Företag i fokus:

Ellastbilarna väntas utgöra hälften av Scanias försäljning

Scania Levin

Pressbilder. Montage: Alex Ataseven.

Scania satsar allt mer på utsläppsfria fordon och visade just nu upp framtidens transportlösningar i en mässa i Tyskland.

Försäljningen av nya elektriska lastbilar väntas att stiga kraftigt kommande år och 2030 förväntar Scania att de kommer att utgöra hälften av företagets försäljningsvolym.

På transportmässan IAA 2022 i Hannover fick besökarna se de nya elektrifierade lastbilen som ingår i ett system med digitala och uppkopplade tjänster och laddning. 

Mässan i Hannover öppnade under måndagen och pågår fram till söndag den 25 september. Där kommer Scania visa fjorton fordon, de flesta av dem elektriska, med varierat utbud som fungerar för de allra flesta applikationer

– På vår elektrifieringsresa lämnar vi stadens begränsningar bakom oss och siktar vidare mot motorvägsförbindelser mellan städer. Det är nu ett faktum att vi idag kan elektrifiera alla tunga transportapplikationer, säger Scanias VD och koncernchef Christian Levin i ett pressmeddelande.

Scanias VD och koncernchef Christian Levin. Pressbild.

Scanias nya megawatt-laddning, som just nu montera för att möjliggöra långa motorvägstransporter, kan ladda en lastbil för 4,5 timmars körning på endast 45 minuter.

Nu visar indikationer att Scanias andel sålda elfordon kommer att öka drastiskt de närmaste åren. Till år 2030 förväntas de att utgöra hälften av företagets volym av nya sålda fordon.

– Allt eftersom vi satsar mer på utsläppsfria fordon ökar vi också fokus på andra källor till utsläpp. Scania visar än en gång vägen genom att sätta industrins högsta målsättning för utfasning av fossilt i vår leverantörskedja. Vi har identifierat fyra ”hotspots” – batterier, stål, aluminium och gjutjärn – som tillsammans står för mer än 80% av utsläppen i leverantörskedjan. Till 2030 kommer vi ha sänkt utsläppen från dessa hotspots med mellan 60 och 85%, säger Christian Levin.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2022 07:00
Senast uppdaterad: 20 september 2022 21:23

Dramatisk vändning – Nordic United föll i slutminuterna

IMG_8940

Skärmdump: Nordic United.

I en händelserik match med många vändningar lyckades IFK Göteborg vända underläge till seger mot Nordic United. Matchen bjöd på flera mål och en avslutning med två mål på stopptid.

Södertäljelaget Nordic United visade prov på starkt motstånd mot IFK Göteborg under säsongens första tävlingsmatch i Svenska cupen. Nordic tog ledningen med 1–0 genom Yoann Fellrath och utökade sedan ledningen till 2–0 tack vare 15-årige Johannes Tahan.

IFK Göteborg reducerade innan halvtid, men missade sedan en straff i andra halvlek. I målet stod Uniteds nyförvärv, 18-årige Angelo Melkemichel, Nordic Uniteds nya talang, som räddade den första av två straffar och imponerade i sitt första framträdande. Trots detta lyckades Thomas Santos kvittera för Göteborg, men Nordic United återtog ledningen med 3–2 och höll ledningen till slutminuterna.

Men Göteborgs straffmissare fick en andra chans när de tilldelades en andra straff i matchens 93:e minut. Två minuter senare kunde Göteborgs Kolbeinn Thordarson sätta det avgörande målet i den femte tilläggsminuten, vilket säkrade en 4–3-seger för Blåvitt.

Uniteds nya förvärv, målvakten Angelo Melkemichel.
Foto. Nordic United

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2024 21:01
Senast uppdaterad: 18 februari 2024 21:01

Polisinsats i Västergård – En person gripen

C26DE974-96A0-4E20-B716-78465CF6B9BA

Läsarbild

En stor polisinsats pågår i Västergård där en person har gripits efter ett larm som inkom till polisen under söndagseftermiddagen.

På söndagseftermiddagen vid 16.23 mottog polisen ett larm om en händelse vid Erikshällsgatan i Västergård. En omfattande polisinsats har inletts, där flera polisbilar tillsammans med räddningstjänst och ambulans snabbt anlände till platsen. Polisen bekräftar att utredningsåtgärder genomförs i en fastighet i området, men detaljer kring händelsen hålls för tillfället konfidentiella.

En person har frihetsberövats i samband med insatsen och en brottsutredning har påbörjats. Polisen har i ett uttalande på sin hemsida angivit att ”av integritetsskäl” kan de inte lämna ytterligare information vid denna tidpunkt.

Det är ännu oklart om någon person skadats under händelsen. Enligt uppgifter till Telgenytt tyder på att insatsen varit omfattande, med upp till fem polisbilar samt insatser från räddningstjänsten och ambulans på plats. Mer information väntas bli tillgänglig allteftersom utredningen fortskrider.

Se film från platsen här via Telgenytts nystartade Snapchat-konto.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2024 19:34
Senast uppdaterad: 18 februari 2024 19:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors