Företag i fokus:

Kan bli maktskifte – Så ser mandatfördelningen ut

Montage Alex Ataseven

Boel Godner (S) och Alexander Rosenberg (M). Vem som blir kommunstyrelsens ordförande i Södertälje återstår att se. Montage: Alex Ataseven.

De flesta rösterna är räknade i Södertälje, nu återstår bara ett distrikt kvar att räkna.

Men redan nu kan vi se partiernas mandatfördelning på kommunal nivå. Som situationen ser ut just nu kan det i nuläget leda till ett maktskifte i Södertälje.

Men för ett maktskifte i Södertälje krävs det att Kristdemokraterna bryter sig ut det tidigare samarbetet på kommunal nivå och följer linjen på regeringsnivå.

Skulle oppositionen V, M, L, SD och RP, som varit utstötta på kommunnivå i Södertälje, i princip välja att hålla ihop så betyder det att Södertälje har ett nytt styre – Utan S, MP, C eller KD.

Men den konstellationen är en aning knepig då V helst inte ser sig sig samarbeta med SD.

En lösningen för att Socialdemokraterna ska stärka sin position är att Boel Godner (S) tar in Vänsterpartiet under sina vingar som kan leda till att rödgröna får ytterligare 4 år i makten. Men även med Vänsterpartiet med i båten är korten inte säkrade för S i Södertälje.

För att Socialdemokraterna ska kunna behålla makten, med C, MP och eventuellt Vänsterpartiet, är en förutsättning att KD fortsätter sitt samarbete med S på kommunal nivå. Men det skulle innebära att KD därmed bryter sig ur samarbetet med M, SD, L på regeringsnivå.

Men även KD i Södertälje har, precis som V, flaggat för att inte samarbeta med SD på kommunal nivå. Hur det slutar är ännu oklart och återstår att se.

Så ser mandatfördelningen ut i Södertälje

Styrande majoritet (förändring sedan 2018):

  • Socialdemokraterna: 20 (-1)
  • Kristdemokraterna: 6
  • Centerpartiet: 3 (-1)
  • Miljöpartiet: 3 (-1)

Totalt: 32

Opposition (förändring sedan 2018):

  • Moderaterna: 12 (+1)
  • Sverigedemokraterna: 10 (+1)
  • Vänsterpartiet: 5 (+1)
  • Liberalerna : 3 (-1)
  • Realistpartiet : 3 (+1)

Totalt har oppositionen 33 mandat tillsammans

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2022 13:26
Senast uppdaterad: 12 september 2022 19:29

Misstänkt farligt föremål var ofarligt

F9D945C9-4C81-447F-98DC-4AB634EA288C

Foto: Anna Richardsson

Polisen har larmats till Bårsaberget efter att ett misstänkt farligt föremål hittats utomhus. Just nu har polisen spärrat av ett stort område på platsen och uppmanat boende att hålla sig inomhus enligt uppgifter till Telgenytt.

Under fredagskvällen, klockan 20:25, utlöstes en larm när ett misstänkt farligt föremål upptäcktes i Bårsta, vilket ledde till att polisen snabbt ryckte ut till platsen.

-Vi har fått in tips från SOS alarm om ett misstänkt föremål. En undersökning av platsen pågår, säger Towe Högg, polisens presstalesperson, till Telgenytt.

Just nu har polisen upprättat stora avspärrningar runt området där föremålet hittades på Karlslundsgatan.

Enligt uppgifter till Telgenytt får boende för närvarande inte gå in i sina bostäder. En person som befann sig på balkongen uppmanades av polis att snabbt att gå in.

Enligt uppgifter till Telgenytt har även nationella bombskyddet tillkallats för att genomföra en noggrann undersökning för att kontrollera föremålet.

Vid 21:30 upphävdes avspärrningarna på platsen runt Bårstaberget och enligt polisens uppgifter var föremålet ofarligt.

Foto: Anna Richardsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juli 2023 18:59
Senast uppdaterad: 29 juli 2023 09:52

Uppåt för Farstanäs camping – ”Har burit frukt”

Ewert-Farstanas

Ewert Sjöstrand, projektledare på Södertälje kommun. Foto: Södertälje kommun/Privat

Våren 2022 beslutade Södertälje kommun att ta över Farstanäs camping efter tidigare arrendatorn Pigge Werkelin som lämnade efter 10 år. Nu rapporterar kommunen flera positiva resultat jämfört med föregående år.

– Trots att vi ännu inte börjat med den stora förändringen av Farstanäs, har det lilla vi gjort burit frukt, säger Ewert Sjöstrand, projektledare på Södertälje kommun och ansvarig för upprustningen av Farstanäs.

Farstanäs camping i Södertälje kommun är på uppgång efter att kommunen tog över platsen 2022 för att göra den mer attraktiv året runt. En ny rapport visar att antalet gästnätter har ökat med 60 procent under drygt halva sommaren, jämfört med föregående år. Intäkterna har också ökat med över 170 procent. Majoriteten av gästerna kommer från utlandet, framförallt från Tyskland och Nederländerna.

Nästa steg är att påbörja upprustningen av campingplatsen, inklusive nybyggnation av en restaurang och ett servicehus, vilket startar under hösten. Nästa sommar förväntas dock vara en temporär lösning på grund av pågående byggen.

– Sedan kan vi börja slå på den stora trumman med en ordentlig marknadsföring och när också stugorna finns på plats så kan det bli riktigt roligt. Det är en vacker plats som är värd många besökare, säger Ewert Sjöstrand

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juli 2023 11:36
Senast uppdaterad: 28 juli 2023 11:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors