Företag i fokus:

DEBATT: Är du nöjd med hur Södertälje styrs idag?

Montage Alex Ataseven

Joakim Granberg, Realistpartiet. Foto: Alex Ataseven.

Ja då ska du rösta på dem som styr staden idag, socialdemokraterna och deras stödpartier.

Om du däremot INTE är nöjd och söker en förändring, en förbättring, en stor och rejäl omstart för Södertälje – Ja då skall du rösta på ditt lokalparti i kommunvalet: Realistpartiet!

Låt oss berätta lite om vad ni får genom att rösta på oss:

Vi ska återinföra demokrati och öppenhet i stadshuset. Det är slut smusslat med hemliga uppgörelser bakom stängda dörrar – Ni medborgare har rätt att veta hur era gemensamma tillgångar och skattepengar hanteras.

Ökande satsningar på idrotten, föreningslivet och verksamheter som aktiverar våra unga tjejer och killar. Det innebär fler idrottsytor både inomhus och utomhus.

Vi ska bygga bostäder, parhus och småhus i egen regi som ni har råd att hyra, vi kan byggnation och vi skall bryta med Sveriges dyraste byggbolag och ta in fler lokala aktörer så vi kan bygga till vettiga kvadratmeterpriser och därmed kan ta ut normala hyror som Södertäljeborna har råd att betala!

När vi ändå bygger med bra kvalitet till rimliga priser så skall vi bygga 65+ boenden och serviceboenden för våra seniorer.

Annons.

Skolan måste satsas på, många unga mår dessutom dåligt och vi har budgeterat för fler skolkuratorer i alla skolor. Skolan skall vara en mobbingfri zon, en trygg plats för både lärare och elever, vi har föreslagit trygghetsvärdar i våra skolor.

Tryggheten måste öka inte bara i skolan, utan i hela kommunen, genom ökad kameraövervakning och anställa trygghetsvärdar i kommunal regi.

Vi har lagt ett skarpt förslag om installation av trygga hubbar i flera stadsdelar, det har bevisligen en bra effekt på att sänka kriminaliteten och skapa tryggare bostadsområden, tyvärr så sa nuvarande kommunledning NEJ till vårt förslag. 

Så tänk efter noga innan ni går och röstar nu på söndag, det är er framtid det handlar om, vill du ha en förändring, vill du ha en rejäl omstart för Södertälje? – Ja då är Realistpartiet ditt parti!

Mer om trygga hubbar kan ni höra i länken nedan. Mitt tal till Södertäljeborna på ca 30 minuter, lyssna på våra planer för er stad.

Joakim Granberg, partiledare. Realistpartiet, ditt lokalparti.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2022 01:13
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Ungdomar från LSS-boende stal bil – kraschade i diket

nycklar bilnycklar

Foto: Alexander Isa

Två ungdomar från ett antroposofiskt LSS-boende i Järna tog stal nycklarna till en bil och körde runt i två timmar innan de kraschade i ett dike. Personalen upptäckte först händelsen när polisen kontaktade boendet efter vittnesmål från allmänheten.

Det var den 16 juli som två ungdomar från LSS-boendet i Järna stal en bil på en nattlig utflykt. Ungdomarna lyckades stjäla bilnycklar som fanns inom boendet och begav sig sedan ut på vägarna. Trots att de var borta i två timmar och körde ner i ett dike, märkte personalen på boendet inte deras frånvaro förrän polisen kontaktade dem. Händelsen har lett till en lex Sarah-anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

Konstaterade brister på boendet sedan tidigare.
I en tidigare händelse i år, drogs tillståndet för huvudmannens närliggande LSS-boende för barn tillbaka på grund av bristande förmåga att garantera barnens säkerhet. Lex Sarah-utredningen avslöjade att ungdomarna lämnade boendet utan att bli upptäckta av personalen, vilket pekar på en brist i övervakning och säkerhetsåtgärder.

Incidenten i juni har resulterat i att de nu har implementerat säkerhetsåtgärder för att förebygga att liknande händelser inträffar.

Bilrutinen kommer att uppdateras av ledningsgruppen till hösten. Fram till dess har boendet vidtagit åtgärder såsom att förbjuda muntlig delning av nyckelskåpskoden i närvaro av ungdomar. Om en kollega behöver koden måste de hänvisas till rätt instans eller få den skriftligen. Dessutom får de vita plastskydden till alkometern absolut inte lämnas kvar i bilen.

Åtgärderna syftar till att öka boendets säkerhet och förebygga liknande händelser i framtiden. Ungdomarna ska inte ha kommit till skada i samband med kraschen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 augusti 2023 18:38

Kommunen och SL måste omgående agera i Glasberga

Buss Alex Ataseven

Arkivbild

Det är anmärkningsvärt att önskemålet om ökad turtäthet på linje 759 i Glasberga har ignorerats under så många år. Både SL och Södertälje kommun har uppenbarligen inte prioriterat detta ärende, vilket är frustrerande för oss som förlitar oss på kollektivtrafiken.

Boende i Glasberga har länge kämpat med att få gehör avseende busslinje 759, där det både har mailats och ringts till ansvariga, men där de flesta inte fått återkoppling eller i bästa fall fått standardsvar tillbaka; att trafikplanering är en ständig process som måste samverka för att genomföra en trafikförändring.

I dagens läge skapar den halvtimmesvisa busstrafiken under rusningstid problem för oss som resenärer. Överbefolkade bussar är en vanlig syn, och det är obekvämt att småbarnsföräldrar med barnvagnar inte alltid får plats.

”Situationen påverkar en bred grupp människor. Inte bara de som bor i Glasberga”

Med tre förskolor i området och en majoritet av Glasbergas ungefär 700 hushåll som barnfamiljer, är det tydligt att situationen påverkar en bred grupp människor. Inte bara de som bor i Glasberga, utan även de som måste transportera sina barn till förskolor och skolor utanför området.

Att införa 15-minuterstrafik under morgon- och kvällsrusningen (6:30-9:00 samt 16:00-18:00) skulle vara en nödvändig förbättring. Dessutom skulle detta steg inte bara lindra överbelastningen utan även ha positiva miljöeffekter. Om människor inte kan förlita sig på kollektivtrafiken kan det leda till ökad bilanvändning, vilket står i direkt motsats till SL:s uttalade klimatarbete.

Med tanke på att det skulle kräva endast nio extra bussturer för att genomföra detta, är det ett lågt pris att betala för den potentiella klimatvinsten. Vi uppmanar därför SL att ta dessa argument på allvar och överväga en omstrukturering av tidtabellen till 15-minuterstrafik. Det är hög tid att fokusera på passagerarnas behov och bidra till en mer hållbar och effektiv kollektivtrafik i Glasberga.

Vi är många som kräver omedelbar förändring med ökad turtäthet på linje 759.

Glasbergabo

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 augusti 2023 15:32
Senast uppdaterad: 20 augusti 2023 16:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors