Företag i fokus:

Nya Södertäljealliansen petar bort rödgröna från makten

Montage Alex Ataseven

Boel Godner(S), Tage Gripenstam(C), Elof Hansjons(S), Lars Greger(MP), samtliga petas ner från sina positioner. Foto: Alex Ataseven/Södertälje kommun.

Nu är det klart – Nya Södertäljealliansen, som är ett samarbete mellan Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna, med stöd av Sverigedemokraterna och Realistpartiet, petet ner Rödgröna från makten i Södertälje.

På riksnivå var de rödgrönas nederlag ett faktum redan samma dag som alla röster räknades, men i Södertälje var det en kamp in i det sista.

Den tidigare gruppledaren David Winerdal (KD) markerade snabbt sin ståndpunkt vid rödgrönas sida och uteslöt helt ett samarbete med SD och RP. Ett uttalande som kom att väcka starka känslor bland Kristdemokraternas väljare som ville se en koalition med M och L, precis som på riksnivå.

Men Winerdal höll fanan högt och vek sig inte, trots den enorma kritiken.

I ett enhälligt beslut petades Winerdal ned med en omedelbar verkan från sin position och ersattes av Anna-Tuulia Syrjänen. Knappt en vecka senare krokar Syrjänen och KD arm nya partikollegor och ingår ett nytt samarbete som går under namnet Södertäljealliansen.

Det nya allianssamarbetet får tillräckligt med mandat att peta bort de rödgröna från makten och fråntar majoriteten i kommunfullmäktige.

KDs tidigare gruppledare, och kommunalråd, petades ner från sin position föregående vecka. Foto: Södertälje kommun.

Kommunfullmäktige är kommunens högsta beslutande organ och i Södertälje har Socialdemokraterna styrt staden i princip oavbrutet i cirka 100 år. Dagens besked om maktskiftet, och det nya allianssamarbetet, är historisk då Södertälje som stad varit unik i Sverige som en rödgrön dominerade kommun i flera decennier.

Ett långt rödgrönt styre är brutet och nu väntar en process där flera ordförandeposter och ordförandeskap i nämnder tas i anspråk av den nya Södertäljealliansen.

Boel Godner (S), Elof Hjansons (S), Tage Gripenstam (L) och Lars Greger (MP) förlorar sina positioner som kommunalråd i Södertälje.

Kommunstyrelsens nya ordförande blir Alexander Rosenberg (M).

Alexander Rosenberg, Moderaternas gruppledare och numera Kommunstyrelsens nya ordförande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2022 06:37
Senast uppdaterad: 22 september 2022 06:37

Växtvandringar i Södertälje med Emilia Rekestad

Garden trädgård växt skog

Foto: Pixabay

Södertälje kommun arrangerar flera tillfällen för invånare som är intresserade av växter och odling. I år välkomnar Samhällsbyggnadskontoret bland annat Emilia Rekestad som leder växtvandringar om ätliga växter vid tre tillfällen.

Södertälje kommun anordnar olika evenemang för att främja kunskap om växter och odling. Efter förra årets succé med trädgårdsexperten Lena Israelsson på Estrad är det nu dags för årets tillställnig.

Det kostnadsfria evenemanget är öppet för alla intresserade, och ingen anmälan behövs. Kommunen erbjuder även en inspirerande föreläsning på Estrad den 13 september av Sara Bäckmo, där hon delar med sig av sina bästa odlingstips och erfarenheter från tio år som grönsaksodlare.

Växtvandringarna, där deltagarna kan lära sig mer om ätbara växter i den offentliga miljön, hålls i olika områden under tre dagar, inklusive centrum, Geneta och Fornhöjden. Vandringarna leds av den erfarna trädgårdsmästaren Emilia Rekestad samtliga dagar.

  • Geneta centrum, 14 augusti kl 18-20. Samling vid ingången till Geneta centrum.
  • Fornhöjden centrum, 2 september kl 11-13. Samling utanför entrén till Tempo.
  • Södertälje centrum, 16 september kl 11-13. Samling utanför Stadshusets entré.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 11:12
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 12:08

Storslagen tillställning när kungen firar 50 år på tronen

Kung-1

Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia. Foto: Peter Knutson/Kungliga Hovstaterna

Snart är det fem decennier sedan Kungen, Carl XVI Gustaf, besteg tronen. Detta uppmärksammas med en kortege genom Stockholms city och kulminerar i en enastående jubileumskonsert med svenska stjärnartister.

Den 15 september är det exakt 50 år sedan Carl XVI Gustaf, född den 30 april, blev Sveriges konung och statschef. Han tog över tronen den 15 september 1973 då han efterträdde sin farfar Gustaf VI Adolf.

Dagen inleds, klockan 14:30, med en kortege genom Stockholms city med deltagande av Kungen och Drottningen, och avslutas med en båtfärd från Skeppsholmen till Logårdstrappan. Efter detta väntar en jubileumskonsert vid Slottet på Norrbro, där folkkära artister som Tomas Ledin, Loreen, Magnus Uggla, Molly Sandén och andra kommer att uppträda.

Efter den konserten kommer festligheterna att kulminera i en dansfest på Gustav Adolfs torg som väntas pågå fram till klockan 22:00.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 augusti 2023 21:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors