Företag i fokus:

Realistpartiet anmäler Centerpartisten för valfusk

2022_01_Granberg

Joakim Granberg, partiledare RP, anmäler valnämndens ordförande för valfusk. Foto: Alex Ataseven.

Vi på Realistpartiet har anmält Centerpartiets Lars Olov Collin, ordförande för valnämnden, för valfuskt.

Har avsiktligt sett till att Realistpartiets valsedlar inte finns tillgängliga i alla vallokaler på valdagen klockan 08.00.

Vi har anmält detta och informerat kommunal personal som lovat att åtgärda detta. Våra valsedlar kör ut under dagen, men vi har därmed förlorat flera timmar och under cirka 14 dagar har vi inte haft partivalsedlar i några lokaler.

”Glömmer” att vi finns. Nu är det nog!

Hur länge skall man hålla tyst och låtsas acceptera att det kanske är ett misstag? Vi har funnits i kommunfullmäktige i 8 år har vi stått ut, men ändå så finns det folk inom den kommunala organisationen som ”inte vet” att vi finns, eller ”glömmer” att vi finns. Nu är det nog! 

Min lösning är att efter valet så skall vi avsätta dem alla som inte kan räkna till 9.

Är man så nonchalant, inte respekterar demokratin och alla existerade partier, eller att man år ut och år in arbetar för vår kommun utan att veta att vi på Realistpartiet sitter med i kommunfullmäktige. Ja då bör man bli avsatt! 

”Helt enkelt inte lämplig att sköta sitt uppdrag”

Man är helt enkelt inte lämplig att sköta sitt uppdrag om man inte ens kan hålla reda på vilka som sitter med i vår kommuns högst styrande församling.

Centerpartisten Lars Olov Collin anklagas för valfusk. Enligt RP har Collin avsiktligt sett till att Realistpartiets valsedlar inte finns tillgängliga. Foto: Cc.

Vi inom RP är nu med i vårt 3e kommunval och ordförande för valmämnden Lars Olov Collin har ”glömt” att vi är med. Så då ligger inte våra partivalsedlar ute. Inte i någon lokal, inte under förtidsröstningen, och nu under valdagen så skall man tydligen köra ut dem i efterhand och vi förlorar några timmar på den viktigast dagen av alla, på valdagen!

Till Incident så skriver vi till Länsstyrelsen; ”Vi anmäler härmed ordförande i valnämnden, Lars Olov Collin (C) för valfuskt då han har uppmanat personalen i vallokalerna att inte lägga ut våra partivalsedlar trots att valmyndigheten uppmanat honom att göra just detta, och att han dessutom lova oss att göra detta, men som ni inte skett”

Joakim Granberg, partiledare
Realistpartiet, ditt lokalparti 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2022 08:42
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Kommuner i samarbete för att rädda sjöar från övergödning

E4FCA1C9-A913-4F72-B18C-3A4231F73AA2

Foto: Södertälje kommun

Uttran och Utterkalven, två pittoreska sjöar som delas av kommunerna Botkyrka, Salem och Södertälje, kämpar mot övergödning. Nu går kommunerna samman för att återställa och bevara dessa sjöar.

Många av våra sjöar runt om i landet lider av föroreningar och övergödning. Uttran och Utterkalven är inget undantag, och deras ekosystem har länge stått under hot på grund av detta allvarliga problem.

I en gemensam insats för att återställa och skydda dessa sjöar har kommunerna beslutat att ta till en innovativ lösning: aluminiumbehandling av vattnet. Denna teknik har använts framgångsrikt på andra håll för att bekämpa övergödning och förbättra vattenkvaliteten. Genom att tillsätta aluminiummineraler till sjövattnet, kan näringsämnen som kväve och fosfor bindas upp och minskar därmed risken för övergödning.

Aluminiumbehandlingen är planerad att pågå under september och oktober, och för den intresserade ges möjligheten att lära sig mer om arbete. Båtturer kommer att anordnas där deltagarna får möjlighet att se behandlingen i aktion och samtidigt lära sig mer om vattenvård. Det första tillfället är den 19 september med avgång klockan 16 och 17.

För de som är intresserade av att delta finns sex möjliga tillfällen att anmäla sig till. Varje båttur beräknas ta cirka en timme och kommer att utgå från Rönninge och tar ungefär 20 minuter att köra dit från Södertälje.

Just nu är följande sex tillfällen möjliga för allmänheten att anmäla sig till:

  • Tisdag 19/9 – klockan 16.00 och klockan 17.00
  • Måndag 25/9 – klockan 15.00 och klockan 16.00
  • Onsdag 4/10 – klockan 15.00 och klockan 16.00

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 10:46
Senast uppdaterad: 16 september 2023 10:46

Grönt ljus för nattåg från Södertälje till Europas hjärta

Södertälje_Syd. Foto. Creative Commons

Foto: Creative Commons

Nattåget, som gör ett stopp i Södertälje innan tåget rullar vidare ner mot Europas hjärta, får grönt ljus av SJ. – Det är jätteroligt att kunna ge det här beskedet, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

Fram till förra veckan var planen att tågen skulle avsluta sin resa i Hamburg efter den sista dagen i september i år. Nu har SJ beslutat att ändra ruttplanen och låta tågen fortsätta till Berlin även efter den 1 oktober.

– Det är verkligen goda nyheter, resenärerna har visat stort intresse från start för att resa till Berlin med Euronight. Tack vare en ny överenskommelse med vår tyska samarbetspartner kan vi även fortsatt köra daglig trafik hela sträckan till Berlin, säger Christer Litzell.

Detta beslut har föranletts av det överraskande höga intresset från både privatresenärer och företagsresenärer som väljer tåget för sina affärsresor till olika evenemang och konferenser på kontinenten.

– Vi har också sett ett större resande än vi väntat oss från tyska resenärer som tar tåget till Sverige. I Tyskland har linjen blivit väldigt uppmärksammad, säger affärschefen Litzell.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 september 2023 21:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors