Företag i fokus:

Stor kritik mot KD efter beskedet – ”Det här är ett svek”

b8b60d5d89eacb0a_org

Styrande majoritet i Södertälje, MP, S, C, KD. Foto: Södertälje kommun.

Kristdemokraternas tydliggörande om att partiet helst samarbetar med de rödgröna kritiserats nu stort bland många KD-väljare i Södertälje.

– Hade jag vetat att KD i Södertälje skulle samarbeta med Socialdemokraterna hade jag definitivt inte lagt min röst på dem, säger en person som Telgenytt talat med.

Tidigare under tisdagen klargjorde Kristdemokraternas gruppledare, David Winerdahl, att man helst ser sig styra Södertälje med Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet.

Beskedet om att KD inte håller samma linje som på riksnivå har upprört många som röstat på KD lokalt i Södertälje.

Enligt uppgifter till Telgenytt är det en stor besvikelse bland partiets väljare i Södertälje att samarbetet med Moderaterna och Liberalerna uteblir.

– Jag och väldigt många andra i Södertälje hade absolut inte lagt vår röst på KD om vi vetat om det här i förväg, det kan jag garantera dig.

Men gruppledaren för KD i Södertälje, David Winerdal, menar att de varit tydliga med att de skulle fortsätta samarbetet med de rödgröna. Detta då man, på kommunalnivå, inte vill samarbeta med Sverigedemokraterna.

Kristdemokraternas gruppledare, David Winerdahl. Foto: Södertälje kommun.

– Hur tänker du kring att många KD-väljare i Södertälje uttrycker ett stort missnöje över ert beslut?

– Jag förstår det, å andra sidan har jag varit tydlig och sagt att någon samverkan med SD kommer det inte att bli, säger Winerdahl till Telgenytt.

Samtidigt har partiledaren för KD, Ebba Busch, samarbete på riksnivå med SD. Men KD i Södertälje vägrar samarbete med SD och därmed är det de rödgröna som KD kommer att samarbeta med. Detta är något många som röstat på KD helt har missat.

– KD har absolut inte varit tydliga. Tydliga var då, i kommunens korridorer eller? Om de nu varit så tydliga som du säger, hur kommer det sig att så många KD-väljare på allvar trott att de röstat borgerligt? Det här är ju ett skämt, säger personen till Telgenytt och fortsätter med kritiken mot KD.

Hur tror du att beslutet kan påverka partiet och dess väljare?

– Folk som röstat på KD har röstat och hoppats på ett maktskifte i Södertälje. Om de ingår ett samarbete med rödgröna idag kommer deras nuvarande politiker tappa förtroende, det är ingen snack om saken och kräver ingen raketforskning för det. Det här är ett svek rakt av och då kommer det gå betydligt sämre i nästa val. Jag önskar jag kunde ta tillbaka min röst, det här är skandal. Jag skulle aldrig rösta på de rödgröna, vilket jag i praktiken nu gjort då jag röstat på KD, säger personen till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2022 17:23
Senast uppdaterad: 13 september 2022 17:24

DEBATT: Liberalerna sviker lärarna med anmälningsplikten

AWT2018_7522_Malmo__NPP2

Niels Paarup-Petersen, utbildningspolitisk talesperson, Centerpartiet. Pressbild

Regeringen och Sverigedemokraterna öppnar för att lärare ska kunna straffas om de inte anmäler papperslösa elever. Att skicka ut barn från Sverige har blivit viktigare än att ge barn kunskap.

Liberalerna skriver att de inte anser att lärare ska behöva informera andra myndigheter när de kommer i kontakt med elever utan uppehållstillstånd. Utmärkt ståndpunkt. Problemet är bara att Liberalerna just har öppnat dörren för att så ska ske.

Innan Liberalerna gick med på att ändra i direktiven kring anmälningsplikt var alla som jobbar inom vård och undervisning undantagna i utredningsdirektiven. Lärare skulle självklart inte behöva anmäla sina elever!

Men det undantaget är nu borta. Liberalerna har tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna böjd sig för Sverigedemokraternas krav och öppnat för anmälningsplikt för lärare.

(Annonslänk)

Liberalerna hoppas att barnkonventionen ska sätta stopp för deras egna svek och hindra anmälningsplikt för lärare. Det kan då vara värt att påminna om att Sverige utvisar barn som går i svensk skola och som har levt här hela sina liv. Det stoppas inte av barnkonventionen. Varför Fredrik Malm och resten av L tror att barnkonventionen skulle hindra anmälningar, men inte utvisningar, svävar i det ovissa.

Och inte bara riskerar lärare att få anmälningsplikt på sig. Regeringen vill rent av undersöka vilket straff en lärare ska få om hen inte anmäler ett barn! Det samma gäller inom vården.

”Ingen annan väg än att de som fått nej och avslag måste lämna Sverige”

Centerpartiet är med på att skuggsamhället måste bekämpas. Därför finns heller ingen annan väg än att de som fått nej och avslag måste lämna Sverige. Det är en förutsättning för en reglerad migration. Oavsett hur hårt det kan kännas i det enskilda fallet. Det är och måste vara ett jobb för polisen för att motverka skuggsamhället.

Men det betyder inte att Sverige måste bli ett angiverisamhälle. Vi kräver inte att lärare ska anmäla alla misstankar om föräldrars svartarbete. Varför måste de då anmäla redan utsatta barn och försämra deras chanser framåt i livet – vart det livet än ska levas?

En bra skola bygger på tillit och förtroende mellan lärare och elever. En anmälningsplikt driver ner en kil mellan lärare och elever och underminerar fullständigt lärarnas yrkesetik. Det kommer Centerpartiet aldrig gå med på.

Lärare ska undervisa sina elever – inte utvisa dom.

Niels Paarup-Petersen, C,
utbildningspolitisk talesperson

Tage Gripenstam, C, gruppledare Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 16:19
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Larm om brand på förskola

A29C76CE-F373-4D41-855E-AD7DF9CC8982

Foto: Shamash Oyal

Flera räddningsenheter har ryckt ut till Geneta efter samtal om en brand på en förskola. Enligt uppgifter till Telgenytt ska unga personer ha setts springa från platsen i samband med att branden bröt ut.

Under lördagen, klockan 13:17, inkom ett larm till SOS Alarm om en brand i en byggnad på Prästgårdsvägen 44. Vid ankomsten till platsen visade det sig att branden hade utbrutit på området till Svingelns Förskola.

(Annonslänk)

Förbipasserande noterade att några ungdomar, troligen i åldern 12-13 år, befann sig på platsen. Dessa personer ska ha varit involverade i händelsen, och enligt uppgifter till Telgenytt försökte en person ingripa i situationen. Trots detta ska ungdomarna ha lyckats undkomma.

Branden berör dock inte förskolans huvudbyggnad. Istället ska personerna ha försökt antända en annan byggnad på skolans område.

Räddningstjänsten lyckades snabbt förhindra att elden spred sig, och polisen som befinner sig på plats kommer att inleda en utredning för att klarlägga händelsens omständigheter.

Uppdatering:
”Räddningstjänsten uppger att det är mindre brandskador på panelen och i en mindre lekstuga. Polis har upprättat en anmälan rubricera skadegörelse genom brand, ingen person är i nuläget misstänkt.”, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 11:50
Senast uppdaterad: 9 september 2023 16:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors