Företag i fokus:

Efter sabotaget – ”Brukare och patienter som drabbas mest”

Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Natten mellan lördag och söndag vandaliserades flera kommunal bilar, som bland annat används av hemtjänstpersonal och sjuksköterskor, vid Artursberg i Grusåsen.

Nu talar personalen om att de känner obehag över att obehöriga rör sig i området för att vandalisera deras arbetsbilar.

– Med tanke på att vi är flera personer som åker till och från lokalerna på Artursberg, ett flertal gånger om natten, så kan man inte annat än att känt sig nästan iakttagen. Personen eller personerna som gjorde detta måste ha haft koll på när vi åkt iväg, säger en kommunanställd som arbetar vid Artursberg till Telgenytt.

Händelsen inträffade sent efter midnatt och upptäcktes tidigt på söndagsmorgonen när sjuksköterskor skulle nyttja bilarna tidigt på söndagsmorgonen. Totalt drabbades 13 fordon med samtliga däck skurna.

Men då kommunala bilar vandaliserats ett flertal tillfällen tidigare, kom detta inte som en stor förvåning.

– Det är klart vi fick oss en liten chock när vi såg vad som hänt, men samtidigt har man nästan väntat sig att det skulle ske hos oss med till slut, säger den kommunanställde.

13 kommunal bilar utsattes för sabotage. Foto: Alex Ataseven.

Hur påverkar händelsen ert arbete med att hjälpa personer och äldre i behov?

– Nu kan jag inte tala för de andra verksamheterna som blivit utsatta för detta, men det är självklart att patienter och brukare är dom som påverkas mest negativt av händelser som dessa. Sjuksköterskorna stod på söndagsmorgonen med endast en fungerande bil. Finns det inte tillräckligt med fungerande bilar så kan inte vi ta oss dit vi ska för att hjälpa dom som behöver hjälp. Det är våra brukare och patienter som drabbas mest av det här, säger hen.

Varför tror ni att enbart kommunala bilat vandaliserats och inga andra bilar i området?

– Vi kan spekulera hur mycket som helst om vad vi tror är anledning till att detta sker, men egentligen vet vi verkligen inte. Är det någon som tjänar på det, någon med agg mot kommunen eller är det kanske bara någon som är uttråkad? Vi har verkligen ingen aning.

Läs: Kommunala bilar vandaliserade – Igen

Annons.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2022 01:13
Senast uppdaterad: 8 september 2022 01:13

Södertäljesonens företag omsatte över 100 miljoner – på 15 månader

Malkolm

Malkolm Makdessi-Elias. Foto: Privat.

Den unge och ambitiöse företagaren Malkolm Makdessi-Elias är Södertälje-killen som gjorde en resa från Södertälje till Boston, Harvard, och skapade ett företag som på kort tid omsatt mer än 100 miljoner kronor.

Född och uppvuxen i Södertälje valde han först att flytta till Uppsala för att studera till apotekare och sedan till USA år 2014 för en utbytestermin på Harvard Medical School.

Samma år startade han även en rekryteringsbyrå för farmaceuter när han såg möjligheten att hjälpa sina vänner ut i arbetslivet, samtidigt som företagen kunde dra nytta av ambitiösa, hungriga och arbetsvilliga farmaceuter.

– Av egen erfarenhet vet jag hur viktigt det är med en bra första arbetsplats för karriären och utvecklingen, säger Malkolm Makdessi-Elias för Telgenytt.

Med en bakgrund inom forskning, sjukhus och apotek, samt ett affärssinne utöver det vanliga, byggde Malkolm vidare på sin verksamhet.

Vid årsskiftet 2019/2020 startade företaget han, Add Pharma, och fick en lysande start. På kort tid utvecklade han 50 efterfrågade produkter som på bara 15 månader lyckades omsätta över 100 miljoner kronor i försäljning.

– Målsättningen nu är att, tillsammans med våra återförsäljare, fortsätta skala organisationen och bygga vidare på våra starka varumärken Coldzinc, LaktasDuo, OtoDual, GascolDuo och Trinatural för en enklare vardag, säger Malkolm till Telgenytt.

2021-10-18

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 01:00
Senast uppdaterad: 3 september 2023 09:22

Person bötfälld för olaglig försäljning från fordon

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

En person kontaktade polisen angående ett misstänkt fordon där en olaglig försäljning pågick. Väl på plats bötfälldes en person för att ha olagligt sålt ägg vid en parkeringsplats.

Strax efter klockan 14:00 kontaktade en person polisen angående ett misstänkt fordon. Anmälaren noterade att det pågick en försäljningsaktivitet och blev medveten om att sidodörren snabbt stängdes när en polispatrull passerade vid Ronna centrum. Polisen ryckte ut till platsen för att genomföra en närmare kontroll av både fordonet och dess förare. Vid ankomsten blev det tydligt att en olaglig försäljning av ägg pågick.

Polisen identifierade försäljaren, en man i 20-årsåldern, och anmälde honom för att ha överträtt en kommunal föreskrift genom att bedriva ambulerande försäljning på allmän plats. Den fastställda bötesbeloppet för denna förseelse uppgick till 1 800 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:29
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors