Företag i fokus:

Realistpartiet anmäler Centerpartisten för valfusk

2022_01_Granberg

Joakim Granberg, partiledare RP, anmäler valnämndens ordförande för valfusk. Foto: Alex Ataseven.

Vi på Realistpartiet har anmält Centerpartiets Lars Olov Collin, ordförande för valnämnden, för valfuskt.

Har avsiktligt sett till att Realistpartiets valsedlar inte finns tillgängliga i alla vallokaler på valdagen klockan 08.00.

Vi har anmält detta och informerat kommunal personal som lovat att åtgärda detta. Våra valsedlar kör ut under dagen, men vi har därmed förlorat flera timmar och under cirka 14 dagar har vi inte haft partivalsedlar i några lokaler.

”Glömmer” att vi finns. Nu är det nog!

Hur länge skall man hålla tyst och låtsas acceptera att det kanske är ett misstag? Vi har funnits i kommunfullmäktige i 8 år har vi stått ut, men ändå så finns det folk inom den kommunala organisationen som ”inte vet” att vi finns, eller ”glömmer” att vi finns. Nu är det nog! 

Min lösning är att efter valet så skall vi avsätta dem alla som inte kan räkna till 9.

Är man så nonchalant, inte respekterar demokratin och alla existerade partier, eller att man år ut och år in arbetar för vår kommun utan att veta att vi på Realistpartiet sitter med i kommunfullmäktige. Ja då bör man bli avsatt! 

”Helt enkelt inte lämplig att sköta sitt uppdrag”

Man är helt enkelt inte lämplig att sköta sitt uppdrag om man inte ens kan hålla reda på vilka som sitter med i vår kommuns högst styrande församling.

Centerpartisten Lars Olov Collin anklagas för valfusk. Enligt RP har Collin avsiktligt sett till att Realistpartiets valsedlar inte finns tillgängliga. Foto: Cc.

Vi inom RP är nu med i vårt 3e kommunval och ordförande för valmämnden Lars Olov Collin har ”glömt” att vi är med. Så då ligger inte våra partivalsedlar ute. Inte i någon lokal, inte under förtidsröstningen, och nu under valdagen så skall man tydligen köra ut dem i efterhand och vi förlorar några timmar på den viktigast dagen av alla, på valdagen!

Till Incident så skriver vi till Länsstyrelsen; ”Vi anmäler härmed ordförande i valnämnden, Lars Olov Collin (C) för valfuskt då han har uppmanat personalen i vallokalerna att inte lägga ut våra partivalsedlar trots att valmyndigheten uppmanat honom att göra just detta, och att han dessutom lova oss att göra detta, men som ni inte skett”

Joakim Granberg, partiledare
Realistpartiet, ditt lokalparti 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2022 08:42
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Stor tillställning arrangeras när Järna IP invigs

Järna 3

Foto: Södertälje kommun

När är det dags för den efterlängtade invigningen med nya anläggningar och ett nytt namn – Järna IP. Invigningen firas i samband med JSK-dagen och Järnaloppet, och det utlovas en festlig dag full av aktiviteter för alla åldrar.

– Det nya namnet betonar att det är en viktig mötesplats för alla Järnabor. Namnet stärker Järna som ort, samtidigt som det underlättar för besökare utifrån, säger Hanna Klingborg, ordförande i Järna kommundelsnämnd. 

På lördag kommer invigningen av Järna IP, tidigare Ljungbackens IP, att äga rum i samband med JSK-dagen och Järnaloppet. Detta markerar inte bara ett namnbyte till Järna IP utan även en uppgradering av anläggningen för att ge Järnaborna bättre möjligheter för idrottsaktiviteter.

Dagen kommer att vara fylld med festliga aktiviteter för alla åldrar, med invigningsceremoni klockan 12 och med närvaro av ledande representanter från Järna kommundelsnämnd och föreningar i Järna. JSK-dagen, som inkluderar Järnaloppet, kommer att erbjuda löparfest i naturskön terräng samt diverse drop-in-aktiviteter arrangerade av Järna Sportklubbs sektioner, inklusive skridskoåkning, innebandy, bordtennis och mycket mer.

– Från Järna kommundelsnämnd är vi så glada och stolta över att få inviga den nya anläggningen. Nu blir det möjligt för ännu fler barn, unga och äldre, både tjejer och killar, att mötas och utöva idrott av olika slag, säger Hanna Klingborg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 september 2023 05:45
Senast uppdaterad: 14 september 2023 05:47

Larm om inbrottsförsök – Flera misstänkta identifierade

TN

Foto: Läsarbild

Polisen fick ett larm om händelsen på Östergatan, där någon hade gjort ett inbrottsförsök genom att försöka öppna en dörr. Polisen svarade snabbt och när de kom fram till platsen upptäckte de att dörren hade blivit vandaliserad.

Det var strax innan klockan 20 på onsdagskvällen som polisen larmades till en adress i Grusåsen. Enligt uppgifter fick polisen ett samtal om att en person försökte bryta upp en dörr med någon form av verktyg.

Väl på plats kunde tre misstänkta personer identifieras.

– Vi hittar tre personer där, varav en kvinna och en man misstänks för brott. När vi kommer fram upprättar polisen en anmälan om skadegörelse och narkotikabrott, säger Daniel Wikhdal, polisens presstalesperson, till Telgenytt.

Enligt polisen ska en av de misstänkta vara en man i 50-årsåldern och anmäls för skadegörelse. Kvinnan, som är i 45-årsåldern, anmäls för narkotikabrott.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 21:57
Senast uppdaterad: 13 september 2023 21:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors