Företag i fokus:

Ellastbilarna väntas utgöra hälften av Scanias försäljning

Scania Levin

Pressbilder. Montage: Alex Ataseven.

Scania satsar allt mer på utsläppsfria fordon och visade just nu upp framtidens transportlösningar i en mässa i Tyskland.

Försäljningen av nya elektriska lastbilar väntas att stiga kraftigt kommande år och 2030 förväntar Scania att de kommer att utgöra hälften av företagets försäljningsvolym.

På transportmässan IAA 2022 i Hannover fick besökarna se de nya elektrifierade lastbilen som ingår i ett system med digitala och uppkopplade tjänster och laddning. 

Mässan i Hannover öppnade under måndagen och pågår fram till söndag den 25 september. Där kommer Scania visa fjorton fordon, de flesta av dem elektriska, med varierat utbud som fungerar för de allra flesta applikationer

– På vår elektrifieringsresa lämnar vi stadens begränsningar bakom oss och siktar vidare mot motorvägsförbindelser mellan städer. Det är nu ett faktum att vi idag kan elektrifiera alla tunga transportapplikationer, säger Scanias VD och koncernchef Christian Levin i ett pressmeddelande.

Scanias VD och koncernchef Christian Levin. Pressbild.

Scanias nya megawatt-laddning, som just nu montera för att möjliggöra långa motorvägstransporter, kan ladda en lastbil för 4,5 timmars körning på endast 45 minuter.

Nu visar indikationer att Scanias andel sålda elfordon kommer att öka drastiskt de närmaste åren. Till år 2030 förväntas de att utgöra hälften av företagets volym av nya sålda fordon.

– Allt eftersom vi satsar mer på utsläppsfria fordon ökar vi också fokus på andra källor till utsläpp. Scania visar än en gång vägen genom att sätta industrins högsta målsättning för utfasning av fossilt i vår leverantörskedja. Vi har identifierat fyra ”hotspots” – batterier, stål, aluminium och gjutjärn – som tillsammans står för mer än 80% av utsläppen i leverantörskedjan. Till 2030 kommer vi ha sänkt utsläppen från dessa hotspots med mellan 60 och 85%, säger Christian Levin.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2022 07:00
Senast uppdaterad: 20 september 2022 21:23

Här skrapar Södertäljebon Flour en halv miljon kronor

IMG_9017

Skärmdump TV4

Onsdagsmorgonen blev en uppfriskande sådan när Södertäljebon Flour lyckades skrapa fram en halv miljon i TV4:s Nyhetsmorgon. – För vinsten vill jag resa till mitt favoritresmål Italien. Antingen Rom, Milano eller Venedig, självklart vill jag ta med mig Gbraiel, säger hon.

Flour från Södertälje fick sin tur i strålkastarljuset som dagens Trisskrapare i TV4 Nyhetsmorgon, där hon skrapade fram en vinst på 500 000 kronor.

Det var i slutet av oktober som Flour fick en överraskning när hon via en onlinelott skrapade fram tre TV-symboler, vilket ledde henne till TV-studion och TV4:s offentliga dragning.

– Jag trodde först inte att jag såg rätt, så jag ringde Gbraiel som kunde intyga att det stämde, berättade Flour.

(Annonslänk)

Med systersonen hejande från sidlinjen fylldes studion med jubel när den efterlängtade vinstsumman avslöjades. En vinst som hon planerar att använda till en längtad resa till Italien tillsammans med sin systerson Gbraiel.

– Vilken fantastisk morgon och vinst, stort grattis! Nu hoppas jag Flour och Gbraiel får en underbar resa till Italien. Flour är årets sjätte vinnare från Stockholms län som skrapat Triss i TV4 Nyhetsmorgon, säger Filippa Jartén, vinnarkommunikatör på Svenska Spel Tur.

Södertäljebon Flour
Foto: Svenska spel

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 16:04
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 16:04

SENASTE NYTT: Populära elektronikkedjan öppnar i Södertälje

Netonnet Lagershop

NetOnNet etablerar i Södertälje hösten 2024.
Pressbild.

NetOnNet, ett av Sveriges ledande företag inom hemelektronik, meddelade under onsdagen att de öppnar en ny Lagershop i Södertälje. – Vi har länge letat efter bra lokaler i Södertälje och är nu mycket glada över att ha hittat helt rätt, säger Peter Andersson, etableringsansvarig.

NetOnNet utökar sin satsning på fysiska butiker med öppningen av en ny Lagershop i Södertälje under hösten, belägen i nybyggda lokaler med utmärkt skyltläge nära E20. Detta blir en del av NetOnNets ambition att komplettera sin e-handel och stärka sitt omnikanalerbjudande, vilket redan inkluderar 31 Lagershoppar.

– Södertälje har varit en vit fläck på vår karta, där vi länge har velat etablera oss med en Lagershop. Det bor väldigt många människor i Södertälje som nu får möjlighet att besöka oss fysiskt på hemmaplan och vår data visar att Södertälje är en stad som passar väl ihop med våra målgrupper. Att finnas på plats fysiskt på en ort gynnar även den digitala handeln, det är väldigt tydligt för oss och bekräftar styrkan i vårt omnikanalkoncept. Vi gläder oss nu till att komma närmare och stärka vår relation till alla kunder i Södertälje genom att kunna erbjuda hemelektronik till lagerpris i fysisk miljö där de bor, säger Sofie Struwe Chief Commercial Officer (CCO) för NetOnNet.

(Annonslänk)

Den nya butiken i Södertälje kommer att täcka en yta på cirka 3000 kvadratmeter och beräknas generera 15-20 arbetstillfällen, vilket bidrar till lokal sysselsättning och ekonomisk tillväxt. Detta ger även kommunens näringslivschef, Jonas Karlsson, uttryck för.

– Det är glädjande att NetOnNet väljer att etablerar sig i Södertälje, det är ett välkommet tillskott för både handel och näringsliv som ökar utbudet i kommunen och genererar nya arbetstillfällen, säger han.

Den nya Lagershop etableras bredvid Blomsterlandet och Byggmax, intill Vasa shoppingcenter och har ett framstående skyltläge mot E20.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 13:51
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 14:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors