Företag i fokus:

Nya Södertäljealliansen petar bort rödgröna från makten

Montage Alex Ataseven

Boel Godner(S), Tage Gripenstam(C), Elof Hansjons(S), Lars Greger(MP), samtliga petas ner från sina positioner. Foto: Alex Ataseven/Södertälje kommun.

Nu är det klart – Nya Södertäljealliansen, som är ett samarbete mellan Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna, med stöd av Sverigedemokraterna och Realistpartiet, petet ner Rödgröna från makten i Södertälje.

På riksnivå var de rödgrönas nederlag ett faktum redan samma dag som alla röster räknades, men i Södertälje var det en kamp in i det sista.

Den tidigare gruppledaren David Winerdal (KD) markerade snabbt sin ståndpunkt vid rödgrönas sida och uteslöt helt ett samarbete med SD och RP. Ett uttalande som kom att väcka starka känslor bland Kristdemokraternas väljare som ville se en koalition med M och L, precis som på riksnivå.

Men Winerdal höll fanan högt och vek sig inte, trots den enorma kritiken.

I ett enhälligt beslut petades Winerdal ned med en omedelbar verkan från sin position och ersattes av Anna-Tuulia Syrjänen. Knappt en vecka senare krokar Syrjänen och KD arm nya partikollegor och ingår ett nytt samarbete som går under namnet Södertäljealliansen.

Det nya allianssamarbetet får tillräckligt med mandat att peta bort de rödgröna från makten och fråntar majoriteten i kommunfullmäktige.

KDs tidigare gruppledare, och kommunalråd, petades ner från sin position föregående vecka. Foto: Södertälje kommun.

Kommunfullmäktige är kommunens högsta beslutande organ och i Södertälje har Socialdemokraterna styrt staden i princip oavbrutet i cirka 100 år. Dagens besked om maktskiftet, och det nya allianssamarbetet, är historisk då Södertälje som stad varit unik i Sverige som en rödgrön dominerade kommun i flera decennier.

Ett långt rödgrönt styre är brutet och nu väntar en process där flera ordförandeposter och ordförandeskap i nämnder tas i anspråk av den nya Södertäljealliansen.

Boel Godner (S), Elof Hjansons (S), Tage Gripenstam (L) och Lars Greger (MP) förlorar sina positioner som kommunalråd i Södertälje.

Kommunstyrelsens nya ordförande blir Alexander Rosenberg (M).

Alexander Rosenberg, Moderaternas gruppledare och numera Kommunstyrelsens nya ordförande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2022 06:37
Senast uppdaterad: 22 september 2022 06:37

Skolan erbjuder gratis frukost till sina elever

826fe2db-be2c-40e2-b7ca-77de08775196

Foto: Arla

Under flera veckor kommer flera skolor runt om i landet att erbjuda sina elever gratis skolfrukost, som en del av ett initiativ från Arla. En av dessa skolor är Innovitaskolan i Södertälje – Greta Thunbergs gamla skola.

För andra året i rad arrangerar Arla en skolfrukosttävling där vinnarna får gratis frukost under tre veckor. Innovitaskolan i Södertälje är en av de vinnande skolorna som nu, i samarbete med Arla, erbjuder gratis frukost till eleverna. Kampanjen pågår från vecka 34 till 36 och har redan startat denna vecka.

Under de kommande veckorna startar skolfrukostservering på tio högstadieskolor runt om i landet, där nästan 3 000 elever kommer få gratis frukost före första lektionen. Initiativet från Arla syftar till att förbättra klassrumsresultat både för lärare och elever genom att främja frukostvanor. Många elever som hoppar över frukosten har svårt att koncentrera sig i skolan, men genom samarbete med högstadieskolor strävar Arla efter att främja jämlika skolgång och goda frukostvanor.

Innovitaskolan i Södertälje – Greta Thunbergs gamla skola. Bild: Google Maps

– Utifrån tidigare försök vet vi att både lärare och elever ser flera positiva effekter av att skolan serverar frukost innan, under eller efter första lektionen, säger Fanny Lindh, ansvarig för frukostprojektet på Arla.

Bland de skolor som har frukost på schemat återfinns Ale, Falkenberg, Jönköping, Mark, Ragunda, Sandviken, Sundsvall, Säffle, Trollhättan och Södertälje.

Innovitaskolan i Södertälje inledde gratis frukostservering som startade på måndagen denna vecka och pågår fram till vecka 36.

Läs även – Färre Södertäljeelever behöriga till gymnasiet – Här är betygen

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 26 augusti 2023 23:33

LARMET: Ungdomar på Sis-Tysslinge benägna att utöva dödligt våld

IMG_4260-1024x768-1

I juli ryckte polis och ambulans till Sis Tysslinge efter larm om ett stort bråk. Foto: Shamash Oyal

Den 2 augusti inträffade en kraftig explosion i Ronna, som misstänks vara riktad mot en anställd vid Sis. Efter incidenten genomförde Arbetsmiljöverket en inspektion på Tysslinge och kräver nu att åtgärder vidtas efter att flera brister noterats.

Incidenten där en lägenhetsdörr sprängdes och en person fördes till sjukhus för vård av skador misstänks vara riktad mot en ung man som arbetar på Sis-Tysslinge. Enligt uppgifter hade mannen blivit utpressad av intagna för att smuggla in en mobiltelefon, men när han vägrade ledde detta till att han själv blev utsatt för utpressning och en påhittad skuld uppstod.

Två personer har gripits och häktats, misstänkta för sprängningen mot mannens bostad. En av de två är en 17-åring som tidigare har blivit dömd för mordet på en man på ett gym i Stockholm och placertas på Sis-Tysslinge

Efter händelsen i Ronna har arbetsgivaren även försökt att kontakta den anställde, men tyvärr utan framgång. Detta resulterade i att Sis-Tysslinge gjorde en anmälan till Arbetsmiljöverket, som även genomförde en inspektion på platsen den 9 augusti.

Under inspektionen uppdagades flera brister som har lett till att myndigheten nu kräver att arbetsmiljöarbetet förbättras.

Myndighten påpekar att undersökningar och riskbedömningar för att förebygga våld och hot inte har genomförts tillräckligt, trots att arbetstagare exponeras för risker. Uppgifter om intagna ungdomar med högt våldskapital har konstaterats.

(Annonslänk)

Arbetsplatsen har två huvudsakliga brister som behöver åtgärdas enligt Arbetsmiljöverket. För det första har de inte noggrant undersökt och bedömt riskerna för våld och hot inom verksamheten, särskilt när det gäller arbetstagare som utsätts för risker på grund av intagna ungdomar med hög våldskapacitet.

”Ni har intagna ungdomar på er institution som har dokumenterat högt våldskapital, till och med dödligt våld.”, skriver Arbetsmiljöverket.

För det andra har de inte tillhandahållit tillräckligt med stöd och handledning för att hantera de starkt psykiskt påfrestande arbetsuppgifterna och arbetssituationerna som kan leda till ohälsa hos arbetstagarna. Det krävs akuta åtgärder för att förhindra ohälsa eller olyckor som kan uppstå på grund av våld eller hot om våld. Dessutom måste de se till att alla arbetstagare som riskerar att utsättas för återkommande våld eller hot om våld får särskilt stöd och handledning. Detta omfattar också arbeten som medför starkt psykiskt påfrestande arbetsuppgifter eller -situationer.

Nu kräver Aarbetsmiljoverket åtgärder som måste redovisas senast den 15 september.

Läs även: – Dömd mördare misstänkt för bomben i Ronna

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 augusti 2023 12:20
Senast uppdaterad: 26 augusti 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors