Företag i fokus:

Håller event med EU-inriktning i samarbete med kommunen

D137AB3D-5E21-4570-8292-2DE01F66E568

Lina Grahm, projektledare för Europa Direkt Södertälje och Gabriella Malki som modererar politisk debatt som hålls idag.

Europa Direkt Södertälje är medlem av Europa-nätverket i Sverige, som i sin tur som sprider information om EU.

Under september månad anordnas flera aktiviteter för att bland annat fokusera på ungdomars frågor inför de allmänna valen.

– Vi är ett informationsnätverk som drivs av EU-kommissionen i samarbete med Södertälje kommun, säger Lina Grahm, projektledare för Europa Direkt Södertälje, till Telgenytt.

Här i Södertälje är kommunen Europa Direkt kontorets värdorganisation som ger Södertäljebor möjligheten att delta i samtal om EU:s framtid.

I tisdags hölls eventet ”Rösta – med ett EU perspektiv” där det diskuterades om EU i ett webbinarium som hölls av projektledaren Lina Grahm.

Folkhögskola Hagaberg i Södertälje. Foto: Alex Ataseven.

Idag hålls nästa event på Hagabergs folkhögskola, klockan 19:00, där en demokratidag anordnas med fokus på ungdomars viktigaste frågor.

– Dagen kommer bland annat att bestå av seminarium på olika teman, följt av en panel med kommunpolitiker från samtliga partier, berättar Lina Grahm, via en mailkonversation, till Telgenytt.

Här har eleverna valt ut samtalsämnen såsom migration, bostäder, kriminalitet och psykisk ohälsa och gästas av flera föreläsare och av Gabriella Malki som modererar den politiska debatten.

Näste event hålls efter valet den 14 september och kommer att ha temat ”Vi kommenterar talet till unionen 2022”.

– Talet är både ett bokslut över framstegen hittills och en blick framåt på prioriteringarna för det kommande året och en vision för framtiden. Europa Direkt Södertälje sammanfattar och kommenterar EU kommissionens ordförande Ursula von der Leyens tal efteråt tillsammans med Per Wirtén, berättar Lina Grahm.

Månadens sista eventet hålls på Södertälje Sciencepark, tisdagen den 20 september, klockan 07.30-08.30 med temat ”Seminarium på tema halvledarchip”.

– Södertälje kommun har märkbart känt av bristen på halvledarchip under pandemin – inte minst en av de stora arbetsgivarna, Scania, vars produktion under en period blev lidande. Europa Direkt Södertälje anordnar nu ett seminarium på temat, baserat på de initiativ som lyftes i 2021, säger Grahm.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2022 12:43
Senast uppdaterad: 8 september 2022 12:43

Återvinningsstationen stänger – Sökandet efter ny plats pågår

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Pressbild: FTI

Snart kommer återvinningsstationen på Industrivägen i Hölö att stänga, på grund av att bygglovet löper ut. Telge Återvinning arbetar aktivt för att hitta en ny lämplig plats för stationen.

Invånarna i Hölö står inför en förändring när återvinningsstationen på Industrivägen 1-3, en viktig resurs för återvinning och avfallshantering, tas bort den 17 mars. Orsaken till stängningen är att bygglovet för den nuvarande platsen snart upphör, vilket har tvingat Telge Återvinning att börja leta efter en ny plats för att fortsätta erbjuda tjänsten till områdets invånare.

– För att underlätta sorteringen när stationen försvinner har vi intensifierat vårt arbete med att iordningställa fastighetsnära insamling för dem som bor i flerfamiljshus. Förpackningssortering nära hemmet har de som bor i villa och fritidshus redan genom tjänsten Hemsortering, säger Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.  

(Annonslänk)

Än så länge har sökandet efter en ny lämplig plats inte burit frukt, och invånarna uppmanas att tillfälligt nyttja kringliggande återvinningsstationer. Telge Återvinning betonar vikten av att hitta en ny plats i eller i närheten av Hölö för att minimera obehaget för boende och säkerställa att återvinningstjänster fortfarande är lättillgängliga.

– Så fort vi har hittat en ny plats för återvinningsstationen kommer vi att meddela det på vår hemsida och i våra sociala medier, avslutar Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.

Tills en ny station är på plats, arbetar Telge Bostäder för att informera boende om alternativa återvinningsmöjligheter och uppmuntrar alla att fortsätta sitt återvinningsarbete, trots de tillfälliga omständigheterna.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 01:39

Stor polisinsats efter misshandel i Fornhöjden

IMG_D4CFE5363B83-1

Foto: Shamash Oyal

En misshandel rapporterades i Fornhöjden under måndagskvällen, vilket ledde till att flera polisenheter ryckte ut.

(Annonslänk)

Ett larm om misshandel i Fornhöjden fick polisens uppmärksamhet vid 21-tiden på måndagskvällen. Händelsen ledde till att flera polisenheter snabbt begav sig till platsen för att hantera situationen.

Detaljerna kring skadeläget är än så länge okända, och polisen har inte gett någon officiell information om den drabbades tillstånd.

– En person har misshandlats i Fornhöjden och just nu pågår ett utredningsarbete, mer information har jag inte just nu, säger polisen presstalesperson till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt har en person omhändertagits i samband med händelsen och förts till polisstationen för vidare utredning. Dessa uppgifter har dock inte bekräftats av polisen, som fortsätter att utreda omständigheterna kring misshandeln.

Polisen på plats i Fornhöjden under måndagskvällen.
Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 00:59
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 00:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors