Företag i fokus:

Sista rösterna räknas – Rödgröna tappar flera mandat

Montage Alex Ataseven

David Winerdahl (KD), Boel Godner (S), Tage Gripenstam (C) Montage/Foto: Alex Ataseven /Södertälje kommun.

Totalt har 52 av 53 distrikt räknats och just nu räkans det sista distriktet som rör ungefär 1700 röster.

Men redan nu framgår det att den styrande majoriteten i Södertälje backar med flera mandat.

Samtidigt som de sista rösterna sammanställs pågår förhandlingar mellan partierna om vilket block som kommer att styra Södertälje kommande fyra år.

Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet har det senaste fyra åren haft totalt 34 mandat gemensamt och därmed majoritet för att styra i Södertälje.

När ett distrikt återstår att räkna framgår det tydligt att samtliga partier i den styrande majoriteten tappar mandat. Alla förutom förutom KD.

Det har resulterat i att rödgröna behöver räcka fram handen till bland annat Vänsterpartiet som tidigare uteslutits.

Men för att Socialdemokraterna ska kunna behålla makten krävs det mer än så.

En förutsättning för S att behålla makten med C, MP och eventuellt Vänsterpartiet, är en att KD fortsätter sitt samarbete med S på kommunal nivå.

Men det beslutet skulle innebära att KD därmed bryter sig ur samarbetet med Moderaterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna på riksnivå. Ett beslut som senaste dagarna väckt stor kritik från KDs väljare.

KD, som på riksnivå samarbetar med högerblocket, ger kalla handen till Moderaterna och Liberalerna lokalt. Enligt gruppledaren David Winerdahl är en av anledningarna att partiet inte vill samarbeta med SD.

Istället vill de fortsätta styra nästa mandatperiod med rödgröna, om de får tillräckligt med mandat, vilket de i nuläget inte har. Då kommer rödgröna behöva stöd hos eventuellt Vänsterpartiet.

Men än har inte alla röster räknats. Ett hopp för S, KD, MP och C är att få fler mandat som leder till ett eget styre utan att behöva söka stöd hos exempelvis V.

Rösterna vänts vara färdigräknade senare under onsdagskvällen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 september 2022 13:58
Senast uppdaterad: 14 september 2022 14:23

KLART: Grafikens Hus får inte förlängt

Gjuteriet

Foto: Alexander Isa

Grafikens Hus kommer inte att få etablera sig i Södertälje. Det fastställde kommunen under torsdagen. – Vi har inte ekonomiska möjligheter att gå vidare, säger Eva Pedersen Wallin, kultur- och fritidsnämndens ordförande. 

I december 2021 kom kommunen och Gjuteriet överens om ett 10-årigt hyresavtal och ett bidragsavtal som skulle ha signerats innan den 31 december 2023. Idag meddelade Kultur- och fritidsnämnden att avsiktsförklaringen mellan Södertälje kommun och Grafikens Hus stoppas, och därmed kommer konstmuseet inte att få en förlängning.

Budgeten överskred den överenskomna nivån.
När anpassningen av Gjuteriets lokaler påbörjades visade det sig att hyran för lokalerna skulle bli högre än det avtalade hyresbidraget från kommunen. Denna ökning kunde inte rättfärdigas gentemot andra kultur- och fritidsverksamheter, varken inom samma område eller i hela kommunen.

– Beslutet är tungt men nödvändigt. Vi har inte ekonomiska möjligheter att gå vidare i arbetet med Grafikens Hus. Om vi hade gått vidare med Grafikens Hus skulle vi tvingats skära ner på andra lokala kulturverksamheter, säger Eva Pedersen Wallin, kultur- och fritidsnämndens ordförande.

Som en följd av detta kommer avsiktsförklaringen, som undertecknades år 2021, att upphöra den 31 december 2023.

– Vi har tillsammans med Grafikens Hus försökt hitta alternativa lösningar, till exempel andra lokaler, men inte hittat en lösning. Vad som nu ska hända med gjuteriet är inte klart. Det behöver vi utreda. Renoveringen av byggnaden har varit nödvändig, oavsett vilken verksamhet som kommer inhysas. Det är en fantastiskt vacker kulturbyggnad med ett stort historiskt värde, säger Wallin.

Läs även: – Miljoner i bidrag stoppas till Grafikens Hus

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 17:13
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 17:13

Knarkbeslag i Järna – Värde på 130 miljoner kronor

Tullverket

Foto: Tullverket

Över 800 kilo narkotika har beslagtagits med kopplingar till Stockholmsområdet och flera länder. Minst 200 kilo av dessa beslagtogs vid en razzia i Järna

– Den organiserade brottsligheten tjänar enorma belopp på smuggling och försäljning av narkotika. I det här fallet handlar det om avancerad brottslighet där personer och företag från flera länder misstänks vara inblandade, säger Kristian Johansson, chef Tullverkets kriminalenhet öst.

Det var sommaren 2022 som Tullverket genomförde ett spaningsarbete där de lyckades spåra en lastbil som visade sig vara central i en omfattande narkotikasmuggling. Genom att följa lastbilen kunde polisen slå till mot lokaler i Danderyd, Kungsängen, Huddinge och Järna.

Totalt beslagtogs över 820 kilo på samtliga platser, varav 200 kilo i Järna. 603 kilo av bestod av cannabis, 196 kilo amfetamin, 18 kilo kokain och två kilo 3-CMC samt över 50 000 narkotikaklassade tabletter.

Nu åtalas sju män och en kvinna med kopplingar till flera länder och företag för synnerligen grov narkotikasmuggling. Ingen av de misstänkta personerna är från Södertälje, men två av dem är skrivna i Strängnäs. Det stora narkotikabeslaget kopplas enligt polisen till den kriminella organisationen som leds av den så kallade ”kurdiska räven”.

– Det är ett mycket omfattande utredningsarbete som nu lett hela vägen fram till åtal. Att nysta upp en sådan här stor härva är ett bidrag i kampen mot de kriminella nätverk som ligger bakom de senaste årens våldsvåg. Här har Tullverket en viktig roll att spela, säger Kristian Johansson.

Beslagen ska enligt Tullverket ha en beräknad gatuvärde på över 130 miljoner kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 13:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 14:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors