Företag i fokus:

Tidigare M-toppen om maktskiftet – ”Det var på tiden”

306408070_418531413746812_6903170816297767220_n

Marita Lärnestad. Foto: Alex Ataseven.

Alexander Rosenberg (M), kommunstyrsens nya ordförande, presenterade under torsdagen den nya högeralliansen som kommer att styra Södertälje kommande fyra år.

För den tidigare gruppledaren för Moderaterna, Marita Lärnestad, kommer beslutet om maktskifte som ett positivt besked.

Torsdagens besked om maktskiftet, och det nya allianssamarbetet, är historisk då Södertälje som stad varit unik i Sverige som en rödgrön dominerade kommun i flera decennier.

– Det är 32 år sedan det var ett borgerligt styre i Södertälje, så det var väl faktiskt på tiden. Jag kommer ihåg valet -88 när det blev borgerlig majoritet, och jag tänkte, kommer jag någonsin få uppleva det igen. Och nu har jag fått göra det, säger Moderaternas tidigare gruppledare Marita Lärnesta till Telgenytt.

Så du trodde aldrig att den här dagen skulle komma?

– Ärligt talat, inte hundra. Jag har uppfattat Boel Godner som så oerhört stark. Jättesvårt att slå hål på den här sossebubblan, men nu klara vi det.

Boel Godner (S), Elof Hjansons (S), Tage Gripenstam (L) och Lars Greger (MP) förlorar sina positioner som kommunalråd i Södertälje efter den nya koalitionen tagit makten. Kommunstyrelsens nya ordförande i Södertälje blir Alexander Rosenberg (M).

Vad tror att det här kommer innebära för Rosenberg ?

– Jag tror att han kommer få jobba häcken av sig, det blir ett helt nytt liv, man får vara beredd att satsa allt för att få det här att gå runt. Sen har jag sagt det här till här honom förut, man måste tänka på att man har ett privatliv också. Det är oerhört viktigt, säger Lärnestad.

Läs även – Nya Södertäljealliansen petar bort rödgröna från makten

Alexander Rosenberg (M), kommunstyrelsens ordförande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2022 11:36
Senast uppdaterad: 23 september 2022 12:05

Vändningen – Försäljningen av Innovitaskolan stoppas

IMG_8938

Innovitaskolan i Södertälje, som ägs av AcadeMedia
Bild: Kartor

Så sent som i tisdags blev det offentligt att den kända affärsmannen Roger Akelius har köpt stora delar av utbildningskoncernen Academedia. Nu meddelar Mellby Gård, som skulle sälja sina andelar till Akelius, att affären är avblåst.

(Annonslänk)

Johan Andersson, VD för Mellby Gård, hade tidigare i veckan berättat att de ursprungligen inte fanns några avsikter att sälja deras andel i AcadeMedia. Men efter genomförda diskussioner med Roger Akeliu kände sig trygga i att överlämna bolaget i händerna på Akelius Foundation. Affären, som slutligen blev av, värderades till cirka 1,68 miljarder kronor, vilket motsvarade 65 kronor per aktie.

Men nu meddelar Mellby Gård att de behåller sina aktier och därmed stoppar miljardären Roger Akelius köp som omfattade omkring 100 000 elever och 800 utbildningsinstitutioner, inklusive Innovitaskolan i Geneta.

En av orsakerna var Akelius uttalande om att prioritera kvalitativ utbildning över ekonomisk avkastning.

– Om Roger Akelius vill ändra Academedias affärsidé till att bli icke-vinstdrivande så vore det en stöld från övriga ägare. Mellby Gård har ett tungt ansvar i så fall, skrev Affärsvärldens chefredaktör Peter Benson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 19 februari 2024 12:06

En person hittad död – Kvinna misstänkt för mord

11F689BD-D36A-4A88-9453-4B0D464B9A29

Foto: Shamash Oyal

En man har avlidit i Västergård under söndagen. En person har frihetsberövats, vilket polisen bekräftade på söndagskvällen.

På söndagskvällen kunde polisen bekräfta att en person avlidit till följd av en incidenten i Västergård.

Gravljus har tändts utanför porten till en bostad som just nu är avspärrad för teknisk undersökning. Enligt uppgifter till Telgenytt ska mannen vara i 55-årsåldern och ha påträffats död i trapphuset. Enligt uppgifter från Telgenytt ska mannen vara skriven i området, men inte på den adress där händelsen inträffade.

Polisen mottog larmet kl. 16.23 på söndagseftermiddagen gällande incidenten på Erikshällsgatan och lyckades gripa en person. Den gripna, enligt uppgifter till Telgenytt, är en kvinna i 30-årsåldern och har därefter förts bort av polisen för vidare utredning. Hon ska även vara den som släppte in polisen genom porten.

En utredning om misstänkt mord har inletts och en kriminalteknisk undersökning har utförts på platsen där offret påträffades. Polisen har rapporterat gripandet till en åklagare, som under natten kommer att besluta om den gripna kvinnan ska begäras häktad eller släppas.

”Det råder många frågetecken om vad det är som har inträffat och dessa ska förundersökningen ge svar på. Dödsorsaken är en sådan fråga. Anhörig har underrättats om dödsfallet.”, skriver polisen på sin hemsida.

Med bakgrund i det inträffade har händelsen omklassificerats till mord.

Enligt uppgifter föreligger tecken på att mannen kan ha fallit då mannen visade sig ha en kraftig skallskada. Detaljerna kring händelsen, såsom om fallet var en olycka, om han blev knuffad eller om han kastades är i nuläget oklart.

Polisens tekniker på plats.
Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2024 21:18
Senast uppdaterad: 19 februari 2024 12:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors