Företag i fokus:

Efter sabotaget – ”Brukare och patienter som drabbas mest”

Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Natten mellan lördag och söndag vandaliserades flera kommunal bilar, som bland annat används av hemtjänstpersonal och sjuksköterskor, vid Artursberg i Grusåsen.

Nu talar personalen om att de känner obehag över att obehöriga rör sig i området för att vandalisera deras arbetsbilar.

– Med tanke på att vi är flera personer som åker till och från lokalerna på Artursberg, ett flertal gånger om natten, så kan man inte annat än att känt sig nästan iakttagen. Personen eller personerna som gjorde detta måste ha haft koll på när vi åkt iväg, säger en kommunanställd som arbetar vid Artursberg till Telgenytt.

Händelsen inträffade sent efter midnatt och upptäcktes tidigt på söndagsmorgonen när sjuksköterskor skulle nyttja bilarna tidigt på söndagsmorgonen. Totalt drabbades 13 fordon med samtliga däck skurna.

Men då kommunala bilar vandaliserats ett flertal tillfällen tidigare, kom detta inte som en stor förvåning.

– Det är klart vi fick oss en liten chock när vi såg vad som hänt, men samtidigt har man nästan väntat sig att det skulle ske hos oss med till slut, säger den kommunanställde.

13 kommunal bilar utsattes för sabotage. Foto: Alex Ataseven.

Hur påverkar händelsen ert arbete med att hjälpa personer och äldre i behov?

– Nu kan jag inte tala för de andra verksamheterna som blivit utsatta för detta, men det är självklart att patienter och brukare är dom som påverkas mest negativt av händelser som dessa. Sjuksköterskorna stod på söndagsmorgonen med endast en fungerande bil. Finns det inte tillräckligt med fungerande bilar så kan inte vi ta oss dit vi ska för att hjälpa dom som behöver hjälp. Det är våra brukare och patienter som drabbas mest av det här, säger hen.

Varför tror ni att enbart kommunala bilat vandaliserats och inga andra bilar i området?

– Vi kan spekulera hur mycket som helst om vad vi tror är anledning till att detta sker, men egentligen vet vi verkligen inte. Är det någon som tjänar på det, någon med agg mot kommunen eller är det kanske bara någon som är uttråkad? Vi har verkligen ingen aning.

Läs: Kommunala bilar vandaliserade – Igen

Annons.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2022 01:13
Senast uppdaterad: 8 september 2022 01:13

De besöker Södertälje med sin musikaliska glädje

2

Foto: Privat

I över ett halvt sekel har Solistkvartetten spridit sin musikaliska glädje över hela Sverige. Nu besöker gruppen, som bildades på 1950-talet, Södertälje för att hålla konserten ”Att gå i Guds kärlek”.

Under många år har gruppen, bestående av begåvade sångare och en skicklig pianist, delat med sig av sin konst till förmån för Läkarmissionen. Sedan gruppen startades för cirka 70 år sedan har medlemskapet i gruppen varierat, men en gemensam nämnare för samtliga medlemmar genom tiden har varit deras kvalitet och passion för musik.

Idag består Solistkvartetten av Anders Andersson, Sten Bäckman, Arne Lundmark, Ove Gotting och pianisten Hans Carlén, som på söndag bjuder på en hjärtevärmande musikupplevelse hämtad från den kristna sångskatten.

Läkarmissionen grundades 1958 och har utvecklats till en internationell biståndsorganisation med fokus på långsiktiga hjälpinsatser för att bekämpa fattigdom, främja social och ekonomisk rättvisa, samt förbättra hälsa, utbildning, vatten och sanitet. Deras arbete sträcker sig från Afrika till Latinamerika och östra Europa och är regelbundet granskat av Svensk Insamlingskontroll för att säkerställa integriteten i deras insatser.

Konserten ”Att Gå I Guds Kärlek” med Solistkvartetten kommer att äga rum den 10 september klockan 16:00 i Equmeniakyrkan i Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 september 2023 18:32

60-åring körde av vägen i en stulen bil

Polis

Arkivbild

En singelolycka inträffade tidigt på onsdagsmorgonen i Järna. När polis anlände till platsen upptäcktes att bilen, som kört av vägen, var stulen.

Det var vid klockan 05:19 som SOS Alarm fick samtal om en singelolycka på länsväg 525 nära Skiljetorp i Järna. Föraren, en man i 60-årsåldern, misstänks för att ha kört bilen utan giltigt körkort och för att ha stulit bilen.

En bärgningsbil anlände snart till platsen för att ta hand om bilen som polisen hade beslagtagit, med avsikt att återlämna den till dess rättmätiga ägare.

En anmälan om stöld av fordonet och för att ha kört det utan rätt behörighet har upprättats mot den 60-årige mannen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 20:30
Senast uppdaterad: 6 september 2023 20:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors