Företag i fokus:

Rosenberg (M) – Södertälje kan bättre och nu är det dags 

Montage Alex Ataseven

Alexander Rosenberg (M), Gruppledare och oppositionsråd. Foto: Privat.

Jag brukar tala om att Södertälje skulle kunna vara Sveriges bästa kommun. Med vårt geografiska läge, infrastrukturen och våra över 7500 småföretag jämte Astra och Scania. Vi har närheten till Stockholm samtidigt som vi är en landsbygdskommun. Södertälje har kanske Sveriges bästa potential!

Men idag är vi inte där. 

Södertälje har landets 7: e högsta arbetslöshet och cirka 20 % av eleverna som går ut 9: an blir inte behöriga för att komma in på gymnasiet. Vi möter välfärdsbrottslighet, korruption och har haft en skjutning i månaden under 2022 första halvår, 3 med dödlig utkomst. 

”Har förståelse för att Socialdemokraterna blir upprörda och säger att vi svartmålar Södertälje när vi påpekar fakta.”

Men det här går att förändra och det går att förbättra – men för det krävs ett maktskifte. Jag har förståelse för att Socialdemokraterna blir upprörda och säger att vi svartmålar Södertälje när vi påpekar fakta. Men det handlar antagligen mer om besvikelse. Någon svartmålning om Södertälje som kommun är det inte tal om – däremot resultatet av över trettio år av socialdemokratiskt styre. 

Orsaken till att det ser ut såhär är enligt socialdemokraternas Boel Godner (LT 09/09)  moderatregeringen 1994, som då införde EBO-lagstiftningen. Det är 28 år sedan. Sverige hade precis tagit brons i fotbolls-VM, fartyget Estonia sjönk och landet upplevde landssorg. Själv skulle jag precis börja första klass i Ronnaskolan.

Att Socialdemokraterna har haft ansvaret för kommunen under hela den här tiden, och den nationella regeringsmakten i 8 år, vill de inte prata om.  Att gå från sämst i Sverige till 7:e sämst vad gäller arbetslöshet borde inte vara ett resultat att var stolt över. 

”Socialdemokraterna hittar på att Moderaterna skulle vilja sälja Södertälje sjukhus”

Moderaterna är redo att ta ansvar, vi vill tala om och genomföra sakpolitik och vi kommer inte skylla på 30 år gamla reformer eller ljuga om motståndarna, som när Socialdemokraterna hittar på att Moderaterna skulle vilja sälja Södertälje sjukhus. Det är oseriöst och Södertälje har riktiga problem som behöver lösas. 

Alexander Rosenberg (M) Foto: Privat.

Vi vill i stället genomföra den största jobbreformen Södertälje har sett. Jag har lovat att halvera arbetslösheten i Södertälje under mandatperioden och det håller jag fast vid. Aktivitetskrav och utbildningsplikt för de som går på försörjningsstöd är en del av lösningen. Vi kommer också att göra en ordentlig satsning på yrkesutbildningar, praktikplatser och att matcha och förbereda de i behov av arbete mot de hundratals företag som skriker efter kompetens. Södertälje ska äntligen få ett ordentligt näringslivskontor, med det enkla uppdraget att bistå och uppskatta, inte beskatta, våra fantastiska företagare. Arbetslinjen kommer gälla i Södertälje när vi tar över efter valet.

Inom den lokala skolpolitiken kommer Moderaterna att fortsätta satsa på lärartätheten, som Socialdemokraterna, men vi kommer också arbeta med förväntningar på kunskapsmål, bättre matcha yrkesprogrammen med arbetsmarknaden och skapa tydliga lösningar för barn med särskilda behov, samt för högpresterande elever.

”Är du nöjd med utvecklingen av Södertälje de senaste åren, då lär vi inte få din röst.”

Idag går inte ens hälften av gymnasisterna i våra kommunala studieförberedande program ut med godkänt i alla ämnen. Inom trygghetsområdet har vi lagt förslag om ordningsvakter för att komplettera polisen. Vi ville gå från dagens tre till trettio. Socialdemokraterna röstade nej.

Vad vi ser är ett långt maktinnehav som har bidragit till ledarskap som ser sin makt som självskriven. Vad som nu krävs är ett större mått av ärlighet – att vi talar om Södertäljes problem och hur vi vill lösa dem. Är du nöjd med utvecklingen av Södertälje de senaste åren, då lär vi inte få din röst.

Men önskar du förändring och tror som jag att vi kan bättre – ge då mig och Moderaterna en chans att styra Södertälje. Vi är redo. 

Alexander Rosenberg, Moderaterna. Gruppledare och oppositionsråd

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2022 07:48
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Sparkad tjänsteman kräver skadestånd – ”Arbetsgivaren har inte följt lagen”

IMG_6012

En högt uppsatt kommuntjänsteman dömdes för mutbrott och sparkades från tjänsten i juni. Nu kräver han skadestånd från kommunen samt att hans avsked ogiltigförklaras, enligt rapporter från SVT.

– Arbetsgivaren har inte följt lagen om anställningsskydd, exempelvis prövades inte en omplacering först, säger Thomas Witting, lokal fackförbundsordförande, till SVT Södertälje.

Det var i juni 2022 som polisen stormade mannens bostad och förde honom till stationen, där han förklarades misstänkt för mutbrott i tingsrätten. En lång utredning inleddes och i april tidigare i år dömdes han för mutbrott. Kort därefter meddelade kommunen att tjänstemannen inte fick jobba kvar.

På onsdagen rapporterade SVT att tjänstemannen krävde att avskedandet ogiltigförklaras, samtidigt som han via fackförbundet Vision begär ett skadestånd på 250 000 kronor samt 24 månadslöner.

”Södertälje kommun vet verkligen hur man behandlar personal på ett bra sätt. Jag har varit anställd i drygt 16 år i Södertälje kommun, nu avskedad på olagliga grunder.”, skrev tjänstemannen till sin tidigare chef i ett mail, som SVT tagit del av.

Nu tar tjänstemannen bladet från munnen och berättar för Lt att han kräver rättvisa från kommunen. Han påpekar att de stängde av honom från löneutbetalningar i åtta långa månader och dessutom underlät att betala ut hans sjukpenning.

(Annonslänk)

– Att den här kommunen där jag är uppväxt i, där mina barn växer upp behandlar någon så här som har jobbat där i 16 år för att han har spelat fem padelmatcher i en väns padelhall. Det är ju det som det här handlar om. Jag tycker väldigt mycket om Södertälje och jag är fortfarande väldigt förvånad över att en så stor arbetsgivare behandlar sin personal på det här sättet, det kan jag säga, säger han till tidningen.

Tjänstemannen fälldes av Södertälje tingsrätt till en villkorlig dom och 70 dagsböter för tagande av muta i samband med padeltider, med ett totalbelopp på 17 500 kronor.

Vidare berättar han för Lt att familjen har blivit uthängd sedan nyheten uppdagades förra året. Hans familj har mått dåligt och har behövt söka professionell hjälp för att kunna hantera den påfrestande situationen.

– Jag har inte gått ut i medier och sagt något illa om min arbetsgivare, men de har tagit varje chans att gå ut och tala om att jag har förstört Södertäljes varumärke med mera, säger den avskedade tjänstemannen till Lt.

Den dömda tjänstemannen överklagade tingsrättens dom till hovrätten, som i maj beslutade att ompröva fallet. Dock har inget datum satts för när förhandlingen kommer att inledas.


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 06:23
Senast uppdaterad: 1 september 2023 06:23

Fluortanterna är på turné igen – Besöker Södertälje

901f3ec6f4b24505_org

Pressbild: Folktandvården

Enligt rapporter drabbas barn i utsatta områden oftare av hål i tänderna än andra barn. Idag kommer Folktandvårdens fluortanter till Södertälje för att prata om hur man får en frisk mun genom hela livet.

– Det här är en av de roligaste delarna av mitt jobb! Barnen tycker alltid att det är spännande när man kommer, och många vill visa upp sina tänder och berätta hur de borstar varje dag. Det känns att vi gör skillnad när vi är ute, säger Sivajini Suren, fluortant och tandsköterska i Södertälje.

2022 genomförde Region Stockholm en undersöknign där de kunde konstatera att barn i utsatta områden löper större risk att drabbas av karies. Trots att vårdbehovsområdenas indelning inte direkt kopplas till socioekonomi, kolliderar de ofta med socialt utsatta eller isolerade områden med högst vårdbehov.

På Fluortantens dag, idag den 1 september, besöker Folktandvården olika delar av Stockholm för att diskutera betydelsen av en frisk mun genom livet. Dessa personer arbetar normalt med att lära grundskolebarn om korrekt tandvård, med målet att förbättra tandhälsan i regionen.

Idag mellan klockan 10.00 och 13.00 finns vi här för att möta barn och föräldrar samt svara på frågor kring livslång tandvård.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 03:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors