Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Mikael Ishak uttagen till landslaget

Mikael Ishak. Foto: Cc.

Tidigare i år ledde Södertäljesonen Mikael Ishak sin polska klubb Lech Poznan till ligatitel och toppade den polska skytteligan för säsongen.

Nu är han uttagen i truppen när svenska landslaget spelar sista två matcherna i Nations League-gruppspelet.

– Han är en klassisk måltjuv, klok spelare som alltid varit en bra fotbollsspelare och hela tiden funnits med på vår radar, säger förbundskaptenen Janne Andersson under en presskonferens

Nästa vekna, lördagen den 24 september, möter det svenska fotbollslandslaget Serbien borta och Slovenien hemma tre dagar senare, den 27 september.

Under presskonferensen på onsdagen var Södertäljesonen Mikael Ishak en av 25 spelare när truppen presenterades. Ishak, som i maj ledde sin polska klubb Lech Poznan till ligatiteln och toppade den polska skytteligan, har kort succén även jagats av flera storklubbar.

Sveriges förbundskapten Janne Andersson. Foto: Creative Commons.

Nu får Mikael Ishak chansen av Janne Andersson när landslaget spelar de två sista matcherna i Nations League kommande vecka.

– Han har hela tiden funnits med på vår radar. Nu kände vi att det var dags att ha med honom, han har gjort ganska många mål här på slutet och har en ledande roll och haft det ett tag nu i Poznan. En riktig matchvinnare, säger förbundskaptenen Janne Andersson på presskonferensen.

Södertäljesonen hjälte i Polen – Här lyfter Mikael Ishak pokalen infört tusentals

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 september 2022 15:44
Senast uppdaterad: 14 september 2022 15:44

BILDEXTRA: Bygget av det nya kanalstråket har påbörjats

25E39664-F1DC-482D-95F4-1289811EB9F5

Illustration: Trafikverket

Nu har bygget av det nya kanalstråket i Södertälje påbörjats, vilket kommer inkludera nya gång- och cykelvägar längs med kanalen samt 18 nya mindre parkområden med sittplatser, grönska, utegym och en boulebana med mera. Detta kommer ge invånarna möjlighet att snart njuta av avkopplande promenader längs hela kanalen.

Det är fortfarande några år kvar innan slussbygget är helt färdigställt. Detta projekt kommer att genomföras i flera etapper av Trafikverket, men nu har byggandet av det nya kanalstråket inletts.

Först i kön är sträckan mellan Slussbron och Bergvik, som planeras vara klar till sommaren 2024. Därefter kommer arbetet att fortsätta med den norra delen och sedan vidare till Östertälje och Södertälje hamn. Alla dessa etapper förväntas vara färdiga under 2025.

(Annonslänk)

Det blir inte bara nya vägar, utan också flera platser där du kan koppla av längs med kanalen. Bland dessa planeras ett utegym i närheten av badhuset, en större kajyta vid Slussbron med sittplatser, en boulebana och en kombination av träplankor och stenbeläggning. Vid kanalens östra sida, mitt emot Wendela Hebbes hus, kommer det finnas en träläktare som ger en fantastisk utsikt över kanalen och staden. På Kanalholmen planeras ängsytor med träbänkar för besökare att njuta av utsikten. Slutligen, längst söderut vid Östertälje, kommer det att finnas sittplatser i trä på både den västra och östra sidan, samt ett utegym och en volleybollplan i anslutning till gång- och cykelvägen till Östertälje.

För att skapa en enhetlig atmosfär längs med kanalen kommer det att planteras nya träd, buskar och blommor. Dessa växter kommer att erbjuda en varierande palett av dofter och färger som kommer att förändras med årstiderna och skapa en enhetlig och vacker miljö längs kanalen och slussen.

För att säkerställa att de nya gång- och cykelvägarna kan användas även under vintern kommer sträckorna att asfalteras.

Planerad tidsram för olika sträckorna.

1.   Slussbron – Bergvik – klart vår 2024
2.    Vänortsparken/Hebbevillan – Västra Mälarehamnen (inkl bryggor ut till Kanalholmen) – klart vår 2025
3.    Slussbron – stenpiren Östertälje – klart vår 2025
4.    Gästhamnen – industriområdet i Södertälje hamn/Hälsokullen – klar hösten 2025

Fakta: Södertälje kommun

Läs även: – Slussbron stänger i tre år

Illustration: Trafikverket

Illustration: Trafikverket

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 10:49
Senast uppdaterad: 22 september 2023 16:15

Greta Thunberg stoppade transporter vid hamnen

0CA92B3F-A5E2-42EE-9B97-5021C3BD5B1A

Rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” vid ett tidigare tillfälle i Södertälje. Foto: Privat/Creative Commons.

Klimataktivistiska rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” återvände till Södertälje för ännu en aktion. Denna gång var Greta Thunberg på plats för att protestera mot oljetransporter i Södertälje.

Vid flera tillfällen har polisen kallats till oljehamnen i Södertälje efter att ett tiotal personer stört verksamheten genom att blockera vägen. Tidigare har miljöaktivisterna även klättrat upp på lastbilarna.

– Vi är en växande rörelse som inte tänker ge oss. Vi vill få stopp på det eviga flödet av fossila bränslen som är ett hot mot vår framtid, sade Irma Kjellström, presstalesperson för klimataktivistisk rörelsen ”Ta tillbaka framtiden”, till Telgenytt.

Under torsdagseftermiddagen var samma grupp återigen på plats, där de blockerade grindar och klättrade upp på en tankbil. Samtidigt deltog även Greta Thunberg i protesten.

– Vi har hindrat en tankbil från att komma in och hantera miljöfarligt bränsle. I och med det har vi också skickat ett viktigt budskap till omvärlden, sägerGreta Thunberg till Lt.

Polisen reagerade på ärendet om ordningsstörning och skickade flera patruller till platsen, men ingripande uteblev och de väntade istället. Aktionen påbörjades vid klockan 15 och avslutades av miljöaktivisterna vid 19-tiden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 21 september 2023 21:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors