Företag i fokus:

Södertälje valvakar med spänning och musik

M

Socialdemokraternas valvaka i Södertälje. Foto: Matthias Matsson.

Runtom i Södertälje äger flera valvakor rum, anordnade av partierna som sitter i kommunfullmäktige.

Telgenytt besökte bland annat Socialdemokraternas valvaka på Park Hotell där Boel Godner deltar med spänning.

– På riksnivå har det varit otroligt jämnt i alla undersökningar från de senaste dagarna och det kan det bli här också. Man vet aldrig med Södertälje. Vi har blockbyten här med människor som byter från höger till vänster och vänster till höger, säger Boel Godner till Telgenytt.

Hon säger vidare att hon hoppas och tror alla Socialdemokraterna kommer kunna fortsätta och styra med en stabil majoritet.

Boel Godner, Johan Andersson och Ingela Nylund på Socialdemokraternas valvaka på Park Hotell. Foto: Matthias Matsson.

En annan valvaka äger rum på Scandic Skogshöjd, Realistpartiets valvaka. Joakim Granberg, ordförande, förväntar sig trevlig stämning och hoppas på en fördubbling av partiets mandat.

– För att använda vårt partinamn tror vi det är realistiskt, sen är det positivt om det blir något mer. Jag har rykten om att våra valsedlar har gått åt väldigt mycket i våra vallokaler. Målet är 4000 röster, då når vi den magiska gränsen med fem mandat, säger Joakim Granberg.

Joakim Granberg på Realistpartiets valvaka på Scandic Hotell. Foto: Matthias Matsson.

Telgenytt passade även på att ställa några frågor till Håkan ”Nordman” Hemlin som uppträder på Realistpartiets valvaka tillsammans med Michael Brinkenstjärna. Håkan Hemlin är nu aktuell med den kommande säsongen av ”Så mycket bättre” i vilket han återförenas med Mats Wester, hans bandkollega från den kända etnopop-duon.

– Det är ett fantastiskt program det där, säger Håkan Hemlin, vars musik tolkades av de andra artisterna, såsom Molly Hammar och Måns Zelmerlöw.

Michael Brinkenstjärna känner Joakim Granberg sedan tidigare, så det var på det sättet de fick förfrågan. De framhäver att de inte tar politisk ställning.

– Musik ska förena inte splittra säger, Håkan Hemlin.

Michael Brinkenstjärna och Håkan ”Nordan” Hemlin uppträder på Realistpartiets valvaka. Foto: Matthias Matsson.

I samma byggnad håller Moderaterna sin valvaka. Alexander Rosenberg, oppositionsråd, tror det kommer gå bra.  

– Sen är vi lite oroade för vi hör rapporter om vallokaler som fortfarande har öppet och har långa köer, men annars är känslan bra. Vi känner att vi har medvind och har haft det hela valrörelsen, säger Alexander Rosenberg.

Alexander Rosenberg (M). Foto: Matthias Matsson.

Text:

Matthias Matsson

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2022 19:37
Senast uppdaterad: 11 september 2022 23:03

Tom Tits prisas vid gala som favoritmuseum

Tom-tits1

Pia Kronqvist, vd, Åsa Ribbing, publik chef och Sandra Enerstrand, chef för gästservice, Tom Tits Experiment
Fotograf: Niclas Carlsson

Tom Tits Experiment har tagit hem titeln som det mest uppskattade museet bland stockholmarna för år 2024, enligt en omfattande undersökning utförd av Evimetrix.

(Annonslänk)

I en årlig tradition som sträcker sig tillbaka till 1999, har konsultföretaget Evimetrix än en gång genomfört sin uppskattade undersökning för att kora stockholmarnas favoritmuseum. År 2024 gick den ärofyllda titeln till Tom Tits Experiment, ett museum som lyckats fängsla besökare med sina interaktiva utställningar och starka fokus på barnens upplevelse.

– Vi jobbar hårt för att vara en favoritdestination för nyfikna barn i alla åldrar och vi är otroligt stolta över att stockholmarna har röstat fram Tom Tits Experiment till sitt favoritmuseum, säger Åsa Ribbing, publik chef på Tom Tits Experiment.

Mer än 1 500 respondenter från Storstockholm deltog i undersökningen, som täckte 42 museer i regionen. Resultatet, som baseras på ett nöjd kund-index (NIK), visar på Tom Tits Experiments förmåga att engagera och underhålla sin publik.

Åsa Ribbing i mitten i samband med prisutdelningen.
Fotograf: Niclas Carlsson

Vid en ceremoni som ägde rum på Junibacken den 20 februari, kunde Tom Tits Experiment stolt ta emot utmärkelserna inte bara som det mest uppskattade museet men även för sina framsteg som ”Årets klättrare” och som det ledande museet ur ett ”Barnperspektivet”. Dessa erkännanden understryker museets engagemang för att erbjuda en lärorik och underhållande miljö för alla åldrar.

Även om Tom Tits Experiment stod som den slutgiltiga vinnaren, visar undersökningens resultat även på en stark uppslutning för andra museer. I hård konkurrens med Armémuseum och Vasamuseet, som placerade sig på andra och tredje plats, lyckades Tom Tits inte bara vinna huvudkategorierna men också utmärkelser för ”Årets klättrare” och bäst på ”Barnperspektivet”.

– Under 2023 har vi lanserat flera tillfälliga utställningar och teman, öppnat en helt ny restaurang och lagt grunden för en marknadskommunikation som lyfter själen i vår verksamhet. Vi har också kunnat glädjas åt 20 000 fler besökare än året innan och det i kombination med de här väldigt fina utmärkelserna bekräftar att vi fyller en viktig funktion inom besöksnäring samtidigt som vi främjar ett livslångt lärande, säger Åsa Ribbing.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 12:20
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 12:20

Södertälje Sjukhus expanderar med nytt byggprojekt

Sodertalje-sjukhus_hus20_efter_hogupplost

Illustration av påbyggnaden på hus 20. Pressbild

I ett ambitiöst projekt för att möta framtidens vårdbehov, inleder Locum AB bygget av fyra nya våningsplan på hus 20 vid Södertälje sjukhus.

– Påbyggnaden ger oss bättre förutsättningar för att driva geriatrisk vård på Södertälje sjukhus, säger Anna Gerber Ekblom, vd på Södertälje sjukhus i ett pressmeddelande.

Södertälje sjukhus, en institution med en lång historia av vårdexcellens, går nu in i en ny fas av sin utveckling. Efter flera år av förbättringar och upprustningar, bland annat med en helt ny behandlingsbyggnad och renoverade existerande strukturer, riktar sjukhuset nu fokus mot hus 20.

– Syftet med påbyggnaden på hus 20 är att förbättra den fysiska arbetsmiljön för vårdpersonalen och skapa fler patientsäkra geriatriska vårdplatser. Nu skapar vi en hållbar vårdmiljö för alla som rör sig i lokalerna enligt Arbetsmiljöverkets höga krav, säger Jens Sjöström, ordförande Locum.

(Annonslänk)

Projektet, som leds av Locum AB, innefattar tillägget av fyra våningar som totalt täcker en yta på omkring 9 000 kvadratmeter. Dessa nya våningar är designade för att vara energieffektiva och arbetsmiljövänliga, vilket kommer att ge positiva effekter både för personal och patienter. Tre av de nya våningarna är avsedda för geriatrisk vård, med tjugo nya vårdplatser per avdelning, vilket innebär en utökning med sextio platser. Det fjärde våningsplanet är tänkt att användas för generell vård.

Denna expansion är inte bara en fysisk förändring. Den markerar en viktig anpassning till de förändrade kraven i hälso- och sjukvårdslagstiftningen och Arbetsmiljöverkets riktlinjer. Genom att flytta den geriatriska vården från den äldre byggnaden, hus 18, till de nybyggda, moderna lokalerna, kommer sjukhuset att kunna erbjuda en högre standard av vård och arbetsmiljö.

Utöver förbättringar i arbetsmiljön och patientsäkerheten, kommer den nya byggnaden att erbjuda ett förbättrat inomhusklimat, tack vare redan installerad kyla och energieffektiva fönster och fasader. Med en byggstart i slutet av februari, ligger projektet på kurs för att slutföras och tas i bruk till våren 2026.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 00:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors