Företag i fokus:

Atze förverkligade sin dröm – Nu rullar familjen fram succén

306117013_793126975144922_654558245196707143_n (1)

 Nathalie Olivares Leskinen, Aleksandar Leskinen och kollegan Kim Wilhelmsson. Foto: Privat.

Från succé Dj på Telgias Salonger och 550 till att smasha burgare i världsklass. Södertäljebon Aleksandar Leskinens resa började som en hobby, men resulterade i en rullande vagn som levererar fantastiska hamburgare.

Men vi kanske backade bandet för långt när vi lyfte fram nattklubbarna Telgias Salonger, värdshuset som brann ner 2016, och gamla 550 som var en populär nattklubb för cirka 15 år sedan. Det var roliga tider det, men vi ska inte fördjupa oss allt för mycket i det.

Det vi däremot kan berätta är att en av personerna som flitigt syntes i DJ båset, i bägge nattklubbarna, var Aleksandar Leskinen som fick Södertäljes dansgolv att gunga.

Leskinen som DJ på 550 (idag ST Biljard) år 2011 och till höger på Telgias salonger/Berget 2015. Foton: Privata.

Han fick en och annan att dansa loss i Södertäljes nattklubbar, men DJ:andet skulle inte vara för alltid. Leskinens som alltid varit en hamburgarfantast besökte 2019 en foodtruck-tävling, men besöket gav aldrig den tillfredsställelsen som han önskade. Ingen av deltagarna presenterade hamburgare som riktigt levde upp till förväntningarna och där och då insåg han snabbt att han kunde göra det mycket bättre själv.

Som den handlingskraftiga person han är satte han igång med att förverkliga sina idéer.

– Efter att ha experimenterat med olika köttblandningar och dressingrecept, mest på skoj för att kunna bjuda familj och vänner på schysta hamburgare, så fick jag för mig att det här kanske fler skulle uppskatta, säger Aleksandar Leskinen till Telgenytt.

Då beslutade han att starta en helt egen rörelse. Bara dagar senare var Leskinen bokad på ett första event hos det lokala gymmet i Åkers Styckebruk, där han då för tillfället bodde.

– Väldigt många gäster kom och jag lyckades till och med sälja slut på alla burgare. Ryktet spreds och kort därpå så serverade jag burgare bland annat på företagsevent och bilträffar, berättar han.

Leskinen tillagar högrevsburgare med 100 procent passion och kärlek.

Men när allt såg ljust och lovande ut slog pandemin till och satte käppar i hjulet för Leskinens framtida planer som snabbt tynade ut.

Men så en dag, sommaren 2021, skulle gnistan få en nytändning när han höll en middagsbjudning hemma hos sig för sina vänner. En bjudning som öppnade upp för en möjlig comeback, och utan att tveka tog han chansen som resulterade i en riktig succé.

– Ett par vänner till oss hade spontant köpt en foodtruck som de hade uppställd i Strängnäs. Dom planerade att åka på semester och då fick jag frågan om jag ville ta över den för en helg. Jag fick fria händer att göra min egen meny och servera burgare på mitt sätt. Det blev succé ännu en gång och jag fick tillbaka passionen för att göra burgare igen, berättar Leskinen.

Kön ringlar långt när Leskinen ställer fram sin foodtruck. Foto: Alex Ataseven.

Drömmen om en egen foodtruck väcktes till liv och en ordentlig satsning var nu ett faktum. Men denna gång hade Leskinen sin fru, Nathalie Olivares Leskinen, vid sin sida som blev hans starka stöttepelare.

En egen foodtruck köptes in, inreddes med inventarier av högsta klass och som slutligen döptes till Beardman Burgers. Därefter beslutade paret att flytta från Åkers Styckebruk tillbaka till Södertälje och i början på september hölls ett eget event där de äntligen fick visa upp sin skapelse.

Och framförallt – servera fantastisk god mat.

– Det blev en lyckad uppslutning av människor i olika åldrar, barn som äldre. Feedbacken vi fick var magisk och det är därför jag gör det här. Att kunna göra någon annan lycklig eller se dem njuta av den där första tuggan är oslagbar, säger Leskinen till telgenytt.

Men var vagnen ska stå har ännu inte planerats då Leskinen har fullt upp med sitt heltidsjobb.

– För tillfället kör vi olika bokade event, så som bilträffar, födelsedagsfester, bröllop och företagsevent, Men vi tittar på möjligheten att poppa upp i stan lite då och då, avslutar Aleksandar Leskinen.

Foodtrucken före och efter renoveringen.

Från DJ till att tillaga hamburgare i världsklass.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2022 23:18
Senast uppdaterad: 3 juni 2023 10:12

De besöker Södertälje med sin musikaliska glädje

2

Foto: Privat

I över ett halvt sekel har Solistkvartetten spridit sin musikaliska glädje över hela Sverige. Nu besöker gruppen, som bildades på 1950-talet, Södertälje för att hålla konserten ”Att gå i Guds kärlek”.

Under många år har gruppen, bestående av begåvade sångare och en skicklig pianist, delat med sig av sin konst till förmån för Läkarmissionen. Sedan gruppen startades för cirka 70 år sedan har medlemskapet i gruppen varierat, men en gemensam nämnare för samtliga medlemmar genom tiden har varit deras kvalitet och passion för musik.

Idag består Solistkvartetten av Anders Andersson, Sten Bäckman, Arne Lundmark, Ove Gotting och pianisten Hans Carlén, som på söndag bjuder på en hjärtevärmande musikupplevelse hämtad från den kristna sångskatten.

Läkarmissionen grundades 1958 och har utvecklats till en internationell biståndsorganisation med fokus på långsiktiga hjälpinsatser för att bekämpa fattigdom, främja social och ekonomisk rättvisa, samt förbättra hälsa, utbildning, vatten och sanitet. Deras arbete sträcker sig från Afrika till Latinamerika och östra Europa och är regelbundet granskat av Svensk Insamlingskontroll för att säkerställa integriteten i deras insatser.

Konserten ”Att Gå I Guds Kärlek” med Solistkvartetten kommer att äga rum den 10 september klockan 16:00 i Equmeniakyrkan i Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 september 2023 18:32

60-åring körde av vägen i en stulen bil

Polis

Arkivbild

En singelolycka inträffade tidigt på onsdagsmorgonen i Järna. När polis anlände till platsen upptäcktes att bilen, som kört av vägen, var stulen.

Det var vid klockan 05:19 som SOS Alarm fick samtal om en singelolycka på länsväg 525 nära Skiljetorp i Järna. Föraren, en man i 60-årsåldern, misstänks för att ha kört bilen utan giltigt körkort och för att ha stulit bilen.

En bärgningsbil anlände snart till platsen för att ta hand om bilen som polisen hade beslagtagit, med avsikt att återlämna den till dess rättmätiga ägare.

En anmälan om stöld av fordonet och för att ha kört det utan rätt behörighet har upprättats mot den 60-årige mannen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 20:30
Senast uppdaterad: 6 september 2023 20:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors