Företag i fokus:

SD: Är sakpolitik inte viktigare än godhetsignalering

Montage Alex Ataseven

Kristdemokraternas, David Winerdahl och SDs  Andreas Birgersson. Foto: Södertälje kommun/ Shamash Oyal.

Efter valet 2018 stod det klart att det fanns en chans till maktskifte i Södertälje. Dåvarande Alliansen bestående av M, KD, C och L kunde med stöd av SD och RP ta makten i Södertälje.

Då valde Centern och Kristdemokraterna att hellre samarbeta med Socialdemokraterna och Miljöpartiet än att få passivt stöd av Sverigedemokraterna.

De valde att godhetssignalera hellre än att få igenom sin egen politik. Efter detta val har väljarna varit ännu tydligare i sin vilja att få bort Socialdemokraterna från makten, både i riksdagen och i Södertälje. För nu behövs inte längre Centern för att få maktskifte, men Kristdemokraterna behövs.

En tolkning skulle vara att KD ökade lokalt för att på riksnivå är just nu M, KD och SD samarbete naturligt. Lokalt har det varit annorlunda. Men hur många av väljarna hade insikt i det?

KD i Södertälje gick framåt i valet med löften om mer trygghet, en bättre skola och värdigare äldreomsorg. I ett maktskifte med stöd av SD och RP skulle de kunna få igenom nästan alla sina förslag som de gått till val på. Kan de verkligen få igenom lika mycket eller ens en bråkdel i ett samarbete med Vänsterpartiet, där Socialdemokraterna och Miljöpartiet ingår?

Ett styre med en tydlig socialistisk och postmarxistisk inriktning? Är det verkligen det som väljarna röstade för när de röstade på Kristdemokraterna i Södertälje?

”Är det kanske så att David Winerdal inte tror på KD:s politik längre?”

Det är svårt att se David Winerdals ord som något annat än godhetssignalerande, sådant Annie Lööf har hållit på med nu i 4 år. Som hon också straffades för nu i valet om man ser till deras valresultat. Är det kanske så att David Winerdal inte tror på KD:s politik längre?

Styrande majoritet i Södertälje, MP, S, C, KD. Foto: Södertälje kommun.

Ser han hellre att vänsterpolitik fortsätter dominera Södertälje? Samma politik som har lett till den enorma segregation och gängvåld och kriminalitet som vi ser runt om kring oss i Sverige och i synnerhet Södertälje. Det var till exempel två skjutningar och en skadad, dagar innan valet.

För Sverigedemokraternas del anser vi inte att Socialdemokraterna är förmögna att lösa de problem de har orsakat i Södertälje, än mindre Vänsterpartiet. Vi tror inte heller att det är det väljarna vill. Socialdemokraterna och nästan alla partierna i det nuvarande styret förlorade mandat i valet.

”Väljarna har gett mandat för ett maktskifte.”

För oss är det sakpolitiken som har prioritet, inte vilka vi samarbetar med. Vi ser att väljarna har gett mandat för ett maktskifte. Vi är inställda på att stödja ett sådant. Nej det kommer inte vara helt passivt som vi kunde tänka oss i valet 2018. Vi vill ha inflytande och få igenom delar av vår politik. Vilket är naturligt för att stödja andra i att styra en kommun eller ett land.

För oss handlar det om vad våra väljare förväntar sig av oss. Vi vill se till att det mandat vi fick av våra väljare används på bästa sätt enligt vad de skulle vilja. Det anser vi vara vår uppgift som förtroendevalda politiker.

Andreas Birgersson (SD)
Gruppledare

Läs även: Stor kritik mot KD efter beskedet – ”Det här är ett svek”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2022 21:27
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors