Företag i fokus:

Realistpartiet anmäler Centerpartisten för valfusk

2022_01_Granberg

Joakim Granberg, partiledare RP, anmäler valnämndens ordförande för valfusk. Foto: Alex Ataseven.

Vi på Realistpartiet har anmält Centerpartiets Lars Olov Collin, ordförande för valnämnden, för valfuskt.

Har avsiktligt sett till att Realistpartiets valsedlar inte finns tillgängliga i alla vallokaler på valdagen klockan 08.00.

Vi har anmält detta och informerat kommunal personal som lovat att åtgärda detta. Våra valsedlar kör ut under dagen, men vi har därmed förlorat flera timmar och under cirka 14 dagar har vi inte haft partivalsedlar i några lokaler.

”Glömmer” att vi finns. Nu är det nog!

Hur länge skall man hålla tyst och låtsas acceptera att det kanske är ett misstag? Vi har funnits i kommunfullmäktige i 8 år har vi stått ut, men ändå så finns det folk inom den kommunala organisationen som ”inte vet” att vi finns, eller ”glömmer” att vi finns. Nu är det nog! 

Min lösning är att efter valet så skall vi avsätta dem alla som inte kan räkna till 9.

Är man så nonchalant, inte respekterar demokratin och alla existerade partier, eller att man år ut och år in arbetar för vår kommun utan att veta att vi på Realistpartiet sitter med i kommunfullmäktige. Ja då bör man bli avsatt! 

”Helt enkelt inte lämplig att sköta sitt uppdrag”

Man är helt enkelt inte lämplig att sköta sitt uppdrag om man inte ens kan hålla reda på vilka som sitter med i vår kommuns högst styrande församling.

Centerpartisten Lars Olov Collin anklagas för valfusk. Enligt RP har Collin avsiktligt sett till att Realistpartiets valsedlar inte finns tillgängliga. Foto: Cc.

Vi inom RP är nu med i vårt 3e kommunval och ordförande för valmämnden Lars Olov Collin har ”glömt” att vi är med. Så då ligger inte våra partivalsedlar ute. Inte i någon lokal, inte under förtidsröstningen, och nu under valdagen så skall man tydligen köra ut dem i efterhand och vi förlorar några timmar på den viktigast dagen av alla, på valdagen!

Till Incident så skriver vi till Länsstyrelsen; ”Vi anmäler härmed ordförande i valnämnden, Lars Olov Collin (C) för valfuskt då han har uppmanat personalen i vallokalerna att inte lägga ut våra partivalsedlar trots att valmyndigheten uppmanat honom att göra just detta, och att han dessutom lova oss att göra detta, men som ni inte skett”

Joakim Granberg, partiledare
Realistpartiet, ditt lokalparti 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2022 08:42
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Misstänker koppling mellan bombdåden i Geneta och Ronna

547DEFAD-A29A-41FA-B817-3BBE9F72A480

Foto: Alexander Isa/ Shamash Oyal

Natten till lördag den 5 augusti inträffade en kraftig explosion på Prästgårdsvägen i Geneta. Nu uppger poliskällor till Lt att sprängdådet tros vara kopplat till hoten mot en anställd på Tysslinge Sis, vars hem hade utsatts för ett sprängdåd bara några dagar tidigare.

Strax efter midnatt den 1 augusti exploderade en lägenhetsdörr i Ronna, vilket resulterade i att en person skadades och fördes till sjukhus.

Kort därefter identifierades två misstänkta individer, varav en av dem är en 17-åring som tidigare, enligt TT, hade blivit dömd för mordet på en man på ett gym i Stockholm. Den andra personen är en 20-åring som nyligen frikändes från anklagelser om inblandning i mordet i Saltskog förra året.

Läs även: – Dömd mördare misstänkt för bomben i Ronna

Enligt uppgifter var detonationen riktad mot en ung man som arbetar på ett Sis-boende i Södertälje. Uppgifterna antyder att han har blivit utpressad av intagna att smyga in en mobiltelefon för att underlätta en eventuell rymning. När mannen vägrade att medverka, eskalerade utpressningen och en påhittad skuld skapades.

Polisen på plats efter sprängningen i Geneta. Foto: Alexander Isa

Fyra dagar senare, natten till lördagen den 5 augusti, inträffade en ny kraftig explosion som skakade en hyresfastighet i Geneta.

Enligt poliskällor som LT har talat med kopplas sprängdådet i Geneta till hoten riktade mot en anställd på Sis-Tysslinge, vars lägenhetsdörr sprängdes i Ronna några dagar tidigare. Enligt tidningens uppgifter tros en släkting till den man som är anställd på Sis vara skriven på, och sprängningen i Geneta kan ha varit en hämndaktion i samband med gripandet av den 20-årige mannen.

Läs även: – TV / BILDEXTRA: Explosion i flerfamiljshus – Två till sjukhus

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 september 2023 07:27
Senast uppdaterad: 15 september 2023 07:27

BILDEXTRA: Här springer förskolebarnen under skoljoggen

Shamsh

Foto: Shamash Oyal

Idag hölls den årliga skoljoggen för förskolebarnen på Kaxbergs förskola i Lina Hage. Efter joggen belönades alla barn med välförtjänta guldmedaljer.

Med stöd från skolidrottsförbundet och i samarbete med Kaxbergs förskola, var Lebi Skol IF på plats tillsammans med SBBK och Kubadance Company för att delta i loppet och ge barnen sitt stöd och uppmuntran.

– Vilken glädje och vilken energi, det var eufori till max. Så mycket glädje och kärlek hos barnen. Med tanke på att de är så små, att de kunde följa instruktioner och lyssna, visar verkligen att de har bra koll på förskolan,” säger Petra Jakob, grundare av Lebi IF, till Telgenytt.

Glada barn tilldelades guldmedaljer under Barnloppet på Kaxbergs förskola under torsdagen. Foto: Shamash Oyal

Barnloppet äger rum varje år, men en nyhet för detta år är att olika organisationer kan vara ansvariga för arrangemanget. Det var här som Petra Jakob, tillsammans med Kubadance och SBBK, erbjöd sin hjälp och stöd.

– Vi fick förfrågan om att arrangera skoljoggen för förskolebarn och vi nappade direkt. Tillsammans med skolidrottsförbundet och i samverkan med skolan så har vi lyckats genomföra den här dagen. Vi har även SBBK på plats samt Kuba Danse Company som kunde dansa med barnen, avslutar Jakob.

Loppets syfte är att främja glädjen till fysisk aktivitet, något som rektorn på Kaxbergs förskola anser vara av stor vikt för barnen, att de rör sig mycket och är aktiva.

– Det är viktigt för barnen att röra sig mycket och vara aktiva. Det ser man framför allt idag där man har idrottsundervisning, säger Miina Fredriksson.

Hur känns det att arrangera årets barnlopp?

– Det här har varit en jätterolig händelse för barnen. De har verkligen tyckt att det varit jätteroligt och sett fram emot det för att röra sig tillsammans och ha kul, avslutar Miina Fredriksson, rektor på Kaxbergs förskola.

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 september 2023 15:36
Senast uppdaterad: 14 september 2023 21:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors