Företag i fokus:

Rosenberg (M) – Södertälje kan bättre och nu är det dags 

Montage Alex Ataseven

Alexander Rosenberg (M), Gruppledare och oppositionsråd. Foto: Privat.

Jag brukar tala om att Södertälje skulle kunna vara Sveriges bästa kommun. Med vårt geografiska läge, infrastrukturen och våra över 7500 småföretag jämte Astra och Scania. Vi har närheten till Stockholm samtidigt som vi är en landsbygdskommun. Södertälje har kanske Sveriges bästa potential!

Men idag är vi inte där. 

Södertälje har landets 7: e högsta arbetslöshet och cirka 20 % av eleverna som går ut 9: an blir inte behöriga för att komma in på gymnasiet. Vi möter välfärdsbrottslighet, korruption och har haft en skjutning i månaden under 2022 första halvår, 3 med dödlig utkomst. 

”Har förståelse för att Socialdemokraterna blir upprörda och säger att vi svartmålar Södertälje när vi påpekar fakta.”

Men det här går att förändra och det går att förbättra – men för det krävs ett maktskifte. Jag har förståelse för att Socialdemokraterna blir upprörda och säger att vi svartmålar Södertälje när vi påpekar fakta. Men det handlar antagligen mer om besvikelse. Någon svartmålning om Södertälje som kommun är det inte tal om – däremot resultatet av över trettio år av socialdemokratiskt styre. 

Orsaken till att det ser ut såhär är enligt socialdemokraternas Boel Godner (LT 09/09)  moderatregeringen 1994, som då införde EBO-lagstiftningen. Det är 28 år sedan. Sverige hade precis tagit brons i fotbolls-VM, fartyget Estonia sjönk och landet upplevde landssorg. Själv skulle jag precis börja första klass i Ronnaskolan.

Att Socialdemokraterna har haft ansvaret för kommunen under hela den här tiden, och den nationella regeringsmakten i 8 år, vill de inte prata om.  Att gå från sämst i Sverige till 7:e sämst vad gäller arbetslöshet borde inte vara ett resultat att var stolt över. 

”Socialdemokraterna hittar på att Moderaterna skulle vilja sälja Södertälje sjukhus”

Moderaterna är redo att ta ansvar, vi vill tala om och genomföra sakpolitik och vi kommer inte skylla på 30 år gamla reformer eller ljuga om motståndarna, som när Socialdemokraterna hittar på att Moderaterna skulle vilja sälja Södertälje sjukhus. Det är oseriöst och Södertälje har riktiga problem som behöver lösas. 

Alexander Rosenberg (M) Foto: Privat.

Vi vill i stället genomföra den största jobbreformen Södertälje har sett. Jag har lovat att halvera arbetslösheten i Södertälje under mandatperioden och det håller jag fast vid. Aktivitetskrav och utbildningsplikt för de som går på försörjningsstöd är en del av lösningen. Vi kommer också att göra en ordentlig satsning på yrkesutbildningar, praktikplatser och att matcha och förbereda de i behov av arbete mot de hundratals företag som skriker efter kompetens. Södertälje ska äntligen få ett ordentligt näringslivskontor, med det enkla uppdraget att bistå och uppskatta, inte beskatta, våra fantastiska företagare. Arbetslinjen kommer gälla i Södertälje när vi tar över efter valet.

Inom den lokala skolpolitiken kommer Moderaterna att fortsätta satsa på lärartätheten, som Socialdemokraterna, men vi kommer också arbeta med förväntningar på kunskapsmål, bättre matcha yrkesprogrammen med arbetsmarknaden och skapa tydliga lösningar för barn med särskilda behov, samt för högpresterande elever.

”Är du nöjd med utvecklingen av Södertälje de senaste åren, då lär vi inte få din röst.”

Idag går inte ens hälften av gymnasisterna i våra kommunala studieförberedande program ut med godkänt i alla ämnen. Inom trygghetsområdet har vi lagt förslag om ordningsvakter för att komplettera polisen. Vi ville gå från dagens tre till trettio. Socialdemokraterna röstade nej.

Vad vi ser är ett långt maktinnehav som har bidragit till ledarskap som ser sin makt som självskriven. Vad som nu krävs är ett större mått av ärlighet – att vi talar om Södertäljes problem och hur vi vill lösa dem. Är du nöjd med utvecklingen av Södertälje de senaste åren, då lär vi inte få din röst.

Men önskar du förändring och tror som jag att vi kan bättre – ge då mig och Moderaterna en chans att styra Södertälje. Vi är redo. 

Alexander Rosenberg, Moderaterna. Gruppledare och oppositionsråd

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2022 07:48
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Oenighet när färre hemtjänstaktörer föreslås

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

I framtiden är målet för Södertälje kommun att endast ha två privata aktörer som utför hemtjänst. Denna intention framkommer från ett förslag som för närvarande diskuteras inom kommunen.

Vart fjärde år genomför Södertälje kommun en upphandling av hemtjänsten, vilken berör uppemot 2000 personer och ger både nya och befintliga aktörer möjligheten att ansöka om att vara hemtjänstutförare i kommunen. Nu önskar kommunstyrelsen minska antalet aktörer, men enighet har ännu inte uppnåtts i frågan.

Från Moderaternas sida, som sedan valet 2022 sitter i majoritet tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet, önskar man öka antalet privata aktörer och minska den kommunala andelen.

– Moderaternas ståndpunkt tidigare har varit att gå mot en större andel privata aktörer och ha en mindre andel i egen regi. Och det är det vi går in med i den här förhandlingen nu när vi sitter i majoritet, säger Moderaternas gruppledare Alexander Rosenberg i ett inlägg på sociala medier.

Under perioden 2018 till 2022 var Södertälje kommun själva, tillsammans med Attendo, Aros och Eveo, aktiva inom hemtjänsten. Inför den senaste upphandlingen 2022 uteslöts Aros på grund av juridiska skäl, medan miljardföretaget Attendo valde att avstå från att fortsätta verka inom hemtjänsten i kommunen, vilket Telgenytt var först med att rapportera.

Attendo lämnade hemtjänsten i Södertälje hösten 2022. Foto: Alexander Isa/Pressbild.

I oktober 2022, efter en lång upphandlingsprocess, fastställdes de aktörer som skulle bedriva hemtjänsten i Södertälje under de kommande fyra åren fram till 2026: Eveo, SAAND samt den kommunala hemtjänsten. Endast två av de fyra potentiella privata företagen lyckades säkra avtal, vilket resulterade i att kommunen stod med osålda avtal.

Nu föreslår kommunen att endast två privata hemtjänstföretag, vardera med en marknadsandel på 20 procent, ska få möjlighet att bedriva verksamhet i Södertälje. Till skillnad från tidigare, där de 40 procenten var uppdelade i fyra mindre delar – två på sju procent vardera och två på 13 procent.

Förslaget togs upp i kommunstyrelsen fredagen den 1 september, och inom kort förväntas besked lämnas angående ärendet.

Läs även: – KLART: Här är bolagen som utför hemtjänst i Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 16:55
Senast uppdaterad: 3 september 2023 16:55

Bil började brinna strax utanför fängelset Hall

Brandkar-raddningstjanst

Arkivbild

Strax efter midnatt, natten mot söndagen, ryckte räddningstjänsten ut om en bilbrand strax utanför Hallanstalten.

Klockan 00.33 larmades räddningstjänsten till Nynäsvägen utanför Hallanstalten. Vid deras ankomst var bilen helt övertänd, men det fanns ingen person kvar på platsen.

Det är ännu inte fastställt vad som orsakade branden, men räddningstjänsten kunde snabbt släcka eldsvådan och sedan låta en bärgare flytta bilen från platsen.

Polisen har inlett en utredning gällande händelsen och misstänker skadegörelse genom brand.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 09:34
Senast uppdaterad: 3 september 2023 09:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors