Företag i fokus:

TELGENYTT AVSLÖJAR: Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Alex Ataseven.jpg8

Linda Bengtsson, presschef på Attendo, bekräftar för Telgenytt. Foto: Alex Ataseven / Pressbild.

Just nu pågår en upphandling om hemtjänsten i Södertälje kommun där fyra aktörer ges chansen att samarbeta med kommunen. Men nu kan Telgenytt avslöja att det privata vårdbolaget Attendo väljer att avstå från fortsatt samarbete med Södertälje kommun.

– Vi har valt att inte lämna anbud för hemtjänst i Södertälje, säger Linda Bengtsson, presschef på Attendo, i ett mail till Telgenytt.

Var fjärde år upphandlar Södertälje kommun hemtjänsten som berör cirka 1850 personer som ger fyra aktörer, nya som befintliga, att ansöka om att vara hemtjänstutförare i kommunen. Utförarna idag är Södertälje kommun själva, Aros Omsorg, Attendo och Eveo. Men nu kan Telgenytt avslöja att Attendo avstår från fortsatt samarbete inom hemtjänsten i kommunen.

Enligt Attendo själva väljer bolaget att lämna hemtjänsten i Södertälje för att istället fokusera på andra kommuner.

Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje. Foto: Alex Ataseven.

Enligt en källa med insyn i ärendet, som Telgenytt har talat med, väljer Attendo att lämna främst på grund av den svaga lönsamheten inom hemtjänstverksamheten i Södertälje. Dessutom nämns de risker som är förknippade med att agera som utförare i Södertälje kommun.

– Attendo är ett börsnoterat bolag som måste ta hänsyn till sina aktieägare. Jag tror att hemtjänsten inom Södertälje kommun inte är ett tryggt alternativ för Attendo som har för mycket att riskera. Det finns många duktiga hemtjänstbolag där ute som gör precis som Attendo, de håller sig borta från Södertälje kommun, berättar en person med insyn i ärendet till Telgenytt och fortsätter.

– Skulle Attendo få problem med sitt IVO-tillstånd på grund av verksamheten i Södertälje kommun så är det 4 miljarder kronor i börsvärde som riskerar att går upp i rök. När man målar upp det på de viset så är det väldigt vettigt av Attendo att säger tack och hej till hemtjänsten i Södertälje, berättar uppgiftslämnaren.

På Attendos pressavdelning väljer bolaget att inte kommentera uppgifterna om varför bolaget avstår från att lämna anbud om hemtjänst i Södertälje.

– Vi har valt att inte lämna anbud för hemtjänst i Södertälje. Vi kommer att samverka med nya utförare för att övergången ska bli så trygg som möjligt för både medarbetare och kunder. De medarbetare som väljer att stanna inom Attendo kommer att erbjudas arbete i andra kommuner där vi verkar, säger Linda Bengtsson, presschef på Attendo.

Foto: Alex Ataseven.

På kommunen i Södertälje bekräftas Attendos frånvaro i upphandlingen.

– Ja, det stämmer. Det är givetvis tråkigt för de äldre som idag har hemtjänst via Attendo som nu kommer att behöva byta utförare. Det är ju kontakter med medarbetare som de haft över tid. Vi hoppas att medarbetare anställda hos Attendo väljer att stanna kvar i Södertälje. När upphandlingen är avslutad kommer vi att analysera utfallet och kan då uttala oss mer om detta, säger Karin Björkryd, Omsorgsdirektör Södertälje kommun, till Telgenytt.

Har ni satt ett datum på när upphandlingen ska avslutas?

– Nej, den är satt på paus på grund av att en leverantör har överprövat att de blivit uteslutna i upphandlingen, säger Karin.

Attendo arbetar med kommunen fram till den sista november i år, därefter lämnar bolaget hemtjänsten i Södertälje bakom sig.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2022 12:12
Senast uppdaterad: 3 september 2023 16:42

Kvinna låstes in i butik efter stöldförsök

polis

Arkivbild

Strax efter lunchtid upptäckte personalen i en matbutik en kvinna som försökte stjäla och låste in henne. Polisen ryckte snabbt ut till platsen, men kvinnan hann komma undan.

Vid klockan 14:00 inkom ett larm till polisen om en konfrontation i en matbutik på Klockarvägen i Geneta. Där hade en kvinna blivit aggressiv mot personalen efter att de försökt hindra henne från att stjäla.

Personalen agerade snabbt för att förhindra en stöld och låste in kvinnan i butiken, men personalens handlade räckte inte hela vägen.
Kvinnan lyckades dock bryta sig ut och snabbt lämna platsen i en bil innan polisen hann anlända.

I samband med händelsen har polisen inlett en utredning och skrivit en anmälan om försök till rån i motvärnsfallet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 14:33
Senast uppdaterad: 19 september 2023 18:23

Morgonfikade med kollegor – Satte i halsen och dog

IMG_4442

Foto: Pexels.

En person avled tragiskt efter en incident på en verksamhet i Järna, enligt en anmälan till IVO. Det inträffade när personen satt i halsen under morgonfikat och avled på platsen.

Enligt en lexSarah-anmälan som skickades till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) inträffade den tragiska händelse under morgonfikat på en daglig verksamhet i Järna.

En arbetstagare, som var verksam på platsen, drabbades plötsligt av en akut situation när personen satt i halsen och började hosta. Trots att medarbetare på platsen omedelbart försökte hjälpa arbetstagaren med Heimlich-manöver och hjärt-lungräddning (HLR), förlorade personen medvetandet.

112 tillkallades, och när polisen kom till platsen, tog de över ansvaret för HLR i väntan på akutläkare.

När vårdpersonal anlände, fortsatte återupplivningsförsöken i ytterligare fem minuter, men trots alla insatser gick det inte att rädda livet på den personen. Personen dödförklarades på platsen enligt den inlämnade anmälan till IVO.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 10:49
Senast uppdaterad: 19 september 2023 10:56

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors