Företag i fokus:

Stor kritik mot KD efter beskedet – ”Det här är ett svek”

b8b60d5d89eacb0a_org

Styrande majoritet i Södertälje, MP, S, C, KD. Foto: Södertälje kommun.

Kristdemokraternas tydliggörande om att partiet helst samarbetar med de rödgröna kritiserats nu stort bland många KD-väljare i Södertälje.

– Hade jag vetat att KD i Södertälje skulle samarbeta med Socialdemokraterna hade jag definitivt inte lagt min röst på dem, säger en person som Telgenytt talat med.

Tidigare under tisdagen klargjorde Kristdemokraternas gruppledare, David Winerdahl, att man helst ser sig styra Södertälje med Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet.

Beskedet om att KD inte håller samma linje som på riksnivå har upprört många som röstat på KD lokalt i Södertälje.

Enligt uppgifter till Telgenytt är det en stor besvikelse bland partiets väljare i Södertälje att samarbetet med Moderaterna och Liberalerna uteblir.

– Jag och väldigt många andra i Södertälje hade absolut inte lagt vår röst på KD om vi vetat om det här i förväg, det kan jag garantera dig.

Men gruppledaren för KD i Södertälje, David Winerdal, menar att de varit tydliga med att de skulle fortsätta samarbetet med de rödgröna. Detta då man, på kommunalnivå, inte vill samarbeta med Sverigedemokraterna.

Kristdemokraternas gruppledare, David Winerdahl. Foto: Södertälje kommun.

– Hur tänker du kring att många KD-väljare i Södertälje uttrycker ett stort missnöje över ert beslut?

– Jag förstår det, å andra sidan har jag varit tydlig och sagt att någon samverkan med SD kommer det inte att bli, säger Winerdahl till Telgenytt.

Samtidigt har partiledaren för KD, Ebba Busch, samarbete på riksnivå med SD. Men KD i Södertälje vägrar samarbete med SD och därmed är det de rödgröna som KD kommer att samarbeta med. Detta är något många som röstat på KD helt har missat.

– KD har absolut inte varit tydliga. Tydliga var då, i kommunens korridorer eller? Om de nu varit så tydliga som du säger, hur kommer det sig att så många KD-väljare på allvar trott att de röstat borgerligt? Det här är ju ett skämt, säger personen till Telgenytt och fortsätter med kritiken mot KD.

Hur tror du att beslutet kan påverka partiet och dess väljare?

– Folk som röstat på KD har röstat och hoppats på ett maktskifte i Södertälje. Om de ingår ett samarbete med rödgröna idag kommer deras nuvarande politiker tappa förtroende, det är ingen snack om saken och kräver ingen raketforskning för det. Det här är ett svek rakt av och då kommer det gå betydligt sämre i nästa val. Jag önskar jag kunde ta tillbaka min röst, det här är skandal. Jag skulle aldrig rösta på de rödgröna, vilket jag i praktiken nu gjort då jag röstat på KD, säger personen till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2022 17:23
Senast uppdaterad: 13 september 2022 17:24

Vårdcentralen i Luna flyttar till Kringlan

Kringlan

Foto: Alexander Isa

Vårdcentralen i Luna har bytt namn till Södertälje vårdcentral och kommer inom kort även att flytta till nya, fräscha lokaler. Just nu byggs en helt ny lokal i Kringlan som blir flera hundra kvadratmeter stort.

Ett bygglov för vårdcentralen hade tidigare skickats in och beviljats, något som fastighetsägaren Stadsrum bekräftar för Lt. Ett antal kontor omvandlas till en ny vårdcentral som förväntas vara färdigställd inom en snar framtid.

– Vi har redan rivit ut planet och är under pågående projekt. Det ska bli cirka 950 kvadratmeter, säger Jens Halvarsson, utvecklingschef på Stadsrum, till Lt.

För de som tidigare besökte vårdcentralen i Luna kommer från och med den 1 september, efter att verksamheten har bytt namn, att nu besöka Södertälje vårdcentral som snart flyttar från Lunahuset till Kringlanhuset.

Enligt uppgifter till Telgenytt pågår byggnadsarbetet i full fart på platsen och det förväntas vara färdigt efter årsskiftet, troligen i mitten av januari. Dock är det möjligt att tidplanen kan komma att ändras. På Kringlan kommer Södertälje vårdcentral, som är under regionens förvaltning, att dela utrymmen med barnavårdscentralen som tidigare har flyttat in där.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 september 2023 22:44
Senast uppdaterad: 10 september 2023 22:44

Kollision mellan flera fordon på E20

Räddningstjänst Olycka

Arkivbild

Vid 14:30 på söndagen kallades räddningstjänsten till E20 efter ett nödsamtal om en olycka. En personbil hade kolliderat med en lastbil strax söder om Södertälje.

Initialt var det oklart om någon person hade skadats i kraschen och hur många personer som befann sig i bilen. Räddningstjänsten och polisen arbetade effektivt för att säkerställa olycksplatsen och ge eventuell hjälp om det behövdes.

Väl på plats visade sig att en personbil hade kolliderat med en lastbil från baksidan. Vägen förbi olycksplatsen var begränsad under bärgningsarbetet för ett av fordonen. Ingen person ådrog sig skador i olyckan, och poliserna som var på platsen har inte funnit några tecken på brott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 september 2023 15:08
Senast uppdaterad: 10 september 2023 15:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors