Företag i fokus:

Kan bli maktskifte – Så ser mandatfördelningen ut

Montage Alex Ataseven

Boel Godner (S) och Alexander Rosenberg (M). Vem som blir kommunstyrelsens ordförande i Södertälje återstår att se. Montage: Alex Ataseven.

De flesta rösterna är räknade i Södertälje, nu återstår bara ett distrikt kvar att räkna.

Men redan nu kan vi se partiernas mandatfördelning på kommunal nivå. Som situationen ser ut just nu kan det i nuläget leda till ett maktskifte i Södertälje.

Men för ett maktskifte i Södertälje krävs det att Kristdemokraterna bryter sig ut det tidigare samarbetet på kommunal nivå och följer linjen på regeringsnivå.

Skulle oppositionen V, M, L, SD och RP, som varit utstötta på kommunnivå i Södertälje, i princip välja att hålla ihop så betyder det att Södertälje har ett nytt styre – Utan S, MP, C eller KD.

Men den konstellationen är en aning knepig då V helst inte ser sig sig samarbeta med SD.

En lösningen för att Socialdemokraterna ska stärka sin position är att Boel Godner (S) tar in Vänsterpartiet under sina vingar som kan leda till att rödgröna får ytterligare 4 år i makten. Men även med Vänsterpartiet med i båten är korten inte säkrade för S i Södertälje.

För att Socialdemokraterna ska kunna behålla makten, med C, MP och eventuellt Vänsterpartiet, är en förutsättning att KD fortsätter sitt samarbete med S på kommunal nivå. Men det skulle innebära att KD därmed bryter sig ur samarbetet med M, SD, L på regeringsnivå.

Men även KD i Södertälje har, precis som V, flaggat för att inte samarbeta med SD på kommunal nivå. Hur det slutar är ännu oklart och återstår att se.

Så ser mandatfördelningen ut i Södertälje

Styrande majoritet (förändring sedan 2018):

  • Socialdemokraterna: 20 (-1)
  • Kristdemokraterna: 6
  • Centerpartiet: 3 (-1)
  • Miljöpartiet: 3 (-1)

Totalt: 32

Opposition (förändring sedan 2018):

  • Moderaterna: 12 (+1)
  • Sverigedemokraterna: 10 (+1)
  • Vänsterpartiet: 5 (+1)
  • Liberalerna : 3 (-1)
  • Realistpartiet : 3 (+1)

Totalt har oppositionen 33 mandat tillsammans

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2022 13:26
Senast uppdaterad: 12 september 2022 19:29

Polisen varnar för bedragare – Här är tre viktiga råd

BankID pressbild

Pressbild: BankID

Polisen i Stockholms län varnar för bedrägeriförsök. Under gårdagen rapporterades flertal polisanmälningar som upprättats på grund av att bedragare uppmanar personer att logga in med bank-ID via telefon.

Polisen i Stockholms län har larmat om en ökning av telefonbedrägerier där bedragare försöker lura människor att logga in med bank-ID via telefon. Flera polisanmälningar har inkommit där offren uppmanats att betala för teleutrustning som de inte har beställt.

”Telefonbedrägerier drabbar många som förlorar sina pengar genom att luras att logga in på sin bank eller lämna ut koder eller kortuppgifter.”, skriver polisen på sin hemsida

För att skydda allmänheten mot dessa bedrägerier ger polisen tre viktiga råd:

  1. Lägg på luren: Om du blir osäker under ett samtal, oavsett om personen påstår sig vara från banken, en släkting, företag eller myndighet, ska du avsluta samtalet omedelbart. Ha en förberedd avslutningsfras eller lägg på direkt, och du behöver inte vara artig.
  2. Logga inte in: Dela aldrig med dig av dina bank-id eller koder från bankdosa eller betalkort på uppmaning av någon annan. Seriösa företag, organisationer och myndigheter kontaktar aldrig dig och ber om personliga uppgifter på detta sätt.
  3. Lita inte på den som ringer: Bedragaren kan försöka skapa stress och påstå att du riskerar att förlora pengar eller att en anhörig har råkat illa ut för att lura dig. Var misstänksam mot sådana påståenden och ge aldrig ut information baserat på oöverlagda påståenden från okända personer.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 juli 2023 22:04

Våldtog ett barn – Döms till fängelse och livstids utvising

Domare-klubba-domstol-tingsratt-Pexels

Foto: Pexels

En 43-årig Södertäljebo våldtog ett barn vid flera tillfällen under flera års period. Nu har tingsrätten dömt mannen till fängelse samt utvisning på livstid.

En Södertäljebo, medborgare i Demokratiska Republiken Kongo, har dömts för sexuella övergrepp mot ett barn och våldtäkt vid flera tillfällen under en fyrårsperiod.

Rättegången inleddes i början av juli efter att mannen tidigare i år häktades på grund av misstankar om brottet. Trots att mannen förnekar anklagelserna har tingsrätten fastställt hans skuld och fällt domen. Fängelsestraff, utvisning på livstid och ett skadestånd på 650 000 kronor har beslutats av domstolen.

Tingsrätten har beslutat att hålla mannen fortsatt häktad efter bedömning om hög risk för fortsatt brottslig verksamhet och att undvika utvisning.

Grekiska Pershagen

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 juli 2023 18:41
Senast uppdaterad: 24 juli 2023 18:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors