Företag i fokus:

Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Alex Ataseven (1)

Foto: Alexander Isa.

Han har arbetat på samma plats i två decennier och tar dagligen hand om tusentals kunder. I år har det gått 20 år sedan Alexander Berg började arbeta som butikschef på Pressbyrån på centralstationen i Södertälje.

– Jag kan arbeta i 20 år till, säger han glatt till Telgenytt.

Alexander Berg började sin karriär som vikarie på Pressbyrån i Stockholm i januari 1996. Det var hans mormor som tipsade honom om att söka tjänsten. Sex år senare, år 2002, fick han tjänsten som butikschef på Pressbyrån vid Södertälje Central, och 20 år senare står han fortfarande kvar på samma plats.

Alexanders härliga morgonhumör på Pressbyrån är ett uppskattat inslag innan avfärd med pendeln.
Foto: Alexander Isa.

Två år senare, 2004, kom nästa möjlighet då Alexander Berg fick chansen att vara sin egen chef, en möjlighet han tog tillvara på.

– År 2004 blev Pressbyrån en franchise och då fick jag driva butiken själv. Jag gick från att vara butikschef till franchisetagare, säger han.

Idag finns det cirka 300 Pressbyråer runt om i Sverige, och de tillhör koncernen Reitan Convenience Sweden AB, som även äger 7-Eleven och Shell.

Har du någon gång under dessa tjugo år på Pressbyrån funderat på att arbeta med något annat?

– Tanken har slagit mig, men det är svårt att veta vad man annars skulle göra. Jag gillar att träffa nya människor och jag trivs med det jag gör. Jag har jobbat här i tjugo år och kan jobba i tjugo år till, säger Alexander Berg.

Två decennier har passerat sedan starten, men när Alexander blickar tillbaka ser han glädjen i att ha ett arbete där han får träffa många människor.

– Ingen dag är den andra lik. Ibland händer det roliga saker, men ibland kan det även uppstå tråkiga händelser. Men det är alltid något som händer, säger han.

Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån i Södertälje.
Foto: Nicole Barsoum.

Men goda minnen finns det gott om.

Ett av de bästa under dessa 20 år är när hans Pressbyrå i Södertälje vann det prestigefulla priset ”Årets Pressbyrån” 2013 och utsågs därmed till Sveriges bästa butik.

Ett sämre minne han delar med sig av är tiden under pandemin när de endast fick ha ett maxantal på åtta kunder åt gången i butiken.

– Det var svårt att få folk att hålla sig till det, säger Alexander. 

Vad är den största skillnaden idag jämfört med tjugo år sedan?

– Att fler personer nu vet vem jag är. Det kan hända när man är ute och handlar att folk känner igen en, vilket kan vara kul, avslutar Alexander Berg.

Text: Nicole Barsoum.

Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2022 13:11
Senast uppdaterad: 14 maj 2024 03:23

Larm om rökutveckling från Södertälje sjukhus

Brandbild-raddningstjanst

Arkivbild: Alexander Isa

På måndagsmorgonen larmades räddningstjänsten om rökutveckling på sjukhusets fastigheter på Erik Dahlbersväg. Enligt uppgifter ska började det ryka från ett batteri.

Det var vid klockan 08:27 på måndagsmorgonen som flera räddningsenheter ryckte ut att SOS Alarm fått samtal uppgifter om en brand på Södertälje sjukhus, Hus 20. När räddningstjänsten väl kom till platsen visade det sig att det rörde sig om en rökutveckling i ett batteri.

– Det är rökutveckling i ett batteri i ett batteridropp som vi tagit ut från fastigheten. Varför det har blivit rökutveckling i batteri vet vi inte, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

För närvarande arbetar räddningstjänsten fortfarande på platsen för att vädra och säkra platsen, men ingen avdelning inom sjukhuset har drabbats av branden.

– Vi är fortfarande kvar på platsen. Det inträffade i ett teknikrum i ett av sjukhusets lokaler, men det är ett rum som är byggt för att ha batterier och el. Det är inte inne på en avdelning, säger räddningstjänsten

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juni 2023 07:54
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 08:08

Hon blir sjukhusets nya chefläkare – ”Ska bli spännande”

Ahl

Foto: Södertälje Sjukhus.

Annica Ahl har utsetts till en av sjukhusets två ordinarie chefläkare och kommer att ingå i sjukhusets ledningsgrupp. Hon tillträder rollen hösten 2023.

– Jag ser fram emot att få lära känna ett nytt lagom stort sjukhus med brett sjukvårdsuppdrag. Det ska bli spännande att få se hur jag med mina tidigare erfarenheter kan bidra till bästa möjliga kvalitet och patientsäkerhet på Södertälje sjukhus, säger Annica Ahl.

Hon är specialist inom internmedicin och kardiologi samt överläkare och har många års erfarenhet. Bland annat från Capio S:t Görans sjukhus, där hon varit sektionschef för hjärtverksamheten sedan 2012 och verksamhetschef för Hjärtkliniken sedan 2017. Ahl är även engagerad i förbättringsarbete, utveckling och kvalitetssäkring i tvärprofessionella team.

Med sin gedigna erfarenhet inom akutsjukvård samt chefs- och ledningsuppdrag på flera nivåer, väntas Ahl att bidra till sjukhusets utveckling. Hon tillträder sin roll som chefläkare på Södertälje sjukhus den 1 oktober 2023.

– Jag är väldigt glad över att kunna hälsa Annica välkommen till Södertälje sjukhus. Annicas långa erfarenhet av förbättringsarbete med fokus på kvalitet och patientsäkerhet och stora engagemang för personcentrering och patientinvolvering blir en stor tillgång i arbetet med att leda och utveckla sjukhuset, säger Anna Gerber Ekblom, VD på Södertälje sjukhus.

Läs även: – Här inviger Södertälje sjukhus sin nya huvudentré

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juni 2023 07:22
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 07:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors