Företag i fokus:

Atze förverkligade sin dröm – Nu rullar familjen fram succén

306117013_793126975144922_654558245196707143_n (1)

 Nathalie Olivares Leskinen, Aleksandar Leskinen och kollegan Kim Wilhelmsson. Foto: Privat.

Från succé Dj på Telgias Salonger och 550 till att smasha burgare i världsklass. Södertäljebon Aleksandar Leskinens resa började som en hobby, men resulterade i en rullande vagn som levererar fantastiska hamburgare.

Men vi kanske backade bandet för långt när vi lyfte fram nattklubbarna Telgias Salonger, värdshuset som brann ner 2016, och gamla 550 som var en populär nattklubb för cirka 15 år sedan. Det var roliga tider det, men vi ska inte fördjupa oss allt för mycket i det.

Det vi däremot kan berätta är att en av personerna som flitigt syntes i DJ båset, i bägge nattklubbarna, var Aleksandar Leskinen som fick Södertäljes dansgolv att gunga.

Leskinen som DJ på 550 (idag ST Biljard) år 2011 och till höger på Telgias salonger/Berget 2015. Foton: Privata.

Han fick en och annan att dansa loss i Södertäljes nattklubbar, men DJ:andet skulle inte vara för alltid. Leskinens som alltid varit en hamburgarfantast besökte 2019 en foodtruck-tävling, men besöket gav aldrig den tillfredsställelsen som han önskade. Ingen av deltagarna presenterade hamburgare som riktigt levde upp till förväntningarna och där och då insåg han snabbt att han kunde göra det mycket bättre själv.

Som den handlingskraftiga person han är satte han igång med att förverkliga sina idéer.

– Efter att ha experimenterat med olika köttblandningar och dressingrecept, mest på skoj för att kunna bjuda familj och vänner på schysta hamburgare, så fick jag för mig att det här kanske fler skulle uppskatta, säger Aleksandar Leskinen till Telgenytt.

Då beslutade han att starta en helt egen rörelse. Bara dagar senare var Leskinen bokad på ett första event hos det lokala gymmet i Åkers Styckebruk, där han då för tillfället bodde.

– Väldigt många gäster kom och jag lyckades till och med sälja slut på alla burgare. Ryktet spreds och kort därpå så serverade jag burgare bland annat på företagsevent och bilträffar, berättar han.

Leskinen tillagar högrevsburgare med 100 procent passion och kärlek.

Men när allt såg ljust och lovande ut slog pandemin till och satte käppar i hjulet för Leskinens framtida planer som snabbt tynade ut.

Men så en dag, sommaren 2021, skulle gnistan få en nytändning när han höll en middagsbjudning hemma hos sig för sina vänner. En bjudning som öppnade upp för en möjlig comeback, och utan att tveka tog han chansen som resulterade i en riktig succé.

– Ett par vänner till oss hade spontant köpt en foodtruck som de hade uppställd i Strängnäs. Dom planerade att åka på semester och då fick jag frågan om jag ville ta över den för en helg. Jag fick fria händer att göra min egen meny och servera burgare på mitt sätt. Det blev succé ännu en gång och jag fick tillbaka passionen för att göra burgare igen, berättar Leskinen.

Kön ringlar långt när Leskinen ställer fram sin foodtruck. Foto: Alex Ataseven.

Drömmen om en egen foodtruck väcktes till liv och en ordentlig satsning var nu ett faktum. Men denna gång hade Leskinen sin fru, Nathalie Olivares Leskinen, vid sin sida som blev hans starka stöttepelare.

En egen foodtruck köptes in, inreddes med inventarier av högsta klass och som slutligen döptes till Beardman Burgers. Därefter beslutade paret att flytta från Åkers Styckebruk tillbaka till Södertälje och i början på september hölls ett eget event där de äntligen fick visa upp sin skapelse.

Och framförallt – servera fantastisk god mat.

– Det blev en lyckad uppslutning av människor i olika åldrar, barn som äldre. Feedbacken vi fick var magisk och det är därför jag gör det här. Att kunna göra någon annan lycklig eller se dem njuta av den där första tuggan är oslagbar, säger Leskinen till telgenytt.

Men var vagnen ska stå har ännu inte planerats då Leskinen har fullt upp med sitt heltidsjobb.

– För tillfället kör vi olika bokade event, så som bilträffar, födelsedagsfester, bröllop och företagsevent, Men vi tittar på möjligheten att poppa upp i stan lite då och då, avslutar Aleksandar Leskinen.

Foodtrucken före och efter renoveringen.

Från DJ till att tillaga hamburgare i världsklass.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2022 23:18
Senast uppdaterad: 3 juni 2023 10:12

Oenighet när färre hemtjänstaktörer föreslås

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

I framtiden är målet för Södertälje kommun att endast ha två privata aktörer som utför hemtjänst. Denna intention framkommer från ett förslag som för närvarande diskuteras inom kommunen.

Vart fjärde år genomför Södertälje kommun en upphandling av hemtjänsten, vilken berör uppemot 2000 personer och ger både nya och befintliga aktörer möjligheten att ansöka om att vara hemtjänstutförare i kommunen. Nu önskar kommunstyrelsen minska antalet aktörer, men enighet har ännu inte uppnåtts i frågan.

Från Moderaternas sida, som sedan valet 2022 sitter i majoritet tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet, önskar man öka antalet privata aktörer och minska den kommunala andelen.

– Moderaternas ståndpunkt tidigare har varit att gå mot en större andel privata aktörer och ha en mindre andel i egen regi. Och det är det vi går in med i den här förhandlingen nu när vi sitter i majoritet, säger Moderaternas gruppledare Alexander Rosenberg i ett inlägg på sociala medier.

Under perioden 2018 till 2022 var Södertälje kommun själva, tillsammans med Attendo, Aros och Eveo, aktiva inom hemtjänsten. Inför den senaste upphandlingen 2022 uteslöts Aros på grund av juridiska skäl, medan miljardföretaget Attendo valde att avstå från att fortsätta verka inom hemtjänsten i kommunen, vilket Telgenytt var först med att rapportera.

Attendo lämnade hemtjänsten i Södertälje hösten 2022. Foto: Alexander Isa/Pressbild.

I oktober 2022, efter en lång upphandlingsprocess, fastställdes de aktörer som skulle bedriva hemtjänsten i Södertälje under de kommande fyra åren fram till 2026: Eveo, SAAND samt den kommunala hemtjänsten. Endast två av de fyra potentiella privata företagen lyckades säkra avtal, vilket resulterade i att kommunen stod med osålda avtal.

Nu föreslår kommunen att endast två privata hemtjänstföretag, vardera med en marknadsandel på 20 procent, ska få möjlighet att bedriva verksamhet i Södertälje. Till skillnad från tidigare, där de 40 procenten var uppdelade i fyra mindre delar – två på sju procent vardera och två på 13 procent.

Förslaget togs upp i kommunstyrelsen fredagen den 1 september, och inom kort förväntas besked lämnas angående ärendet.

Läs även: – KLART: Här är bolagen som utför hemtjänst i Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 16:55
Senast uppdaterad: 3 september 2023 16:55

Bil började brinna strax utanför fängelset Hall

Brandkar-raddningstjanst

Arkivbild

Strax efter midnatt, natten mot söndagen, ryckte räddningstjänsten ut om en bilbrand strax utanför Hallanstalten.

Klockan 00.33 larmades räddningstjänsten till Nynäsvägen utanför Hallanstalten. Vid deras ankomst var bilen helt övertänd, men det fanns ingen person kvar på platsen.

Det är ännu inte fastställt vad som orsakade branden, men räddningstjänsten kunde snabbt släcka eldsvådan och sedan låta en bärgare flytta bilen från platsen.

Polisen har inlett en utredning gällande händelsen och misstänker skadegörelse genom brand.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 09:34
Senast uppdaterad: 3 september 2023 09:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors