Företag i fokus:

Rätten att välja vård och trygg kollektivtrafik – Värt att stå upp för!

Montage Alex Ataseven

Pressbild: Izla Markous (M) och Leonard Cilthe (M).

Sedan 2018 har majoriteten i Region Stockholm – den blågröna koalitionen som vi har tillsammans med Centerpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna och Miljöpartiet – satsat på Södertälje.

Södertälje sjukhus har byggts ut och renoverats. I den nya byggnaden finns 120 enkelrum och sjukhuset kan ta emot 7500 fler akuta patienter och ge 2000 nya vårdtillfällen per år.

Sammantaget kan vi idag säga att Södertälje sjukhus är ett modernt sjukhus som erbjuder högkvalitativ vård. – Men fungerar vården bra och vad vill vi kommande år? Här ger vi moderater våra svar.

Kötiderna har generellt blivit längre i Sverige, men i Region Stockholm är de bland de lägsta i Sverige. En uppföljning gjord av Sveriges kommuner och regioner (SKR) visar att Region Stockholm är bland de bästa i Sverige på att nå målet om medicinsk bedömning på vårdcentral inom tre dagar. Att Region Stockholm ligger bättre till än andra (även uppmärksammat av SVT: s Uppdrag Granskning) betyder inte att vi kan vara nöjda, men en viktig fråga inför valet är: varför har vår region korta köer och bra tillgänglighet? Svaret är det fria vårdvalet.

”Vi har idag fritt vårdval inom 38 områden, men det valet är hotat.”

Fritt vårdval innebär att du själv kan välja vilken vårdcentral eller mottagning du vill gå till och det förklarar varför Region Stockholm kan ge fler patienter vård snabbare. Vi har idag fritt vårdval inom 38 områden, men det valet är hotat. Socialdemokraterna vill avsluta samarbetet med privata vårdgivare för äldre och även inom gynekologi. Ifall de samarbetar med Vänsterpartiet är alla 350 fristående vårdmottagningar och fem närakuter hotade.

Det blir tydligare om vi beskriver det som avancerad sjukvård i hemmet, läkarinsatser i särskilda boenden för äldre, vård i livets slutskede och förlossning. Vi tror inte att all vård skulle försvinna, men är övertygade om att dagens dynamik med korta köer och goda resultat skulle försämras.

Dessutom ser vi att vård är personligt, det är privat, och vi tror att du som vårdtagare (eller anställd) uppskattar att kunna välja. 

Izla Markous (M), plats två på regionlistan. Leonard Cilthe (M), plats fem på regionlistan

Ett regionalt vallöfte från Moderaterna är ett nytt hjärt- och kärlcentrum i Södertälje (inledande dialog togs i våras), men vi går också till val på att anställa fler medarbetare och att förstärka vårdcentralerna. En annan moderat satsning är trygghetsmijarden. Den innebär 300 fler ordningsvakter, en för varje polis som försvunnit i vårt län, samt ytterligare 2000 trygghetskameror.

Ytterligare en möjlig satsning från Moderaterna i regionen är att förbättra pendeltågsstationen Södertälje Centrum. Vi står beredda och får Södertäljemoderaterna styra i kommunen har de lovat att direkt återuppta det avstannade projektet. Syftet är att höja i servicen och tryggheten och det innebär en ny stationsmiljö och uppvärmda väntutrymmen. 

”Men den allra största satsningen är den som avtalades med kommunen förra veckan”

Men den allra största satsningen är den som avtalades med kommunen förra veckan. Den borgerliga regionen storsatsar på s.k. modern mobilitet för Södertälje och går in med 50 miljoner och Södertälje kommun 30 miljoner.

Exempel på vad satsningen innebär: restiden inom Södertälje tätort halveras bl.a. med en BRT-linje mellan Geneta/Ronna och Södertälje Syd (Bus Rapid Transport, tänk spårvagn på gummihjul), det blir en direktbuss mellan Södertälje och Liljeholmen med anslutningar till viktiga arbetsplatser och det införs SL-kort på Mälartågen.

Ett viktigt tillägg är att satsningen sker med fortsatt ordning i ekonomin och det samtidigt som Region Stockholm erbjuder det nästa billigaste åkkortet i landet. Vi som skriver denna artikeln bor i Södertälje och kommer dessutom arbeta för bättre förbindelser i övriga delar av vår kommun. De flesta satsningarna som nämns införs 2023 och 2024–25 beräknas allt vara klart.

Vi vet att när regionens service fungerar ses det om en självklarhet, ett slags infrastrukturens blodomlopp. Och om det inte fungerar märks det smärtsamt tydligt. Det gäller både vård och kollektivtrafik. Regionens arbete är ofta osynlig, men ibland blir det konkret, som nu: om du vill behålla det fria vårdvalet – ha kvar din läkare eller kunna välja ny – då bör du lägga din röst hos oss.

Moderaterna tackar för det förtroende vi har haft och hoppas på att få utveckla och leda regionen i fyra år till.

Izla Markous (M), plats två på regionlistan
Leonard Cilthe (M), plats fem på regionlistan

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2022 12:50
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Bogren: ”Det är en elitverksamhet vi håller på med”

Magnus Bogren

Tränarteamet med Magnus Bogren i spetsen har angenäma problem med att förfoga över en bred trupp i laguttagningarna i stundande slutspel Foto: Daniel Hansson

Gratismatch och välfyllda läktare, skön seger och ett SSK som visade spelglädje. Finns inte så mycket att klaga efter fredagens match mot jumbon Västervik.

Ett lag på banan i stort sett hela matchen, säger Magnus Bogren till Telgenytt.

SSK:s huvudtränare har all anledning att vara nöjd efter målkalaset och också kraftigt spelövertag i matchen mot VIK över 60 minuter.

-Ja, nöjd är jag väl egentligen. Det var rätt avslaget i sista perioden med tanke på att vi gör 7-1 direkt. Jag är nöjd med matchen, framför allt starten.

Det var inget snack, i alla fall första halvan var det bara ett lag på banan.

-Det var det i stort sett hela matchen, de fick lite powerplay, det var väl därför de fick lite mer i tredje perioden.

Med bara ett fåtal timmar kvar av transferfönstret 15:e februari offentliggjorde SSK att klubben värvat den finländske forwarden Miikka Pitkänen från KalPa i finska Liiga. Bogren tyckte Miikka gjorde ett bra intryck i sin första match med tanke på förutsättningarna.

-Jag tyckte han var väldigt pigg, framför allt i början av matchen. Sedan är det klart, att med ingen träning och att ha kommit sent kvällen innan så är det rätt väntat att han tappar lite i fart.

-Men tycker han såg väldigt pigg ut och har mycket grejer i sig. Han kommer definitivt bli ett tillskott för oss, det är jag helt övertygad om.

Har ni haft koll på honom under en lägre tid? Hur var resonemanget innan ni tog in honom?

-Det är en spelare som har dykt upp, då har vi tittat på honom. Vi hade lite olika alternativ men tyckte att det här var ett väldigt bra val. Vi ville ha in en spelare som kan spela både ytterforward och center.

Rekryteringen av Pitkänen är ytterligare en byggsten för att bredda truppen och förbereda den för ett för SSK:s del förhoppningsvis långt och lyckosamt slutspel. Men det finns också en osäkerhet gällande Vidells skada, finns inga garantier när eller om han hinner komma i matchform till slutspelsmatcherna.

-Det är lite olika saker som ligger bakom men framfört allt för att bredda och få upp konkurrensen, menar Bogren. Sedan vet man inte vad som händer med de som är skadade, tillägger han.

Hur är statusen för Veeti Vainio?

-Han är igång lite lätt men där finns ingen dag satt om när och hur han han kan vara tillbaka för fullt. Vi får se om det blir, han är igång och tränar och kör lite själv. Vi får se om han kan bli aktuell för spel framöver. Jag kan inte säga mer än så.

Magnus Bogren, huvudtränare i SSK Foto: Shamash Oyal

Ett stående inslag, kanske mest i supporterleden, är diskussionen om SSK:s ”svaga” facit mot lagen som tillsammans med SSK ligger på de sex första platserna i tabellen. Men det är inget som Bogren ser som ett stort bekymmer. Egen fundering: Tänker speciellt på de två senare matcherna mot Djurgården där undertecknad tycker de har fått diktera villkoren lite för mycket i de matcherna.

-Det kan jag köpa till viss del. Matcherna mot Djurgården har varit väldigt speciella matcher också med tanke på det som hände hemma hos oss. Jag tror inte den matchen hade blivit så men det är inga prestationer vi är nöjda med. Och fortsätter sitt resonemang kring ämnet:

-Mot Brynäs tycker jag egentligen att vi har gjort fyra bra matcher men bjudit de på lite för mycket chanser, då är de för bra. Nu senast mot dem ska vi vinna den matchen men gör inga mål. Så den matchen tycker jag inte vi ska grubbla för mycket på.

.-AIK har vi plus på. Mora har vi fortfarande chansen på, där är vi inte nöjda med första och senaste matchen mot dem. Sedan tycker jag egentligen vi har varit bättre än Björklöven i alla tre matcherna mot dem men ändå inte lyckats vinna. Det är lite olika saker såklart som ligger bakom resultaten i matcherna mot de lagen men ser inte det som ett större problem.

Det hade väl såklart varit skönt och viktigt att vinna matcherna mot Djurgården, Björklöven och Mora nu på slutet för att ”markera” att ni är att räkna med?

-Det handlar inte bara om att markera utan också om att ta placeringar i tabellen.

För att återgå till senaste mötet med Brynäs så var min tanke där under matchens gång, att sätter ni inte era chanser så kommer ni bli straffade för det till slut.

-Så är det. De får ju klara chanser och vi sätter inte våra, det ät det som är skillnaden.

Om man räknar in ett tillfrisknande för Linus Videll och räknar in att alla andra forwards som olika mycket har ingått i A-lagstruppen så har tränarteamet då 16 forwards att tillgå när de i mars går in i det hockeyallsvenska slutspelet. Men vad händer då med gruppdynamiken när några hamnar utanför laget när konkurrensen hårdnar?

Ett angenämt problem för tränarna men inte alltid så kul för de spelare som blir ”åsidosatta”. Men något som man bör kunna hantera anser Magnus Bogren.

-Ja, det är klart att det kommer bli att några får stå utanför laget. Men det är en elitverksamhet vi håller på med, konkurrensen måste finnas där. Då får man ju tävla om platserna, folk kan ju såklart bli besvikna om de inte får spela eller spela mindre. Det är en del av den verksamhet vi håller på med, de förutsättningarna man går in i den här världen med. Det måste man klara av att hantera, både som spelare och ledare. Gör man inte det så…det är bara att knyta näven.

-Titta på HV71 när de gick upp, de hade tio backar och sexton forwards och det gick hur bra som helst så jag ser inte det som nåt problem. Skulle det bli det får vi hantera det där och då.

Liljegren missade matchen igår, var det på grund av sjukdom eller en följd av ökad konkurrens?

-Han är skadad, vi får se hur länge han blir borta. Det är inget allvarligt, han kanske missar någon match till.

Då är det en klassisk dag för dag där?

-Ja.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 16:35
Senast uppdaterad: 17 februari 2024 16:53

Fastighetsbolaget prisas efter omfattande undersökning

LF

Pressbild

Lundbergs Fastigheter, med flera fastigheter i Södertälje, vann det prestigefyllda Kundkristallen-priset för framstående insatser.

Lundbergs Fastigheter, som äger fastigheter i 10 städer inklusive Södertälje, har blivit hedrade med det prestigefyllda Kundkristallen-priset i tre kategorier av fastighetsbranschen. Priserna, för Högsta serviceindex, Högsta profil och Högsta produktindex, delades ut baserat på utmärkta betyg från hyresgästerna i en omfattande undersökning utförd av AktivBo.

(Annonslänk)

– Jag är så glad och stolt över att vi tilldelats Kundkristallen igen och väldigt imponerad av vår bostadsförvaltnings målmedvetna arbete. Att våra hyresgäster år efter år ger oss så fina betyg kommer inte av sig självt, det är resultatet av alla medarbetares stora engagemang och ansträngningar. Det är ett kvitto på att vi gör rätt saker, säger Louise Lindh, VD Lundbergs Fastigheter. 

Undersökningen täcker områden som service, produktkvalitet och varumärke. Lundbergs Fastigheter, som nu för fjärde året i rad tar emot utmärkelser i dessa kategorier, värdesätter erkännandet högt, särskilt eftersom det är baserat på hyresgästernas egna omdömen. Prisutdelningen skedde vid det årliga Benchmark Event arrangerat av AktivBo, där de bästa bostads- och fastighetsbolagen, enligt hyresgästernas bedömning, hyllas.

– Vi är otroligt tacksamma för de svar och den feedback vi får i AktivBo-undersökningen och vi använder resultatet på ett strukturerat sätt för att utveckla och förbättra oss. Jag vill verkligen gratulera och hylla våra medarbetare som gör ett fantastiskt jobb varje dag, säger Peter Lundgren, regionchef Väst och ansvarig för AktivBo på Lundbergs Fastigheter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 15:00
Senast uppdaterad: 17 februari 2024 14:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors