Företag i fokus:

Kan bli maktskifte – Så ser mandatfördelningen ut

Montage Alex Ataseven

Boel Godner (S) och Alexander Rosenberg (M). Vem som blir kommunstyrelsens ordförande i Södertälje återstår att se. Montage: Alex Ataseven.

De flesta rösterna är räknade i Södertälje, nu återstår bara ett distrikt kvar att räkna.

Men redan nu kan vi se partiernas mandatfördelning på kommunal nivå. Som situationen ser ut just nu kan det i nuläget leda till ett maktskifte i Södertälje.

Men för ett maktskifte i Södertälje krävs det att Kristdemokraterna bryter sig ut det tidigare samarbetet på kommunal nivå och följer linjen på regeringsnivå.

Skulle oppositionen V, M, L, SD och RP, som varit utstötta på kommunnivå i Södertälje, i princip välja att hålla ihop så betyder det att Södertälje har ett nytt styre – Utan S, MP, C eller KD.

Men den konstellationen är en aning knepig då V helst inte ser sig sig samarbeta med SD.

En lösningen för att Socialdemokraterna ska stärka sin position är att Boel Godner (S) tar in Vänsterpartiet under sina vingar som kan leda till att rödgröna får ytterligare 4 år i makten. Men även med Vänsterpartiet med i båten är korten inte säkrade för S i Södertälje.

För att Socialdemokraterna ska kunna behålla makten, med C, MP och eventuellt Vänsterpartiet, är en förutsättning att KD fortsätter sitt samarbete med S på kommunal nivå. Men det skulle innebära att KD därmed bryter sig ur samarbetet med M, SD, L på regeringsnivå.

Men även KD i Södertälje har, precis som V, flaggat för att inte samarbeta med SD på kommunal nivå. Hur det slutar är ännu oklart och återstår att se.

Så ser mandatfördelningen ut i Södertälje

Styrande majoritet (förändring sedan 2018):

  • Socialdemokraterna: 20 (-1)
  • Kristdemokraterna: 6
  • Centerpartiet: 3 (-1)
  • Miljöpartiet: 3 (-1)

Totalt: 32

Opposition (förändring sedan 2018):

  • Moderaterna: 12 (+1)
  • Sverigedemokraterna: 10 (+1)
  • Vänsterpartiet: 5 (+1)
  • Liberalerna : 3 (-1)
  • Realistpartiet : 3 (+1)

Totalt har oppositionen 33 mandat tillsammans

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2022 13:26
Senast uppdaterad: 12 september 2022 19:29

Startar insamling – Hoppas på flera hundra tusen kronor

Festival

Södertäljefestivalen 2022. Foto: Shamash Oyal

Den ekonomiska situationen har gjort det utmanande för Centrumföreningen Södertälje City. Nu lanserar de en omfattande insamling för årets festival med målet att nå över 300.000 kronor.

Årets festival i Södertälje, med flera stora artister, erbjuder gratis inträde för alla. Men den ekonomiska situationen är för närvarande ansträngd. Nu har både privatpersoner och företag möjligheten att stötta och hjälpa till för att göra evenemanget oförglömligt för de över 100 000 besökarna som förväntas delta på festivalen.

Centrumföreningen, som ansvarar för arrangemanget, strävar efter att skapa spännande aktiviteter och upplevelser för alla målgrupper. Bland de planerade aktiviteterna finns uppträdanden av populära figurer som Bamse och Lova, en tågturné genom staden med Tuff Tuff-tåget, stand up-föreställning med Lasse Karlsson och hans vänner, samt allsång och Music Quiz på Stora Torget.

”Du spelar en viktig roll i vårt gemensamma mål att skapa en oförglömlig upplevelse för hela vår stolta stad.”, skriver Södertälje City.

Målet är att samla uppemot 350 000 kronor, och i skrivande stund har Centrumföreningen hittills samlat 1 750 kronor.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juli 2023 14:04
Senast uppdaterad: 27 juli 2023 14:04

Hemtjänstpersonal varnas efter klagomål på bilkörning

Car-bil-Foto-Foto-Unsplash-Peter-Kalonji-

Foto: Unsplash/ Peter Kalonji

En anställd inom hemtjänsten i Hölö har fått en varning för sitt körsätt och riskerar uppsägning vid upprepning.

”Genom att upprepade gånger ha framfört kommunens fordon i tjänsten på ett olagligt och vårdslöst sätt, med risk och fara for ditt eget och andras liv.”, skriver kommunen i beslutet.

Det var i maj som kommunen mottagit flera klagomål angående en av hemtjänstens bilar. Enligt uppgifter ska hemtjänstpersonalen kört i fel fil, svängt utan att använda blinkers och kört i hög hastighet. Vid ett tillfälle inträffade nästan en olycka när hemtjänstpersonal pratade i mobiltelefonen utan handsfree utan.

Nu får den anställde en varning och meddelats att riskera uppsägning vid upprepning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 juli 2023 01:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors