Södertälje. Enligt uppgifter till Telgenytt har militären deltagit i fordonskontroller och använt sig av spårhundar, metalldetektorer samt grävningsredskap för att genomföra sökningar i skogspartiet på flera olika platser i Södertälje där misstänkt föremål eller material kan vara gömda.

Dessutom kommer militären att bidra med expertis och resurser för att genomföra noggranna sökningar. Bland annat befann de sig under torsdagen vid 19-tiden i Ronna med en betydande styrka. Enligt ett ögonvittne använde de bland annat metalldetektorer för att utföra en undersökning av ett skogsparti.

Enligt källor till Lt har det rapporterats att minst ett skjutvapen har påträffats i samband med samarbetet mellan Södertäljepolisen och militären.

Även om samarbeten mellan polis och militär inte är ovanliga, är detta första gången som en sådan insats äger rum i Södertälje. Enligt kommissarie Gunnar Appelgren, som Lt har talat med, kommer denna typ av insatser, inklusive vapensökningar, att fortsätta i prioriterade områden.

– Vi har tidigare haft myndighetssamarbete mot den ekonomiska brottsligheten, det är viktigt att vi använder andra myndigheters förmågor när de är starkare än polisens i arbetet mot den organiserade brottsligheten, säger Gunnar Appelgren, till Lt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2023 15:23
Senast uppdaterad: 19 augusti 2023 15:23

Centrala gymanläggnigen stänger efter inbrott

367756843_849191736763955_8062427036730238903_n

Foto: Alexander Isa /Privat

Under fredagen möttes Actic Parks medlemmar av en stängd anläggning. Anledningen var att verksamheten hade utsatts för inbrott under natten.

– Vi har samarbetat med polisen och lämnat över bildmaterial som kan hjälpa till med deras utredning, säger Daniel Ekendahl, platschef på Actic Södertälje Park, till Telgenytt.

Natten mot fredagen blev Actics anläggning vid centralen utsatt för ett inbrott av en obehörig person. Polisen ryckte ut till platsen och påbörjade en utredning av händelsen. Som en försiktighetsåtgärd höll anläggningen stängd under dagen medan polisen undersökte händelseförloppet.

Den obehöriga personen tog sig in genom ett fönster i ett pumphus och fortsatte sedan in i gymmet genom ett städförråd. Detta inträffade innan vår öppningstid, och personen avskräcktes av den automatiska belysningen när gymmet öppnades för er klockan 05:00.

Enligt initiala uppgifter bröt sig tjuven in i anläggningen genom att ta sig in via ett fönster i ett pumphus från innergården, och fortsatte sedan vidare in i gymmet genom ett städförråd. Inbrottet inträffade före öppningstid, och tjuven ska ha avskräckts av den automatiska belysningen vid 05-tiden.

Receptionen på Actic Park Södertälje. Foto: Privat

Trots detta verkar det som om tjuven inte lyckades komma över några värdefulla tillhörigheter. Daniel Ekendahl, platschef för anläggningen, bekräftar dock att mindre skador har uppstått i samband med inbrottet.

– Ingenting verkar ha blivit stulet, och ingen person skadades. Dock har en del av vår dator skadats i processen. Vi har samarbetat med polisen och lämnat över bildmaterial som kan hjälpa till med deras utredning, säger platschefen till Telgenytt.

Övervakningskameror installerade sedan tidigare.
Som åtgärd för att förebygga inbrott har anläggningen sedan tidigare installerat övervakningskameror. Kamerorna är strategiskt placerade för att minimera risken för intrång och underlätta identifiering av eventuellt obehöriga personer.

– Vi vill att ni ska känna er välkomna, trygga och bekväma när ni besöker Actic Södertälje Park. Era träningsrutiner och välmående betyder mycket för oss, och vi kommer att fortsätta arbeta hårt för att säkerställa att ni har en positiv och säker träningsupplevelse hos oss, säger Ekendahl.

Anläggningen kommer att hålla stängt ytterligare ett par dagar och öppnar återigen på tisdagen den 22 augusti. Anledningen är verksamheten haft problem med låssystemet sedan tidigare.

– Det har inget med händelsen att göra. En låssmed har varit på plats för att undersöka och åtgärda problemen och beräknas slutföra det på måndag. Vi vill se till att alla dörrar fungerar som de ska och att ni kan känna er trygga vid varje besök hos oss. Vi beklagar eventuella olägenheter detta kan ha orsakat er. Vi arbetar intensivt för att lösa problemet så snabbt som möjligt, säger Daniel Ekendahl.

Under denna perioden som Actic Park håller stängt kommer medlemmarna att ha tillgång till gymkedjans andra anläggningar i Södertälje.

Tjuven tog sig in i anläggningen genom ett fönster i ett pumphus från innergården. Foto: Privat.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2023 12:21
Senast uppdaterad: 19 augusti 2023 12:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors