Företag i fokus:

Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Alex Ataseven (1)

Foto: Alexander Isa.

Han har arbetat på samma plats i två decennier och tar dagligen hand om tusentals kunder. I år har det gått 20 år sedan Alexander Berg började arbeta som butikschef på Pressbyrån på centralstationen i Södertälje.

– Jag kan arbeta i 20 år till, säger han glatt till Telgenytt.

Alexander Berg började sin karriär som vikarie på Pressbyrån i Stockholm i januari 1996. Det var hans mormor som tipsade honom om att söka tjänsten. Sex år senare, år 2002, fick han tjänsten som butikschef på Pressbyrån vid Södertälje Central, och 20 år senare står han fortfarande kvar på samma plats.

Alexanders härliga morgonhumör på Pressbyrån är ett uppskattat inslag innan avfärd med pendeln.
Foto: Alexander Isa.

Två år senare, 2004, kom nästa möjlighet då Alexander Berg fick chansen att vara sin egen chef, en möjlighet han tog tillvara på.

– År 2004 blev Pressbyrån en franchise och då fick jag driva butiken själv. Jag gick från att vara butikschef till franchisetagare, säger han.

Idag finns det cirka 300 Pressbyråer runt om i Sverige, och de tillhör koncernen Reitan Convenience Sweden AB, som även äger 7-Eleven och Shell.

Har du någon gång under dessa tjugo år på Pressbyrån funderat på att arbeta med något annat?

– Tanken har slagit mig, men det är svårt att veta vad man annars skulle göra. Jag gillar att träffa nya människor och jag trivs med det jag gör. Jag har jobbat här i tjugo år och kan jobba i tjugo år till, säger Alexander Berg.

Två decennier har passerat sedan starten, men när Alexander blickar tillbaka ser han glädjen i att ha ett arbete där han får träffa många människor.

– Ingen dag är den andra lik. Ibland händer det roliga saker, men ibland kan det även uppstå tråkiga händelser. Men det är alltid något som händer, säger han.

Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån i Södertälje.
Foto: Nicole Barsoum.

Men goda minnen finns det gott om.

Ett av de bästa under dessa 20 år är när hans Pressbyrå i Södertälje vann det prestigefulla priset ”Årets Pressbyrån” 2013 och utsågs därmed till Sveriges bästa butik.

Ett sämre minne han delar med sig av är tiden under pandemin när de endast fick ha ett maxantal på åtta kunder åt gången i butiken.

– Det var svårt att få folk att hålla sig till det, säger Alexander. 

Vad är den största skillnaden idag jämfört med tjugo år sedan?

– Att fler personer nu vet vem jag är. Det kan hända när man är ute och handlar att folk känner igen en, vilket kan vara kul, avslutar Alexander Berg.

Text: Nicole Barsoum.

Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2022 13:11
Senast uppdaterad: 14 maj 2024 03:23

Inkomstklyftorna växer i landet – Södertälje går mot strömmen

Södertälje

Bild: Alexander Isa.

En ny sammanställning från SCB visar att inkomstklyftorna i Sverige ökar, där tre av fyra kommuner har ökat andelen invånare som bor i hushåll med låg ekonomisk standard under åren 2015–2021. Men i Södertälje kommun är utvecklingen annorlunda.

– I Södertälje kommun bodde 18,6 procent av invånarna i hushåll med låg ekonomisk standard 2021. Det är en minskning med 1,4 procentenheter sedan 2015, säger Peter Gärdqvist, utredare på SCB.

Enligt SCB bodde 14,2 procent av Sveriges befolkning i hushåll med låg ekonomisk standard år 2021, vilket är en ökning med drygt en halv procentenhet sedan 2015. Samtidigt ökade andelen med hög ekonomisk standard till 5,7 procent under samma period.

I Södertälje är andelen personer i hushåll med hög ekonomisk standard varit relativt oförändrad mellan 2015 och 2021.

Hushållens ekonomiska standard beräknas utifrån deras totala disponibla inkomst, som på riksnivå har ökat varje år sedan mitten av 1990-talet. Men utvecklingen ser olika ut i olika kommuner. En annan måttstock för att mäta inkomstfördelning är ginikoefficienten, som visar att inkomstskillnaderna var relativt oförändrade i Södertälje kommun mellan 2015 och 2021.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 juni 2023 00:13

Fick missfall och vårdades akut efter lång väntetid

Sodertalje-Sjukhus Foto Alex Ataseven

Arkivbild: Alexander Isa

En gravid kvinna fick missfall efter att hon upplevde svåra smärtor och fick vänta tio timmar på operation. Nu har Södertälje sjukhus anmält sig själva till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, för incidenten.

Det var den 22 december som kvinnan i vecka 15 av graviditeten anlände med ambulans till akutmottagningen i Södertälje med smärtor som visade sig vara en bukhinneinflammation.

Två dagar tidigare hade kvinnan genomgått en blindtarmsoperation på ett annat sjukhus. Sjukhuset i Södertälje beslutade att genomföra en provtagning och röntgenundersökning och övervakades i fler timmar. Cirka fyra timmar efter att kvinnan anlände till akutmottagningen skickades hon vidare till nästa sjukhus på grund av att sjukhuset i Södertälje var fullbelagt. Där fick hon vänta ytterligare sex timmar, totalt 10 timmars väntetid, innan beslut togs om en ny akut operation.

Dagen efter operationen drabbades kvinnan av ett missfall och behövde vårdas på intensivvårdsavdelningen i sex dagar.

”Patientens tillstånd var mycket allvarligt och borde ha lett till omedelbar överföring till högre vårdnivå och operation. Det kan inte uteslutas att konsekvenserna för patienten hade blivit mindre omfattande om hon kommit tidigare till operation.”, skriver Södertälje sjukhus i Lex Maria anmälan till IVO.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juni 2023 05:00
Senast uppdaterad: 23 juni 2023 00:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors