Företag i fokus:

Nya Södertäljealliansen petar bort rödgröna från makten

Montage Alex Ataseven

Boel Godner(S), Tage Gripenstam(C), Elof Hansjons(S), Lars Greger(MP), samtliga petas ner från sina positioner. Foto: Alex Ataseven/Södertälje kommun.

Nu är det klart – Nya Södertäljealliansen, som är ett samarbete mellan Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna, med stöd av Sverigedemokraterna och Realistpartiet, petet ner Rödgröna från makten i Södertälje.

På riksnivå var de rödgrönas nederlag ett faktum redan samma dag som alla röster räknades, men i Södertälje var det en kamp in i det sista.

Den tidigare gruppledaren David Winerdal (KD) markerade snabbt sin ståndpunkt vid rödgrönas sida och uteslöt helt ett samarbete med SD och RP. Ett uttalande som kom att väcka starka känslor bland Kristdemokraternas väljare som ville se en koalition med M och L, precis som på riksnivå.

Men Winerdal höll fanan högt och vek sig inte, trots den enorma kritiken.

I ett enhälligt beslut petades Winerdal ned med en omedelbar verkan från sin position och ersattes av Anna-Tuulia Syrjänen. Knappt en vecka senare krokar Syrjänen och KD arm nya partikollegor och ingår ett nytt samarbete som går under namnet Södertäljealliansen.

Det nya allianssamarbetet får tillräckligt med mandat att peta bort de rödgröna från makten och fråntar majoriteten i kommunfullmäktige.

KDs tidigare gruppledare, och kommunalråd, petades ner från sin position föregående vecka. Foto: Södertälje kommun.

Kommunfullmäktige är kommunens högsta beslutande organ och i Södertälje har Socialdemokraterna styrt staden i princip oavbrutet i cirka 100 år. Dagens besked om maktskiftet, och det nya allianssamarbetet, är historisk då Södertälje som stad varit unik i Sverige som en rödgrön dominerade kommun i flera decennier.

Ett långt rödgrönt styre är brutet och nu väntar en process där flera ordförandeposter och ordförandeskap i nämnder tas i anspråk av den nya Södertäljealliansen.

Boel Godner (S), Elof Hjansons (S), Tage Gripenstam (L) och Lars Greger (MP) förlorar sina positioner som kommunalråd i Södertälje.

Kommunstyrelsens nya ordförande blir Alexander Rosenberg (M).

Alexander Rosenberg, Moderaternas gruppledare och numera Kommunstyrelsens nya ordförande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2022 06:37
Senast uppdaterad: 22 september 2022 06:37

SENASTE NYTT: Ännu en högt uppsatt kommunchef avgår

8a2cb38b0fe5a836_org

Foto: Södertälje kommun

En högt uppsatt kommunchef sätter fokus på förändringar inom stadshuset. HR-direktören Johan Lefverström, 63, har meddelat sin avgång genom det interna nätverket för kommunanställda, enligt uppgifter till Telgenytt. Han blir den andra högt uppsatta kommunchefen som plötsligt avgår.

– Jag stortrivs med mitt jobb i Södertälje, det är här varit en jätterolig period i mitt yrkesliv, skriver HR-direktören, Johan Lefverström, genom kommunens privata nätverk.

Johan Lefverström har varit anställd inom kommunen i flera år, och de senaste åren har han varit en framträdande gestalt bakom det kritiserade initiativet att införa regelbundna bakgrundskontroller för samtliga anställda inom Södertälje kommun.

Ett initiativ som lett till flera JO-anmälningar och stark kritik från facket.

Under tisdagsmorgonen publicerades information om att har valt att säga upp sig samtiigt som processen för att rekrytera en ersättare inleds när en ny Stadsdirektör finns på plats.

I juni lämnade Stadsdirektören Stefan Holmark sin chefsposition efter knappt två år för ett nytt uppdrag. Men om 63-åriga Lefverström tar anställning någon annanstans efter tjänsten i Södertälje framgår dock inte.

– Nu vill jag få tid till annat i livet, avsluter HR-direktören.

Lefverström jobbar fram till slutet av oktober och avslutar därefter sin anställning med semester i november.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 13:02
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 13:08

Färre besökte årets festival – Så här många kom

372347109_999430211258686_4758124821735311127_n

Foto: Shamash Oyal

Tre dagars fullspäckat schema med många aktiviteter, uppträdanden, matupplevelser och tivoli. Dock hindrade vädret många från att besöka Södertäljefestivalen.

Efter en tvåårig paus gjorde Södertäljefestivalen sin efterlängtade comeback 2022 och imponerade genom att locka över 100 000 besökare. Årets festival mötte emellertid vissa utmaningar när det gällde besöksantalet, vilket delvis kan tillskrivas det ogynnsamma vädret.

Men trots att vädret satte käppar i hjulet för många potentiella besökare, lyckades tusentals ändå ta sig till stadskärnan för att delta i helgens festlighet. Centrumchefen Aljoša Lagumdžija, som Lt talat med, konstaterar dock att målet på 100 000 besökare inte nåddes.

– Det kom ungefär 96 000. Vi kom inte riktigt upp till vår målbild. Orsakerna är förstås det sämre vädret. Jag tror också att säkerhetsnivån som höjts i Sverige gjort att folk varit oroliga. Vi har fått många frågor om säkerheten. Kanske man valt att inte besöka festivalen, säger han till tidningen.

BILDEXTRA: Södertäljefestivalen

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 09:13
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 09:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors