Företag i fokus:

Håller event med EU-inriktning i samarbete med kommunen

D137AB3D-5E21-4570-8292-2DE01F66E568

Lina Grahm, projektledare för Europa Direkt Södertälje och Gabriella Malki som modererar politisk debatt som hålls idag.

Europa Direkt Södertälje är medlem av Europa-nätverket i Sverige, som i sin tur som sprider information om EU.

Under september månad anordnas flera aktiviteter för att bland annat fokusera på ungdomars frågor inför de allmänna valen.

– Vi är ett informationsnätverk som drivs av EU-kommissionen i samarbete med Södertälje kommun, säger Lina Grahm, projektledare för Europa Direkt Södertälje, till Telgenytt.

Här i Södertälje är kommunen Europa Direkt kontorets värdorganisation som ger Södertäljebor möjligheten att delta i samtal om EU:s framtid.

I tisdags hölls eventet ”Rösta – med ett EU perspektiv” där det diskuterades om EU i ett webbinarium som hölls av projektledaren Lina Grahm.

Folkhögskola Hagaberg i Södertälje. Foto: Alex Ataseven.

Idag hålls nästa event på Hagabergs folkhögskola, klockan 19:00, där en demokratidag anordnas med fokus på ungdomars viktigaste frågor.

– Dagen kommer bland annat att bestå av seminarium på olika teman, följt av en panel med kommunpolitiker från samtliga partier, berättar Lina Grahm, via en mailkonversation, till Telgenytt.

Här har eleverna valt ut samtalsämnen såsom migration, bostäder, kriminalitet och psykisk ohälsa och gästas av flera föreläsare och av Gabriella Malki som modererar den politiska debatten.

Näste event hålls efter valet den 14 september och kommer att ha temat ”Vi kommenterar talet till unionen 2022”.

– Talet är både ett bokslut över framstegen hittills och en blick framåt på prioriteringarna för det kommande året och en vision för framtiden. Europa Direkt Södertälje sammanfattar och kommenterar EU kommissionens ordförande Ursula von der Leyens tal efteråt tillsammans med Per Wirtén, berättar Lina Grahm.

Månadens sista eventet hålls på Södertälje Sciencepark, tisdagen den 20 september, klockan 07.30-08.30 med temat ”Seminarium på tema halvledarchip”.

– Södertälje kommun har märkbart känt av bristen på halvledarchip under pandemin – inte minst en av de stora arbetsgivarna, Scania, vars produktion under en period blev lidande. Europa Direkt Södertälje anordnar nu ett seminarium på temat, baserat på de initiativ som lyftes i 2021, säger Grahm.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2022 12:43
Senast uppdaterad: 8 september 2022 12:43

Buss fattade eld i Nykvarn – Flera elever ombord

Räddningstjänst Olycka

Arkivbild

En buss med flera elever ombord drabbades av en brand i motorutrymmet i Nykvarn. Alla ombordvarande evakuerades säkert utan rapporterade personskador.

En rutinmässig skolresa fick ett oväntat avbrott i Nykvarn på torsdagseftermiddagen när en linjebuss började brinna vid 13:46 på torsdagen. Branden, som startade i bussens motorutrymme, upptäcktes medan bussen var i rörelse. Busschauffören agerade omgående genom att stanna fordonet och säkerställa en snabb och evakuering av alla elever som befann sig ombord.

– Bussen började brinna under färd, men ingen person har kommit till skada och bussen kommer bärgas från platsen, säger räddningstjänsten presstalesperson till Telgenytt.

I nuläget är det oklart varför det började brinna, men tack vare chaufförens handlingskraft och de rutiner som följdes kunde en potentiellt farlig situation avvärjas utan skador. En ersättningsbuss anordnades snabbt för att transportera eleverna från platsen, medan räddningstjänsten effektivt släckte branden.

Incidenten resulterade i begränsad framkomlighet i närheten av järnvägsstationen i Nykvarn, men situationen återgick snart till det normala.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 15:28
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 15:28

Larm om brand på vårdcentral i centrum

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En brand rapporterades på en vårdcentral ovanför kringlangallerian på Köpmangatan under lunchtid på torsdagen. Tack vare snabba insatser begränsades skadorna, och ingen kom till skada.

(Annonslänk)

Vid 12:50 på torsdagen larmades räddningstjänsten om en brand i en byggnad på Köpmangatan. Branden, som utbröt på en vårdcentral belägen ovanför kringlangallerian, hade lyckligtvis redan släckts av närvarande innan räddningstjänsten anlände. Dock var lokalen fylld av rök, vilket krävde att räddningstjänsten genomförde ventilation av utrymmet.

– Det ser ut som att någon har utfört ogräsbränning. I alla fall var det hantverkare som jobbade på platsen, det kan jag säga. Men det var inte en omfattande brand, och den var släckt när vi kom fram. Vi ventilerade så att det inte luktade rök i lokalen, säger räddningstjänsten till Telgvenytt.

Insatsen kunde avslutas relativt snabbt, och räddningstjänsten kunde lämna platsen kort efter deras ankomst. Ingen person rapporteras ha skadats.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 14:32
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 14:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors