Företag i fokus:

Stor kritik mot KD efter beskedet – ”Det här är ett svek”

b8b60d5d89eacb0a_org

Styrande majoritet i Södertälje, MP, S, C, KD. Foto: Södertälje kommun.

Kristdemokraternas tydliggörande om att partiet helst samarbetar med de rödgröna kritiserats nu stort bland många KD-väljare i Södertälje.

– Hade jag vetat att KD i Södertälje skulle samarbeta med Socialdemokraterna hade jag definitivt inte lagt min röst på dem, säger en person som Telgenytt talat med.

Tidigare under tisdagen klargjorde Kristdemokraternas gruppledare, David Winerdahl, att man helst ser sig styra Södertälje med Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet.

Beskedet om att KD inte håller samma linje som på riksnivå har upprört många som röstat på KD lokalt i Södertälje.

Enligt uppgifter till Telgenytt är det en stor besvikelse bland partiets väljare i Södertälje att samarbetet med Moderaterna och Liberalerna uteblir.

– Jag och väldigt många andra i Södertälje hade absolut inte lagt vår röst på KD om vi vetat om det här i förväg, det kan jag garantera dig.

Men gruppledaren för KD i Södertälje, David Winerdal, menar att de varit tydliga med att de skulle fortsätta samarbetet med de rödgröna. Detta då man, på kommunalnivå, inte vill samarbeta med Sverigedemokraterna.

Kristdemokraternas gruppledare, David Winerdahl. Foto: Södertälje kommun.

– Hur tänker du kring att många KD-väljare i Södertälje uttrycker ett stort missnöje över ert beslut?

– Jag förstår det, å andra sidan har jag varit tydlig och sagt att någon samverkan med SD kommer det inte att bli, säger Winerdahl till Telgenytt.

Samtidigt har partiledaren för KD, Ebba Busch, samarbete på riksnivå med SD. Men KD i Södertälje vägrar samarbete med SD och därmed är det de rödgröna som KD kommer att samarbeta med. Detta är något många som röstat på KD helt har missat.

– KD har absolut inte varit tydliga. Tydliga var då, i kommunens korridorer eller? Om de nu varit så tydliga som du säger, hur kommer det sig att så många KD-väljare på allvar trott att de röstat borgerligt? Det här är ju ett skämt, säger personen till Telgenytt och fortsätter med kritiken mot KD.

Hur tror du att beslutet kan påverka partiet och dess väljare?

– Folk som röstat på KD har röstat och hoppats på ett maktskifte i Södertälje. Om de ingår ett samarbete med rödgröna idag kommer deras nuvarande politiker tappa förtroende, det är ingen snack om saken och kräver ingen raketforskning för det. Det här är ett svek rakt av och då kommer det gå betydligt sämre i nästa val. Jag önskar jag kunde ta tillbaka min röst, det här är skandal. Jag skulle aldrig rösta på de rödgröna, vilket jag i praktiken nu gjort då jag röstat på KD, säger personen till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2022 17:23
Senast uppdaterad: 13 september 2022 17:24

ICAs markfusk – Byggde olovligt på kommunal mark

IMG_4322

Ica i Moraberg. Foto: Alexander Isa

Ica i Moraberg har olovligt byggt på kommunal mark, vilket enligt uppgifter från Lt har varit känt i stadshuset i flera år. Trots detta har åtgärder från kommunens sida dröjt.

Byggandet av Ica Maxi i Moraberg påbörjades i december 2015 och slutfördes i november 2017. Vid färdigställandet av fastigheten visade det sig att Ica hade olovligt utnyttjat kommunal mark, och trots detta hade kommunen inte vidtagit några åtgärder.

(Annonslänk)

Lt rapporterade även om bristen på nödvändigt slutbesked för bygglovet gällande vissa delar av parkeringen och lastbilsrampen. Till en början hävdade kommunen att Ica inte hade ett slutgiltigt godkännande, men sedan meddelade de att det faktiskt fanns ett sådant. Ulrika Thalén, chef för bygglovsenheten, berättade för Lt att detta dokument senare hittades i en arkiverad handling.

År 2020 inleddes dock ett ärende mot Ica för otillåten markanvändning i Moraberg, men det skulle dröja ända fram till slutet av 2022 innan kommunen började ställa krav på företaget.

ICA byggde olovligt på kommunens mark. Foto: Alexander Isa

I kommunens svar på detta agerade man genom att skicka ett kravbrev till Ica, där man hotade med att involvera kronofogden och belägga företaget med en veckovis avgift på över 14.000 kronor för markanvändningen utan lov.

Tidningen rapporterar vidare att kommunala dokument som riktades till Ica antydde att kommunen prioriterade att upprätthålla en positiv relation med företaget framför att kräva strikta åtgärder. Det övergripande målet var att bibehålla en ”god dialog”, med hänsyn till Icas betydelse som en ”viktig aktör”.

I stället beslutade kommunen att prioritera en aktiv dialog med Ica för att förmå företaget att göra rätt för sig. Samtidigt genomförde kommunen en strängare handläggning av privata fastighetsägare som begick mindre överträdelser, vilket resulterade i flera kravbrev och åtgärder från kronofogden, det rapporter Lt.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 22:44

DEBATT: Dags att bli medlemmar i EU fullt ut

BEED8039-D92F-4B12-8708-F51D37E1DAF3

Metin Hawsho, gruppledare L i Södertälje. Foto: Pxfuel /Pressbild

I år har det svidit extra mycket i plånboken för många svenskar att semestra utomlands. Till följd av den svaga kronan har det nämligen varit en rekorddyr utlandssemester. Vi har haft en svag krona i ungefär 10 år, men den når nu nya bottennivåer. Förutom att ställa till det när vi åker på semester blir också inflationen i Sverige värre på grund av den svaga kronan.

Sverige exporterar mest till eurolandet Tyskland – det är tillsammans med våra nordiska grannländer vår viktigaste handelspartner. Genom att gå med i euron skulle handeln underlättas eftersom vi handlar i samma valuta. Det vore bra för svenska företag och svensk ekonomi.

I den senaste SCB-undersökningen ökade stödet för euron med ungefär 30 procent i jämförelse med i november förra året. Allt fler svenskar förstår att kronan gör oss svagare och fattigare i en global ekonomi.

Ett argument som brukar lyftas mot euron är eurokrisen 2009. I grund och botten handlade det om länder som inte kunde sköta sina ekonomier. I Grekland var förtidspensioneringen utbredd och problemet med skattesmitning stort. Sedan dess har eurozonen satt upp fler skyddsvallar för att förhindra en ny kris. Sverige har dessutom goda statsfinanser och kan driva på samarbetet i en ansvarstagande riktning.

”Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor”

Sverige är redan djupt integrerat i det ekonomiska samarbetet i EU. Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor som faktiskt påverkar vår ekonomi. Men om man inte sitter med vid bordet hamnar man lätt på menyn

Mycket i svensk politik hade sett annorlunda ut om andra partier hade tagit efter Liberalerna tidigare. Vi hade redan varit med i NATO, vi hade haft billigare elräkningar på grund av ny kärnkraft och vi hade redan haft språkkrav för medborgarskap. Eurofrågan riskerar att bli ännu en fråga där andra partier vaknar för sent.

Liberalerna kräver därför att vi ska utreda ett införande av euron i Sverige. Det är dags att vi tittar på frågan förutsättningslöst, och med hänsyn till vad som tjänar svenska hushåll och företag bäst. För nästan 30 år sedan röstade svenska folket om EU-medlemskap. Svenskarna röstade ja, vilket innebar att Sverige blivit ett rikare, grönare och fredligare land. Det är dags att bli medlemmar i EU fullt ut. För något annat har vi faktiskt inte råd med.

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors