Företag i fokus:

Boel Godner efter valförlusten: – ”Instabil majoritet”

2022_04_278429108_729395434757502_1811286645503964775_n

Foto: Alex Ataseven/Södertälje kommun.

Tidigt på torsdagsmorgonen presenterades den nya Södertäljealliansen som, med tillräckligt med majoritet, tar makten från rödgröna i Södertälje.

Nu utrycker Boel Godner (S) sin oro när makten tas i anspråk av Kristdemokraterna, Liberalerna och Moderaterna med stöd av Sverigedemokraterna och Realistpartiet.

– Det är en mörk och instabil majoritet Södertälje får med fem partier, M, SD, KD, L och RP, som ska komma överens. De har ännu inte presenterat ett enda förslag, säger Godner till Telgenytt.

Vidare berättar Godner om oroligheten för att prioriteringen av skolan ska avta, att arbetet med bättre arbetsvillkor och språkutveckling för kommunens anställda ska stanna upp.

Södertäljealliansen som styr kommande fyra år. Foto: Alex Ataseven.

En annan faktor som Boel pekar på är att spelplanen i majoritetsbygget ändrads när David Winerdahl petas ned av sin egna KD-styrelse.

Beslutet i sig om att peta nere gruppledaren David Winerdal med en omedelbar verkan var ett enhälligt beslut. Ersättaren blev Anna-Tuulia Syrjänen, men Godner anser att KD kuppade bort Winerdal och därmed svek sina väljare när de valde att samarbeta med den högern.

Till SVT berättade KDs nya gruppledare Syrjänen att det var en större chock för väljarna vid ett samarbete med S och MP. Av den anledningen valde partiet att följa Kristdemokraternas linje lokalt som på riksnivå och ingå koalition med de borgerliga partierna.

Kristdemokraternas nya gruppledare i Södertälje, Anna-Tuulia Syrjänen. Foto: KD.

Men Boel Godner fortsätter att utrycka sin oro över maktskiftet.

– Jag har ännu inte sett ett enda förslag från denna mörka fempartikoalition. Jag är orolig för att prioriteringen av skolan ska avta och att arbetet med bättre arbetsvillkor och språkutveckling för kommunens anställda ska stanna upp. Jag är också orolig för att det omfattande arbetet som kommunen tillsammans med polisen bedriver mot den organiserade brottsligheten ska hamna i skymundan, säger Godner till Telgenytt.

I samband med maktskiftet bröts ett långt rödgrönt styre i Södertälje. Nu väntar en process där bland annat flera ordförandeposter och ordförandeskap i nämnder tas i anspråk av nya Södertäljealliansen.

Läs även: – Maktskifte i Södertälje – Historiskt besked

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2022 04:00
Senast uppdaterad: 22 september 2022 21:13

Befolkningen minskar för första gången sedan 2009

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Efter 14 år av ökande befolkning minskade antalet invånare i Södertälje under andra kvartalet 2023. Det visar SCB:s senaste statistik.

Södertälje tillhör de 140 kommuner i riket vars befolkning minskade under andra kvartalet. Bland de 26 kommunerna i Stockholms län minskade befolkningen i sex. Fler föddes än dog i Södertälje kommun under andra kvartalet 2023 – men fler flyttade från än till kommunen. Befolkningen minskade med 18 personer jämfört med kvartalet innan. Därmed har Södertälje 102.606 invånare.

Jämfört med för ett år sedan har befolkningen ökat med 544 personer. Södertälje har haft en positiv befolkningsutveckling under de flesta kvartal sedan millennieskiftet, men det är första gången befolkningen minskar sedan fjärde kvartalet 2009.

Under det andra kvartalet flyttade 1669 personer till Södertälje, medan 1838 personer flyttade ut. Kommunen hade med andra ord ett negativt flyttnetto. Det har oftast inte varit fallet historiskt sett. Det är det största negativa flyttnettot under ett kvartal på hela 2000-talet i Södertälje.

Av de 1669 som flyttade in kom de flesta från Stockholms län – 838 personer – medan 485 flyttade in från andra län i Sverige och 346 invandrade från andra länder. Av de 1838 som lämnade kommunen flyttade 1150 till övriga Stockholms län, 498 till andra län och 190 till utlandet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 22:05

Nätverksledaren och tre andra ledare varnas i fängelset

Kriminalvården

Foto: Kriminalvården

Den utpekade ledarfiguren inom Södertäljenätverket varnas tillsammans med tre andra nätverksledare av Kriminalvården. Detta efter att de har vägrat att delta i sysselsättning på Saltviksanstalten.

Fyra ledande figurer från Västeråsnätverket, Flemingsberg, Göteborg och Södertälje varnas efter att ha vägrat brodera tavlor i fängelset. Enligt fängelselagen är en intagen skyldig att utföra eller delta i den sysselsättning som anvisas. En intagen som bryter mot föreskrifterna och villkoren som gäller tilldelas en varning.

Enligt Kriminalvårdens dokumentation har dessa män inte visat intresse för att brodera motiv till tavlor och har istället hänvisat till olika medicinska åkommor som skäl till sitt motstånd.

En framstående ledarfigur från Göteborg hävdar synfel som hindrar honom från att utföra uppgiften, medan en annan person med en ledande position inom ett nätverk begär en högre lön för att medverka.

Även en 31 årig man, som av polisen pekas ut som ledare för det splittrade Södertäljenätverket, tilldelas en varning på grund av upprepning av vägran. Enligt Kriminalvården har han inte deltagit i sysselsättningen utan giltigt skäl, och anstalten anser därför att han har brutit mot föreskrifterna och villkoren.

31-åringen har suttit frihetsberövad sedan 2020 och har dömts att avtjäna 9 år och två månader i fängelse.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 16:15
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 16:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors