Företag i fokus:

Ellastbilarna väntas utgöra hälften av Scanias försäljning

Scania Levin

Pressbilder. Montage: Alex Ataseven.

Scania satsar allt mer på utsläppsfria fordon och visade just nu upp framtidens transportlösningar i en mässa i Tyskland.

Försäljningen av nya elektriska lastbilar väntas att stiga kraftigt kommande år och 2030 förväntar Scania att de kommer att utgöra hälften av företagets försäljningsvolym.

På transportmässan IAA 2022 i Hannover fick besökarna se de nya elektrifierade lastbilen som ingår i ett system med digitala och uppkopplade tjänster och laddning. 

Mässan i Hannover öppnade under måndagen och pågår fram till söndag den 25 september. Där kommer Scania visa fjorton fordon, de flesta av dem elektriska, med varierat utbud som fungerar för de allra flesta applikationer

– På vår elektrifieringsresa lämnar vi stadens begränsningar bakom oss och siktar vidare mot motorvägsförbindelser mellan städer. Det är nu ett faktum att vi idag kan elektrifiera alla tunga transportapplikationer, säger Scanias VD och koncernchef Christian Levin i ett pressmeddelande.

Scanias VD och koncernchef Christian Levin. Pressbild.

Scanias nya megawatt-laddning, som just nu montera för att möjliggöra långa motorvägstransporter, kan ladda en lastbil för 4,5 timmars körning på endast 45 minuter.

Nu visar indikationer att Scanias andel sålda elfordon kommer att öka drastiskt de närmaste åren. Till år 2030 förväntas de att utgöra hälften av företagets volym av nya sålda fordon.

– Allt eftersom vi satsar mer på utsläppsfria fordon ökar vi också fokus på andra källor till utsläpp. Scania visar än en gång vägen genom att sätta industrins högsta målsättning för utfasning av fossilt i vår leverantörskedja. Vi har identifierat fyra ”hotspots” – batterier, stål, aluminium och gjutjärn – som tillsammans står för mer än 80% av utsläppen i leverantörskedjan. Till 2030 kommer vi ha sänkt utsläppen från dessa hotspots med mellan 60 och 85%, säger Christian Levin.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2022 07:00
Senast uppdaterad: 20 september 2022 21:23

En tredje person gripen för knivattacken i centrum

Polis

Foto: Alexander Isa

Efter en knivrelaterad händelse i en frisörsalong i centrala Södertälje greps två unga män, misstänkta för grov misshandel och försök till människorov. Nu har polisen gripit en tredje person, rapporterar LT.


Torsdagen den 1 februari blev en man i 20-årsåldern knivhuggen flera gånger i benet i en frisörsalong på Nygatan. Mannens skadorna beskrevs som lindriga.

Polisen agerade snabbt och kunde gripa en man två män, varav en av dem som tidigare varit under utredning för medhjälp i dödsskjutningen i Saltskog den 6 oktober 2022. Bägge misstänks för grov misshandel och försök till människorov i samband med knivattacken.

En tredje misstänkt person har gripits.

Enligt LT var den tredje gripne, som är i 20-årsåldern, anhållen i sin frånvaro redan dagen efter incidenten den 2 februari, men har lyckats hålla sig undan fram till nu. Enligt tidningens uppgifter sitter alla tre personer nu förvarade i häkte, samtliga misstänkta för grov misshandel och försök till människorov.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:12

Här sprider de kärlek – Delade ut 500 röda rosor

A89ABAA1-8A9E-4F00-AB1D-03D89F85F7BF

Foto: Privat.

I en unik gest för att sprida glädje och kärlek, tog ”We Are One Church Södertälje” initiativet att dela ut 500 rosor i staden under Alla hjärtans dag. – Det mottogs med stor tacksamhet, säger Christian Moche.

Alla hjärtans dag i Södertälje blev extra speciell i år tack vare ”We Are One Church Södertälje. Kyrkan genomförde en hjärtlig kampanj där 500 rosor delades ut till förbipasserande i olika delar av staden, inklusive Ronna, Fornhöjden, Centrum, Geneta, Blombacka, Moraberg och Veda. Aktionen syftade till att sprida kärlek och uppmuntran, samt att förmedla ett budskap om gemenskap och tacksamhet.

En handling av generositet och omtanke som mottagits varmt av mottagarna.

– Det var en glädje att få gå ut tillsammans och göra något gott för människor i vår stad. Det mottogs med stor tacksamhet, säger Christian Moche, från We Are One Church.

Christian Moche, från We Are One Church.
Foto: Privat

Genom att ge bort rosor ville kyrkan inte bara fira kärlekens dag, utan också skapa en plattform för samtal och positiv interaktion mellan stadens invånare.

Inte första gången den lokala kyrkan tar initiativ för samhället.

– Vi har tidigare genomfört flera andra initiativ; senast lämnade vi ut matkassar och presentkort till människor i nöd under jul och nyår, säger Christian Moche.

”We Are One Church Södertälje” är en aktiv del av lokalsamhället med regelbundna sammankomster på Oxbacksgatan 6, där de välkomnar alla till sina gudstjänster fredagar klockan 19:00 och söndagar från 12:00.

Representanter från We Are One Church besökte flera stadsdelar på alla hjärtans dag
Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2024 21:56
Senast uppdaterad: 15 februari 2024 22:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors