Företag i fokus:

Det här anser barn vara viktigast för en god skolgång

24878c59-cc5b-443c-8c98-2a5dc538849c

Bris pressbild.

I början på augusti trädde en nya lagen i kraft där mobilförbud införts i alla skolor.

Och i samband med skolstarten har barn fått tycka till, i en ny Sifo-undersökning, om vad de anser är viktigast i skolan.

Undersökningen, som utförts på uppdrag av Bris, visar tydligt vad barn anser vara viktigt för en god skolgång. En av de viktigaste punkterna enligt barnen var lugn och ro på lektionerna, samt att känna sig trygg i skolan.

– För att veta vad barn behöver och själva efterfrågar behöver vuxna inhämta barns egna tankar och åsikter, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris.  

I Sifo-undersökningen lyfte de tillfrågade barnen, i olika åldrar, även vikten av att ha vänner som centrala delar och kunniga lärare. Enligt undersökningen vill många ha hjälp att hantera skolstress kopplat till krav och prestationer och visare en bristande framtidstro när skolarbetet inte går bra.

Den 1 augusti införde regeringen mobilförbud under lektionstid för att stärka tryggheten och studieron i skolan. Skolministern Lina Axelsson Kihlblom. Foto: Alex Ataseven/Regeringen.

Men undersökning visade tydliga olikheter mellan barn olika åldersgrupper. Bland barn i åldrar 13-14 år anser fler att det är viktigt med att ha vänner, medan äldre 15-17 år, framför allt tjejer i högre utsträckning, anser att det är viktigt att skolan inte stressar eleverna.

– Barn omfattas av skolplikt och går i skolan 20 000 timmar av sina liv så det är självklart att skolan måste vara en plats där varje barn trivs, känner sig tryggt och mår bra, säger Jägerskog.

Viktigast i skolan enligt barn i Sifo-undersökningen:  

  1. Lugn & ro på lektionerna  
  2. Att få känna sig trygg i skolan 
  3. Möjlighet till stöd om man behöver hjälp i skolarbetet  
  4. Att ha vänner  
  5. Kunniga lärare   

Läs även: – Mobilförbud i skolor – Södertäljebor tycker till

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 september 2022 05:00
Senast uppdaterad: 15 september 2022 08:56

INSÄNDARE: Ansvarslös publicering spär på rasism

Mobil-iphone-Pexels

Foto: Pexels

I LTs val att publicera insändaren ”Följ regler – eller lämna landet” visar tidningen en oroande brist på redaktionellt ansvar. 

Att sprida generaliseringar och peka ut en hel grupp människor baserat på handlingar av en fåtal, bidrar till en förgiftad och polariserad debatt. 

Insändarens språkbruk och idéer om deportation baserade på förmodat ursprung är inte bara moraliskt förkastliga utan spär också på rasistiska stereotyper. Det är dags för tidningen att reflektera över vilken typ av samtal ni faciliterar och bidra till en mer konstruktiv och respektfull samhällsdebatt.

Ansvarslöst att ge plats åt rasism. 

/Invandrare från 1972

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 10:47
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Hon vinner nyinstiftade priset Guldfjärilen

Tom.t

Guldfjärilens vinnare, Sabina Meimermondt
Foto: Niclas Carlsson

Guldfjärilen, ett nytt pris instiftat av Hands-On-Science för att uppmärksamma pedagogiska innovationer inom naturvetenskap och teknik, har tilldelats Sabina Meimermondt. Ceremonin ägde rum på Tom Tits Experiment, känt för sitt engagemang inom STEM-utbildning.

I syfte att hylla innovativa pedagogiska insatser inom de naturvetenskapliga ämnena och teknik har Hands-On-Science, i samarbete med Lekolar, instiftat priset Guldfjärilen. Priset syftar till att erkänna de som skapat möjligheter för ett lustfyllt och likvärdigt lärande. Under en ceremoni hos Tom Tits tilldelades Sabina Meimermondt detta prestigefyllda pris samt en vinstcheck på 50.000 kronor.

– Årets vinnare av Guldfjärilen är en eldsjäl som inspirerar både elever och andra lärare. Hon skapar magi med de naturvetenskapliga ämnena redan från förskoleklass, säger Utbildningspedagog Sofia Winerdal, Hands-On Science. 

(Annonslänk)

Evenemanget blev även en plattform för invigningen av ett nytt Makerspace på Tom Tits Experiment, utvecklat i nära samarbete med Lekolar. Det nya skaparutrymmet är utformat för att främja upptäckarglädje och kreativitet, med hjälp av återbruksmöbler och flexibel inredning anpassad för dynamiskt lärande. Visionen bakom Makerspace och samarbetet med Lekolar är att göra lärande tillgängligt och engagerande för alla, vilket speglas i användningen av roliga och utbildande bygg- och konstruktionsprodukter.

– Makerspace är en attraktiv plats för skapande i alla åldrar och storlek på grupper. Här skapar barn och ungdomar prototyper av sina idéer ena dagen och vuxna konferensgrupper sitter i kreativa möten nästa dag, säger Tiffany Alnefelt, pedagog och partnerskapsansvarig på Tom Tit.

Genom Guldfjärilen och det nya Makerspace stärker Tom Tit och Lekolar sitt åtagande att inspirera till ett positivt förhållningssätt till STEM, och markerar vikten av innovativt och tillgängligt lärande i naturvetenskap och teknik.

– Lustfyllt lärande är kärnan i Tom Tits verksamhet, vilket vi verkligen kan satsa på i samarbetet med Lekolar. Med vårt gemensamma arbete och det vi åstadkommer tillsammans, gör vi skillnad för barn och unga i samhället, säger Tiffany Alnefelt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 19:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors