Företag i fokus:

Efter sabotaget – ”Brukare och patienter som drabbas mest”

Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Natten mellan lördag och söndag vandaliserades flera kommunal bilar, som bland annat används av hemtjänstpersonal och sjuksköterskor, vid Artursberg i Grusåsen.

Nu talar personalen om att de känner obehag över att obehöriga rör sig i området för att vandalisera deras arbetsbilar.

– Med tanke på att vi är flera personer som åker till och från lokalerna på Artursberg, ett flertal gånger om natten, så kan man inte annat än att känt sig nästan iakttagen. Personen eller personerna som gjorde detta måste ha haft koll på när vi åkt iväg, säger en kommunanställd som arbetar vid Artursberg till Telgenytt.

Händelsen inträffade sent efter midnatt och upptäcktes tidigt på söndagsmorgonen när sjuksköterskor skulle nyttja bilarna tidigt på söndagsmorgonen. Totalt drabbades 13 fordon med samtliga däck skurna.

Men då kommunala bilar vandaliserats ett flertal tillfällen tidigare, kom detta inte som en stor förvåning.

– Det är klart vi fick oss en liten chock när vi såg vad som hänt, men samtidigt har man nästan väntat sig att det skulle ske hos oss med till slut, säger den kommunanställde.

13 kommunal bilar utsattes för sabotage. Foto: Alex Ataseven.

Hur påverkar händelsen ert arbete med att hjälpa personer och äldre i behov?

– Nu kan jag inte tala för de andra verksamheterna som blivit utsatta för detta, men det är självklart att patienter och brukare är dom som påverkas mest negativt av händelser som dessa. Sjuksköterskorna stod på söndagsmorgonen med endast en fungerande bil. Finns det inte tillräckligt med fungerande bilar så kan inte vi ta oss dit vi ska för att hjälpa dom som behöver hjälp. Det är våra brukare och patienter som drabbas mest av det här, säger hen.

Varför tror ni att enbart kommunala bilat vandaliserats och inga andra bilar i området?

– Vi kan spekulera hur mycket som helst om vad vi tror är anledning till att detta sker, men egentligen vet vi verkligen inte. Är det någon som tjänar på det, någon med agg mot kommunen eller är det kanske bara någon som är uttråkad? Vi har verkligen ingen aning.

Läs: Kommunala bilar vandaliserade – Igen

Annons.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2022 01:13
Senast uppdaterad: 8 september 2022 01:13

En stulen grävmaskin hittades i Södertälje

IMG_4113

Foto: Privat

En grävmaskin blev stulen från en byggarbetsplats, men dagen efter återfanns den i Södertälje av en privatperson.

På torsdagen blev en grävmaskin stulen från en byggarbetsplats i Södertälje genom att den togs ut genom ett stängsel. Grävmaskinen, som ägs av ett företag i Kungsör, anmäldes som stulen samma dag, men den påträffades nästa dag vid Södertälje hamn.

Enligt rapporter hade tjuvarna lyckats avmontera delar från maskinen innan den upptäcktes av en förbipasserande person. Den förbipasserande blev misstänksam då maskinen var gömd vid Framnäsvägen och kontaktade polisen.

Ägaren kontaktades och kunde hämta sin maskin. För närvarande har dock inga misstänkta personer gripits i samband med händelsen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 3 september 2023 21:52

Här testas nya solcellsdrivna lastbilen – ”Vi är i framkant”

Scania

Pressbild: Scania

En soldriven hybridlastbil, utrustad med solpaneler på släpets tak och sidor, testas på allmän väg. Lastbilens egenproducerade solenergi förväntas sänka driftkostnader och utsläpp avsevärt.

– Aldrig tidigare har solpaneler använts för att ge energi till en lastbils drivlina. Denna naturliga energikälla kan minska transportsektorns klimatutsläpp betydligt. Vi är i framkanten i utvecklingen av nästa generations lastbilar, säger Stas Krupenia, Head of Research Office, Scania i ett pressmeddelande.

Testet är resultatet av ett tvåårigt forskningssamarbete mellan Scania, Uppsala universitet, Eksjö Maskin & Truck AB, Midsummer AB, Ernsts Express och Dalakraft. Projektet syftar till att utvärdera solenergins påverkan och minskning av koldioxidutsläpp samt att utveckla lätta och effektiva solceller för lastbilar.

Scanias nya soldrivna lastbilen. Pressbild

– Det är ett spännande projekt där akademi och industri arbetar tillsammans för att minska klimatpåverkan från lastbilstransporter. Resultaten från den här unika lastbilen kommer att vara mycket intressanta, säger Erik Johansson, ledare för projektet och professor i fysikalisk kemi, Uppsala universitet.

Lastbilens släp täcks till största del av solceller från företaget Midsummer och ger en elkörsträcka på upp till 5 000 kilometer per år i Sverige. Forskningen omfattar även nya tandemsolceller och utvärderar hur laddningen påverkar elnätet och möjligheten att sälja överskottet i framtiden.

– El från solpaneler kan öka räckvidden för en hybridlastbil, något som sparar bränsle och minskar koldioxidutsläpp. Här vill vi vara en aktör att räkna med, något som möjliggörs med banbrytande projekt som detta, säger Erik Olsson, Chef för företagsutveckling, Midsummer.

Den hybridlastbil som testas har 560 hästkrafter och 100 kvadratmeter solpaneler.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 3 september 2023 21:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors