Företag i fokus:

DEBATT: Är du nöjd med hur Södertälje styrs idag?

Montage Alex Ataseven

Joakim Granberg, Realistpartiet. Foto: Alex Ataseven.

Ja då ska du rösta på dem som styr staden idag, socialdemokraterna och deras stödpartier.

Om du däremot INTE är nöjd och söker en förändring, en förbättring, en stor och rejäl omstart för Södertälje – Ja då skall du rösta på ditt lokalparti i kommunvalet: Realistpartiet!

Låt oss berätta lite om vad ni får genom att rösta på oss:

Vi ska återinföra demokrati och öppenhet i stadshuset. Det är slut smusslat med hemliga uppgörelser bakom stängda dörrar – Ni medborgare har rätt att veta hur era gemensamma tillgångar och skattepengar hanteras.

Ökande satsningar på idrotten, föreningslivet och verksamheter som aktiverar våra unga tjejer och killar. Det innebär fler idrottsytor både inomhus och utomhus.

Vi ska bygga bostäder, parhus och småhus i egen regi som ni har råd att hyra, vi kan byggnation och vi skall bryta med Sveriges dyraste byggbolag och ta in fler lokala aktörer så vi kan bygga till vettiga kvadratmeterpriser och därmed kan ta ut normala hyror som Södertäljeborna har råd att betala!

När vi ändå bygger med bra kvalitet till rimliga priser så skall vi bygga 65+ boenden och serviceboenden för våra seniorer.

Annons.

Skolan måste satsas på, många unga mår dessutom dåligt och vi har budgeterat för fler skolkuratorer i alla skolor. Skolan skall vara en mobbingfri zon, en trygg plats för både lärare och elever, vi har föreslagit trygghetsvärdar i våra skolor.

Tryggheten måste öka inte bara i skolan, utan i hela kommunen, genom ökad kameraövervakning och anställa trygghetsvärdar i kommunal regi.

Vi har lagt ett skarpt förslag om installation av trygga hubbar i flera stadsdelar, det har bevisligen en bra effekt på att sänka kriminaliteten och skapa tryggare bostadsområden, tyvärr så sa nuvarande kommunledning NEJ till vårt förslag. 

Så tänk efter noga innan ni går och röstar nu på söndag, det är er framtid det handlar om, vill du ha en förändring, vill du ha en rejäl omstart för Södertälje? – Ja då är Realistpartiet ditt parti!

Mer om trygga hubbar kan ni höra i länken nedan. Mitt tal till Södertäljeborna på ca 30 minuter, lyssna på våra planer för er stad.

Joakim Granberg, partiledare. Realistpartiet, ditt lokalparti.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2022 01:13
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Här attackeras koranbrännaren Momika i centrala Södertälje

367906353_814360020388003_7931697093306761500_n

Foto: Alexander Isa

Salwan Momika, mannen som vid flera tillfällen bränt en Koran attackerades i centrala Södertälje under måndagen av en man med boxningshandskar. Både ambulans och polis kallades till platsen för att hantera situationen.

Det var strax efter lunchtid, vid klockan 14, blev Momika påhoppad av en okänd gärningsperson. Vittnesuppgifter pekar på att angriparen bar boxningshandskar och gick till attack med både sparkar och slag.

– Kom så leker vi. Du och jag. Så, slå då, varför är du rädd, sa gärningsmannen i boxhandskar på arabiska till Salwan Momika som upprepande gånger säger att inte komma närmare.

Polisen och ambulansen anlände snabbt till platsen efter att larmet hade gått. Momika, som drabbades av attacken, behandlades på plats av ambulanspersonal innan han fördes till sjukhus för ytterligare vård och undersökning. Polisen har inlett en utredning angående händelsen och söker aktivt efter den misstänkta gärningspersonen.

Salwan Momika har tidigare varit föremål för kontrovers och debatt på grund av sin handling att bränna en Koran. Händelsen ledde till starka reaktioner både nationellt och internationellt.

Polisen har inlett en förundersökning gällande misshandel, men det är i nuläget okänt om gärningsmannen gripits av polis.

Läs även: – Kvinna med brandsläckare ingrep mot koranbrännaren

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 18:09
Senast uppdaterad: 21 augusti 2023 18:09

Brand i Lunas parkeringsgarage

2D091724-B229-4022-B69A-F7A1B616188D

Foto: Paula Kass Elias

En fordonsbrand har inträffat i centrala Södertälje. För närvarande befinner sig polisen på plats tillsammans med flera räddningsenheter.

Lunagaraget i centrala Södertälje drabbades på måndagseftermiddagen återigen av en brand. Klockan 17:38 inkom samtal till SOS Alarm om att en brand hade brutit ut i parkeringshuset. Räddningstjänsten och brandkåren anlände snabbt till platsen för att bekämpa elden.

Vid ankomsten konstaterades det att ett fordon stod i lågor i garaget. Räddningspersonalen arbetar just nu på platsen skadorna och har stoppat spridning av elden till andra delar av byggnaden. Det däremot för närvarande oklart om andra bilar har skadats i samband med branden.

– Vi har varit på Lunagaraget då motorhuven på en bil började brinna, vi var snabbt på plats och släckte branden, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Andra gången på kort tid.
Även under lördagen ryckte flera enheter ut till Lunagaraget
efter kraftiga smällar hördes från garaget. Då var det däck som exploderade, men bilbranden resulterade i en våldsam eldsvåda som skadade flera fordon.

Polisen och räddningstjänsten fortsätter att utreda händelserna och söker klarhet i orsakerna bakom de återkommande brandincidenterna. Om de två bränderna har en koppling är i nuläget oklart.

Foto: Paula Kass Elias

Foto: Paula Kass Elias

Foto: Paula Kass Elias

Foto: Paula Kass Elias

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 16:14
Senast uppdaterad: 21 augusti 2023 16:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors