Företag i fokus:

Det här anser barn vara viktigast för en god skolgång

24878c59-cc5b-443c-8c98-2a5dc538849c

Bris pressbild.

I början på augusti trädde en nya lagen i kraft där mobilförbud införts i alla skolor.

Och i samband med skolstarten har barn fått tycka till, i en ny Sifo-undersökning, om vad de anser är viktigast i skolan.

Undersökningen, som utförts på uppdrag av Bris, visar tydligt vad barn anser vara viktigt för en god skolgång. En av de viktigaste punkterna enligt barnen var lugn och ro på lektionerna, samt att känna sig trygg i skolan.

– För att veta vad barn behöver och själva efterfrågar behöver vuxna inhämta barns egna tankar och åsikter, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris.  

I Sifo-undersökningen lyfte de tillfrågade barnen, i olika åldrar, även vikten av att ha vänner som centrala delar och kunniga lärare. Enligt undersökningen vill många ha hjälp att hantera skolstress kopplat till krav och prestationer och visare en bristande framtidstro när skolarbetet inte går bra.

Den 1 augusti införde regeringen mobilförbud under lektionstid för att stärka tryggheten och studieron i skolan. Skolministern Lina Axelsson Kihlblom. Foto: Alex Ataseven/Regeringen.

Men undersökning visade tydliga olikheter mellan barn olika åldersgrupper. Bland barn i åldrar 13-14 år anser fler att det är viktigt med att ha vänner, medan äldre 15-17 år, framför allt tjejer i högre utsträckning, anser att det är viktigt att skolan inte stressar eleverna.

– Barn omfattas av skolplikt och går i skolan 20 000 timmar av sina liv så det är självklart att skolan måste vara en plats där varje barn trivs, känner sig tryggt och mår bra, säger Jägerskog.

Viktigast i skolan enligt barn i Sifo-undersökningen:  

  1. Lugn & ro på lektionerna  
  2. Att få känna sig trygg i skolan 
  3. Möjlighet till stöd om man behöver hjälp i skolarbetet  
  4. Att ha vänner  
  5. Kunniga lärare   

Läs även: – Mobilförbud i skolor – Södertäljebor tycker till

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 september 2022 05:00
Senast uppdaterad: 15 september 2022 08:56

Kommuner i samarbete för att rädda sjöar från övergödning

E4FCA1C9-A913-4F72-B18C-3A4231F73AA2

Foto: Södertälje kommun

Uttran och Utterkalven, två pittoreska sjöar som delas av kommunerna Botkyrka, Salem och Södertälje, kämpar mot övergödning. Nu går kommunerna samman för att återställa och bevara dessa sjöar.

Många av våra sjöar runt om i landet lider av föroreningar och övergödning. Uttran och Utterkalven är inget undantag, och deras ekosystem har länge stått under hot på grund av detta allvarliga problem.

I en gemensam insats för att återställa och skydda dessa sjöar har kommunerna beslutat att ta till en innovativ lösning: aluminiumbehandling av vattnet. Denna teknik har använts framgångsrikt på andra håll för att bekämpa övergödning och förbättra vattenkvaliteten. Genom att tillsätta aluminiummineraler till sjövattnet, kan näringsämnen som kväve och fosfor bindas upp och minskar därmed risken för övergödning.

Aluminiumbehandlingen är planerad att pågå under september och oktober, och för den intresserade ges möjligheten att lära sig mer om arbete. Båtturer kommer att anordnas där deltagarna får möjlighet att se behandlingen i aktion och samtidigt lära sig mer om vattenvård. Det första tillfället är den 19 september med avgång klockan 16 och 17.

För de som är intresserade av att delta finns sex möjliga tillfällen att anmäla sig till. Varje båttur beräknas ta cirka en timme och kommer att utgå från Rönninge och tar ungefär 20 minuter att köra dit från Södertälje.

Just nu är följande sex tillfällen möjliga för allmänheten att anmäla sig till:

  • Tisdag 19/9 – klockan 16.00 och klockan 17.00
  • Måndag 25/9 – klockan 15.00 och klockan 16.00
  • Onsdag 4/10 – klockan 15.00 och klockan 16.00

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 10:46
Senast uppdaterad: 16 september 2023 10:46

Grönt ljus för nattåg från Södertälje till Europas hjärta

Södertälje_Syd. Foto. Creative Commons

Foto: Creative Commons

Nattåget, som gör ett stopp i Södertälje innan tåget rullar vidare ner mot Europas hjärta, får grönt ljus av SJ. – Det är jätteroligt att kunna ge det här beskedet, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

Fram till förra veckan var planen att tågen skulle avsluta sin resa i Hamburg efter den sista dagen i september i år. Nu har SJ beslutat att ändra ruttplanen och låta tågen fortsätta till Berlin även efter den 1 oktober.

– Det är verkligen goda nyheter, resenärerna har visat stort intresse från start för att resa till Berlin med Euronight. Tack vare en ny överenskommelse med vår tyska samarbetspartner kan vi även fortsatt köra daglig trafik hela sträckan till Berlin, säger Christer Litzell.

Detta beslut har föranletts av det överraskande höga intresset från både privatresenärer och företagsresenärer som väljer tåget för sina affärsresor till olika evenemang och konferenser på kontinenten.

– Vi har också sett ett större resande än vi väntat oss från tyska resenärer som tar tåget till Sverige. I Tyskland har linjen blivit väldigt uppmärksammad, säger affärschefen Litzell.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 september 2023 21:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors