Företag i fokus:

Ellastbilarna väntas utgöra hälften av Scanias försäljning

Scania Levin

Pressbilder. Montage: Alex Ataseven.

Scania satsar allt mer på utsläppsfria fordon och visade just nu upp framtidens transportlösningar i en mässa i Tyskland.

Försäljningen av nya elektriska lastbilar väntas att stiga kraftigt kommande år och 2030 förväntar Scania att de kommer att utgöra hälften av företagets försäljningsvolym.

På transportmässan IAA 2022 i Hannover fick besökarna se de nya elektrifierade lastbilen som ingår i ett system med digitala och uppkopplade tjänster och laddning. 

Mässan i Hannover öppnade under måndagen och pågår fram till söndag den 25 september. Där kommer Scania visa fjorton fordon, de flesta av dem elektriska, med varierat utbud som fungerar för de allra flesta applikationer

– På vår elektrifieringsresa lämnar vi stadens begränsningar bakom oss och siktar vidare mot motorvägsförbindelser mellan städer. Det är nu ett faktum att vi idag kan elektrifiera alla tunga transportapplikationer, säger Scanias VD och koncernchef Christian Levin i ett pressmeddelande.

Scanias VD och koncernchef Christian Levin. Pressbild.

Scanias nya megawatt-laddning, som just nu montera för att möjliggöra långa motorvägstransporter, kan ladda en lastbil för 4,5 timmars körning på endast 45 minuter.

Nu visar indikationer att Scanias andel sålda elfordon kommer att öka drastiskt de närmaste åren. Till år 2030 förväntas de att utgöra hälften av företagets volym av nya sålda fordon.

– Allt eftersom vi satsar mer på utsläppsfria fordon ökar vi också fokus på andra källor till utsläpp. Scania visar än en gång vägen genom att sätta industrins högsta målsättning för utfasning av fossilt i vår leverantörskedja. Vi har identifierat fyra ”hotspots” – batterier, stål, aluminium och gjutjärn – som tillsammans står för mer än 80% av utsläppen i leverantörskedjan. Till 2030 kommer vi ha sänkt utsläppen från dessa hotspots med mellan 60 och 85%, säger Christian Levin.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2022 07:00
Senast uppdaterad: 20 september 2022 21:23

Dömd till över 20 års fängelse i Portugal – Överklagar dom

A12ADCA4-9E9B-4F75-9932-087CED4D2B7C

Bild/Foto: Polisen/Diego Delso

Den person som polisen utpekar som ledare för Ronnafalangen dömdes till över 20 års fängelse för mord i Portugal. Nu vill han bli frikänd och har överklagat domen.

(Annonslänk)

Mordet, som skakade den lilla staden Setúbal i södra Portugal den 27 november 2022, involverade den 20-årige modellen och studenten Tiago Danu, som avled efter att ha försökt ingripa i ett bråk. En 28-årig Södertäljebo, utpekad som ledare för ett kriminellt nätverk, dömdes till 20 år och sju månaders fängelse av en portugisisk domstol för mordet.

Händelsen utspelade sig efter att 28-åringen blivit av med ett bankkort och i sitt sökande efter den ansvarige uppstod ett tumult där Danu knivhöggs till döds. Utöver fängelsestraffet har nätverksledaren ålagts att betala 180 000 euro, motsvarande över två miljoner kronor, i skadestånd till offrets familj.

Samtidigt som han avtjänar sitt straff i Portugal, är han även häktad i sin frånvaro i Sverige för synnerligen grovt narkotikabrott. Han misstänks ha spelat en central roll i en omfattande operation som involverar transporter, förvaring och distribution av kokain och cannabis.

Nu rapporterar LT att han överklagar domen.

– Han misstänks ju även för synnerligen grovt narkotikabrott i ett ärende här i Södertälje som avgörs nu i hovrätten. Blir han fri lär det tas upp på nytt, säger en polis till tidningen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2024 13:57
Senast uppdaterad: 18 februari 2024 13:57

Investerar tre miljarder på ny canceranläggning i USA

Astra Pressbild

AstraZeneca i Södertälje
Pressbild

Läkemedelsföretaget planerar att investera 300 miljoner dollar i en ny anläggning för cellterapi i Rockville, Maryland, ett steg som förväntas generera över 150 nya arbetstillfällen och främja cancerforskningen.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

Enligt ett nyligen utgivet pressmeddelande kommer anläggningen att spela en central roll i bolagets forskning och utveckling, specifikt inriktad på cellterapier för behandling av olika former av cancer samt förberedelser inför framtida kommersiella lanseringar.

Den nya investeringen på 300 miljoner dollar, cirka 3 miljarder kronor, förväntas inte bara bidra till vetenskapliga genombrott inom cancerbehandling, utan också skapa mer än 150 nya arbetstillfällen. Initialt kommer anläggningen att inrikta sig på produktionen av cellterapier för att stödja kliniska prövningar, men det finns planer på att bredda verksamheten till att omfatta fler områden inom läkemedelsutveckling.

Denna investering representerar ett betydande steg för läkemedelsföretaget, som redan har säkrat leasingavtalet för en byggnad i Rockville. Genom denna satsning understryker företaget sitt engagemang för att vara i framkant inom life science-industrin och sitt mål att leverera innovativa behandlingsmetoder till patienter globalt.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 februari 2024 01:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors