Företag i fokus:

TELGENYTT AVSLÖJAR: Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Alex Ataseven.jpg8

Linda Bengtsson, presschef på Attendo, bekräftar för Telgenytt. Foto: Alex Ataseven / Pressbild.

Just nu pågår en upphandling om hemtjänsten i Södertälje kommun där fyra aktörer ges chansen att samarbeta med kommunen. Men nu kan Telgenytt avslöja att det privata vårdbolaget Attendo väljer att avstå från fortsatt samarbete med Södertälje kommun.

– Vi har valt att inte lämna anbud för hemtjänst i Södertälje, säger Linda Bengtsson, presschef på Attendo, i ett mail till Telgenytt.

Var fjärde år upphandlar Södertälje kommun hemtjänsten som berör cirka 1850 personer som ger fyra aktörer, nya som befintliga, att ansöka om att vara hemtjänstutförare i kommunen. Utförarna idag är Södertälje kommun själva, Aros Omsorg, Attendo och Eveo. Men nu kan Telgenytt avslöja att Attendo avstår från fortsatt samarbete inom hemtjänsten i kommunen.

Enligt Attendo själva väljer bolaget att lämna hemtjänsten i Södertälje för att istället fokusera på andra kommuner.

Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje. Foto: Alex Ataseven.

Enligt en källa med insyn i ärendet, som Telgenytt har talat med, väljer Attendo att lämna främst på grund av den svaga lönsamheten inom hemtjänstverksamheten i Södertälje. Dessutom nämns de risker som är förknippade med att agera som utförare i Södertälje kommun.

– Attendo är ett börsnoterat bolag som måste ta hänsyn till sina aktieägare. Jag tror att hemtjänsten inom Södertälje kommun inte är ett tryggt alternativ för Attendo som har för mycket att riskera. Det finns många duktiga hemtjänstbolag där ute som gör precis som Attendo, de håller sig borta från Södertälje kommun, berättar en person med insyn i ärendet till Telgenytt och fortsätter.

– Skulle Attendo få problem med sitt IVO-tillstånd på grund av verksamheten i Södertälje kommun så är det 4 miljarder kronor i börsvärde som riskerar att går upp i rök. När man målar upp det på de viset så är det väldigt vettigt av Attendo att säger tack och hej till hemtjänsten i Södertälje, berättar uppgiftslämnaren.

På Attendos pressavdelning väljer bolaget att inte kommentera uppgifterna om varför bolaget avstår från att lämna anbud om hemtjänst i Södertälje.

– Vi har valt att inte lämna anbud för hemtjänst i Södertälje. Vi kommer att samverka med nya utförare för att övergången ska bli så trygg som möjligt för både medarbetare och kunder. De medarbetare som väljer att stanna inom Attendo kommer att erbjudas arbete i andra kommuner där vi verkar, säger Linda Bengtsson, presschef på Attendo.

Foto: Alex Ataseven.

På kommunen i Södertälje bekräftas Attendos frånvaro i upphandlingen.

– Ja, det stämmer. Det är givetvis tråkigt för de äldre som idag har hemtjänst via Attendo som nu kommer att behöva byta utförare. Det är ju kontakter med medarbetare som de haft över tid. Vi hoppas att medarbetare anställda hos Attendo väljer att stanna kvar i Södertälje. När upphandlingen är avslutad kommer vi att analysera utfallet och kan då uttala oss mer om detta, säger Karin Björkryd, Omsorgsdirektör Södertälje kommun, till Telgenytt.

Har ni satt ett datum på när upphandlingen ska avslutas?

– Nej, den är satt på paus på grund av att en leverantör har överprövat att de blivit uteslutna i upphandlingen, säger Karin.

Attendo arbetar med kommunen fram till den sista november i år, därefter lämnar bolaget hemtjänsten i Södertälje bakom sig.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2022 12:12
Senast uppdaterad: 3 september 2023 16:42

Premiärvecka för SSK – utan forwardsstjärnan

Skärmavbild 2023-09-18 kl. 21.57.19

Skärmdump: Youtube

På fredag den 22:a september smäller det. Då är det säsongspremiär och full omgång i Hockeyallsvenskan. En av sju matcher spelas under kvällen i Smidjegrav arena där hemmalaget Mora IK gästas av Södertälje SK.

Vi på Telgenytt tog oss en pratstund med Södertäljes huvudtränare Magnus Bogren.

Hur ligger ni till i förberedelserna inför fredag tycker du? Befinner ni er där ni ska?

– Ja, det tycker jag i stort. Sedan så har det ju varit en del frånvaro men det är ju sådant som kan hända under serien också, det får man ju hantera. Vi har gått igenom det vi ska och vi har gjort en helt okej försäsong.

Kommer ni att lägga speciellt fokus på något i spelet nu så här dagarna innan premiären mot Mora?

– Man håller ju allting levande under säsongen, där finns vissa saker vi kommer att gå igenom. Sedan får man se från match till match men vi ligger i fas med allting.

Kommer ni på träningarna nu inför att köra med tilltänkta backpar och femmor?

– Ja, förutsatt att alla är hela och friska så kommer vi att göra det. Det är tanken.

Skade och sjukdomsstatus i truppen?

– Marcus Eriksson var sjuk idag (läs måndag), annars så är alla utom Sebastian Dyk tillgängliga på fredag.

Läs även: – Ny skribent med fokus på SSK inför kommande säsong

Hur långt har Dyk kvar till att kunna spela match?

– Det kan jag inte svara på, han ska till läkare i slutet av veckan. Då vet jag mer men han är inte med mot Mora på fredag.

Är Veeti Vainio tillbaka i full träning?

– Ja, det är han.

Målvakterna Tomas Sholl och Claes Endre är nya i SSK inför den här säsongen. Det finns alltid frågetecken när man på en sådan viktig position signar två nya namn. Men både Sholl och Endre har visat sig från deras bästa sida i träningsmatcherna. Bogren instämmer i att bägge två gjort ett bra intryck men har ändå i princip bestämt sig för vem som ska vakta kassen på fredagskvällen.

– Jag tycker att båda två har gjort det jättebra på försäsongen, det är jag väldigt glad för. Vem som ska stå på fredag har jag ändå rätt så klart för mig.

De unga spelarna Rasmus Ekström, Olle Hilmersson och Egor Polin har varit med en del på försäsongen. Kommer vi få se någon av dem i line up på fredag?

– Någon av dem kommer att följa med till Mora, vi är ju 14 forwards i truppen, 15 med Egor. Minus Dyk där så kommer någon av dem att få spela.

– Det kommer de att få tävla om, jag tycker alla tre har gjort det jättebra på försäsongen, det är kul att se.

Kommer de att ingå i truppen och ges speltid eller är det aktuellt med utlåning i något fall där?

– Det är lite för tidigt att säga något om det just nu. Dels har J20 mycket matcher också och i och med att vi inte har alla hela och friska så får vi se. Det får vi ta senare hur det blir med det. Nu är två av dem juniorer (Rasmus Ekström och Egor Polin, bägge födda 2004), så det är klart, får de spela mindre hos oss så behöver de någon annanstans få spela seniorhockey.

Läs även: – Ny skribent med fokus på SSK inför kommande säsong

Daniel Hansson, ny skribent på Telgenytt.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 08:56
Senast uppdaterad: 29 oktober 2023 20:46

Här är den nya designen på kommunens tjänstefordon

kommun

Foto: Södertälje kommun

Nu genomgår kommunens tjänstebilar en uppfräschning när hundratals fordon får en ny och modern uppgradering.

Från och med igår, måndagen den 18 september, rullar Södertälje kommuns tjänstebilar ut med en ny och uppgraderad foliering. Detta gäller för kommunens flotta av ungefär 400 tjänstebilar, som nu kommer att lysa med en modern och mer framträdande design.

Kommunens fordon har behållit sin foliering oförändrad under en lång tid, men nu är det dags för en modern och mer iögonfallande uppdatering av deras utseende.

I takt med att de äldre fordonen i kommunens flotta byts ut mot nya, kommer den nya folieringen att appliceras på dem. Det betyder att kommunen under en tid framöver kommer att se både de gamla och de nya folieringarna på Södertälje kommuns bilar när de rör sig på Södertäljes vägar.

Denna förändring är ett steg mot att skapa en modernare och mer framträdande tjänstebil som bättre speglar Södertälje kommun.

Foto: Södertälje kommun

Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 september 2023 18:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors