Företag i fokus:

Södertälje valvakar med spänning och musik

M

Socialdemokraternas valvaka i Södertälje. Foto: Matthias Matsson.

Runtom i Södertälje äger flera valvakor rum, anordnade av partierna som sitter i kommunfullmäktige.

Telgenytt besökte bland annat Socialdemokraternas valvaka på Park Hotell där Boel Godner deltar med spänning.

– På riksnivå har det varit otroligt jämnt i alla undersökningar från de senaste dagarna och det kan det bli här också. Man vet aldrig med Södertälje. Vi har blockbyten här med människor som byter från höger till vänster och vänster till höger, säger Boel Godner till Telgenytt.

Hon säger vidare att hon hoppas och tror alla Socialdemokraterna kommer kunna fortsätta och styra med en stabil majoritet.

Boel Godner, Johan Andersson och Ingela Nylund på Socialdemokraternas valvaka på Park Hotell. Foto: Matthias Matsson.

En annan valvaka äger rum på Scandic Skogshöjd, Realistpartiets valvaka. Joakim Granberg, ordförande, förväntar sig trevlig stämning och hoppas på en fördubbling av partiets mandat.

– För att använda vårt partinamn tror vi det är realistiskt, sen är det positivt om det blir något mer. Jag har rykten om att våra valsedlar har gått åt väldigt mycket i våra vallokaler. Målet är 4000 röster, då når vi den magiska gränsen med fem mandat, säger Joakim Granberg.

Joakim Granberg på Realistpartiets valvaka på Scandic Hotell. Foto: Matthias Matsson.

Telgenytt passade även på att ställa några frågor till Håkan ”Nordman” Hemlin som uppträder på Realistpartiets valvaka tillsammans med Michael Brinkenstjärna. Håkan Hemlin är nu aktuell med den kommande säsongen av ”Så mycket bättre” i vilket han återförenas med Mats Wester, hans bandkollega från den kända etnopop-duon.

– Det är ett fantastiskt program det där, säger Håkan Hemlin, vars musik tolkades av de andra artisterna, såsom Molly Hammar och Måns Zelmerlöw.

Michael Brinkenstjärna känner Joakim Granberg sedan tidigare, så det var på det sättet de fick förfrågan. De framhäver att de inte tar politisk ställning.

– Musik ska förena inte splittra säger, Håkan Hemlin.

Michael Brinkenstjärna och Håkan ”Nordan” Hemlin uppträder på Realistpartiets valvaka. Foto: Matthias Matsson.

I samma byggnad håller Moderaterna sin valvaka. Alexander Rosenberg, oppositionsråd, tror det kommer gå bra.  

– Sen är vi lite oroade för vi hör rapporter om vallokaler som fortfarande har öppet och har långa köer, men annars är känslan bra. Vi känner att vi har medvind och har haft det hela valrörelsen, säger Alexander Rosenberg.

Alexander Rosenberg (M). Foto: Matthias Matsson.

Text:

Matthias Matsson

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2022 19:37
Senast uppdaterad: 11 september 2022 23:03

Lärare dömd i tingsrätten – använde falsk behörighet

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Arkivbild/Foto: Liza-Simonsson

I flera år hade en spanskalärare från Stockholm undervisat elever i Södertälje med en falsk lärarbehörighet. Nu har tingsrätten dömt henne för att ha lurat kommunen med falska dokument.

En kvinna lyckades vilseleda kommunen att anställa henne som lärare genom att referera till en förfalskad lärarlegitimation. Enligt domen, som föll den 19 februari, har kvinnan felaktigt erhållit 403 650 kronor i lön, vilket motsvarar löneskillnaden mellan en behörig och en obehörig lärare under anställningstiden mellan augusti 2018 och oktober 2022, vilket nu resulterat i åtal för grovt bedrägeri mot bakgrund av den använda falska urkunden och det betydande beloppet som är involverat.

(Annonslänk)

Kvinnan har försvarat sitt agerande med att hon bland annat var desperat att få arbete som ensamstående förälder. En handling som hon beskriver som ett nödvändigt steg under de rådande omständigheterna, men framhåller att det var första gången hon använde en förfalskad legitimation.

Däremot har åklagaren framhållit att den kvinna medvetet använt den falska dokumentationen för att säkra positionen, vilket inte bara ledde till en ojust vinst för den anklagade utan också en betydande ekonomisk skada för Södertälje kommun. Som svar på den ekonomiska förlusten har kommunen framfört ett skadeståndskrav på 565 110 kronor, som täcker både den felaktigt utbetalade lönen och relaterade personalkostnader.

I domen konstaterar tingsrätten att den kvinna avsiktligt vilselett kommunen och därmed begått grovt bedrägeri. Med beaktande av den anklagades tidigare belastningsregister och de sociala omständigheterna, inklusive ett deltidsarbete och ansvar för två barn, har domstolen valt att döma till en villkorlig dom förenad med böter.

Detta beslut grundar sig på bedömningen att det inte finns någon överhängande risk för fortsatt brottslighet. Kvinnan, som inte längre arbetar kvar hos kommunen, dömdes till villkorlig dom och 70 dagsböter om 50 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 18:45
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 18:45

Premiär för ”Mitt Verona” – filmen från Södertäljes hjärta

Verona

Foto: Tina Axelsson

”Mitt Verona” förnyar Shakespeares ”Romeo och Julia” med en modern vändning, skapad av El Sistema och Livet Bitch! Studio. Projektet, lanserat våren 2023, kombinerar ny text och musik för att ta den klassiska berättelsen till nya höjder, med premiär idag.

I Södertälje tar en grupp unga talanger Shakespeares tidlösa ”Romeo och Julia” in i en ny era med projektet ”Mitt Verona”.

Genom en unik spinoff, som blandar nyskriven text och musik, utforskar filmen kärlekens och konfliktens teman ur ungdomars perspektiv. Planerad premiär för denna nytolkning är våren 2024, kompletterad med en live mini-konsert.

En film producerad av Livet Bitch! Scenkonst och El Sistema Södertälje
Foto: Tina Axelsson

Produktionen, som inleddes våren 2023, är ett samarbete mellan Livet Bitch! Studio, El Sistema Södertäljes ungdomsorkester, och kreativa själar som regissören Linda Mallik. Den berättar historien om Kleo och Eli, två unga från Hovsjö som finner kärlek under repetitionerna av en musikteaterföreställning, men vars förhållande prövas av familj och samhällets fördomar. Deras berättelse återspeglar tragedin och skönheten i Shakespeares Verona, återberättad i det samtida Södertälje.

Med premiär idag, den 22 februari, på Stadsscen Estrad, erbjuder ”Mitt Verona” en möjlighet att uppleva en modern tolkning av en klassiker, där musik och ungdomars röster står i centrum.

Efter premiären kommer filmen att vara tillgänglig digitalt, vilket markerar ett viktigt steg för El Sistema Södertälje och Livet Bitch! Studio i att lyfta ungas kreativitet och berättelser.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 11:00
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 00:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors