Företag i fokus:

Efter sabotaget – ”Brukare och patienter som drabbas mest”

Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Natten mellan lördag och söndag vandaliserades flera kommunal bilar, som bland annat används av hemtjänstpersonal och sjuksköterskor, vid Artursberg i Grusåsen.

Nu talar personalen om att de känner obehag över att obehöriga rör sig i området för att vandalisera deras arbetsbilar.

– Med tanke på att vi är flera personer som åker till och från lokalerna på Artursberg, ett flertal gånger om natten, så kan man inte annat än att känt sig nästan iakttagen. Personen eller personerna som gjorde detta måste ha haft koll på när vi åkt iväg, säger en kommunanställd som arbetar vid Artursberg till Telgenytt.

Händelsen inträffade sent efter midnatt och upptäcktes tidigt på söndagsmorgonen när sjuksköterskor skulle nyttja bilarna tidigt på söndagsmorgonen. Totalt drabbades 13 fordon med samtliga däck skurna.

Men då kommunala bilar vandaliserats ett flertal tillfällen tidigare, kom detta inte som en stor förvåning.

– Det är klart vi fick oss en liten chock när vi såg vad som hänt, men samtidigt har man nästan väntat sig att det skulle ske hos oss med till slut, säger den kommunanställde.

13 kommunal bilar utsattes för sabotage. Foto: Alex Ataseven.

Hur påverkar händelsen ert arbete med att hjälpa personer och äldre i behov?

– Nu kan jag inte tala för de andra verksamheterna som blivit utsatta för detta, men det är självklart att patienter och brukare är dom som påverkas mest negativt av händelser som dessa. Sjuksköterskorna stod på söndagsmorgonen med endast en fungerande bil. Finns det inte tillräckligt med fungerande bilar så kan inte vi ta oss dit vi ska för att hjälpa dom som behöver hjälp. Det är våra brukare och patienter som drabbas mest av det här, säger hen.

Varför tror ni att enbart kommunala bilat vandaliserats och inga andra bilar i området?

– Vi kan spekulera hur mycket som helst om vad vi tror är anledning till att detta sker, men egentligen vet vi verkligen inte. Är det någon som tjänar på det, någon med agg mot kommunen eller är det kanske bara någon som är uttråkad? Vi har verkligen ingen aning.

Läs: Kommunala bilar vandaliserade – Igen

Annons.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2022 01:13
Senast uppdaterad: 8 september 2022 01:13

Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

2022_05_haglin

Södertäljesonen Carl Hagelin. Foto: Cc.

Södertäljesonen och tvåfaldige Stanley Cup-mästaren Carl Hagelin avslutar sin hockeykarriär. Detta meddelade han på onsdagskvällen lokal tid.

Det var under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året som Hagelin drabbades av en allvarlig ögonskada. Han fick en klubba rakt i vänster öga som spräckte åderhinnan och tvingade honom till en lång paus.

Sedan olyckan har 35-åringen genomgått flera operationer i hopp om att kunna återvända, vilket han också gjorde.

Hösten 2022 gjorde han comeback på isen, där han bar ett överdimensionerat, tonat visir för att kunna delta. Men nu meddelar han på sociala medier att ögonskadan är alltför allvarlig för att kunna fortsätta i sporten som har gett honom så många minnen.

– Jag kommer att sakna att gå i strid med mina lagkamrater dagligen, jag kommer att sakna säsongernas toppar och dalar. Inget gör mig mer exalterad än att kliva ut på isen inför 20 000 passionerade fans. Jag vill tacka alla mina fantastiska lagkamrater, tränare, läkare och övrig personal som jag har träffat och spelat med under åren. Slutligen vill jag tacka min familj, min fru och mina barn, för allt deras stöd. De har gjort det möjligt för mig att leva ut min dröm. Tack så mycket, skriver Södertäljesonen Carl Hagelin på Instagram.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 21:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 07:37

Fordon voltade vid Nykvarn – En person förd till sjukhus

Ambulans

Arkivbild.

En singelolycka inträffade på onsdagseftermiddagen nära Nykvarn, varpå flera räddningsenheter ryckte ut. Enligt polisens uppgifter blev en äldre man fastklämd och fördes senare till sjukhus.

En man i 70-års ålder skadades i en singelolycka på väg 576 nära Nykvarn. Olyckan inträffade strax efter klockan 17 på onsdagen när han blev fastklämd efter att hans fordon voltade. Räddningspersonal lyckades få ut mannen från bilen, men skadeläget är i nuläget oklart. Den äldre mannen har förts till sjukhus för vidare kontroll.

I samband med olyckan var vägen svåråtkomlig i båda riktningarna, men kort efter incidenten kunde vägen öppnas upp för trafik och fordonet bärgades från platsen.

Enligt polisen kommer en anmälan om vårdslöshet att upprättas.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 18:20
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 18:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors